Coca-Cola Blak

Coca-Cola Blak | foto: Profimedia.cz

Kávová Coca-Cola v Americe skončila

  • 78
Dva roky Coca-Cola vyvíjela nápoj zvaný Blak a nakonec jej po roce a půl z největšího amerického trhu stáhla. V Česku nás nic takového nečeká, říká firma. Prodejci už si tak jisti nejsou.

Coca-Colu Blak tvoří směs coly a kávy. Největší světový výrobce nápojů jej uvedl na trh poprvé ve Francii a až poté v dubnu loňského roku ve Spojených státech. Distribuce skončila k 31. srpnu, dál se doprodají jen zásoby, zjistil jako první oborový Beverage Digest.

Společnost Coca-Cola sama konec prodeje na svém nejvýznamnějším trhu nijak neventilovala.

"Při uvedení nápoje Coca-Cola Blak na americký trh bylo jasné, že jde o unikátní a neobvyklou záležitost, o níž jsme věděli, že může vyhovovat některým spotřebitelům, ale rozhodně neosloví všechny,“ říká k tomu mluvčí české Coca-Coly Zdeněk Vilímek.

Na pulty českých obchodů se Coca-Cola Blak dostala letos v únoru. Česko bylo první ze zemí střední Evropy, kam firma s novinkou šla.

Rozšíření colového nápoje s příchutí kávy z dílny Coca-Coly není ale dodnes po světě nijak velké. Kromě nás a Francie se prodává jen v Kanadě a Španělsku.

Coca-Cola patří na českém trhu k silným hráčům, i když jí na paty v obchodech i restauracích šlape domácí Kofola. Coca-Cola zde prodává na padesát výrobků a tržby jí loni vzrostly k pěti miliardám korun. K jejím nejprodávanějším patří podle prodejců hlavně tradiční produkty a novinky se obecně tolik nechytají.

Pokud jde o blak, sama společnost si jeho úspěchy v tuzemsku pochvaluje. "Prodeje v České republice trvale převyšují původně očekávaný objem,“ uvádí Vilímek.

"V nabídce ji máme, ale téměř se neprodává,“ říká obchodní šéf velkoobchodu Peal Přemysl Opletal. Peal zásobuje přes 1,5 tisíce obchodů, trafik či benzinových pump.

Podobně mluví i další prodejci. Například velkoobchod Tvin jich podle informací od zaměstnanců prodá šedesát za měsíc, zatímco třeba klasické kávy v plechovce na dva tisíce.

"Zájem o blak není. Je to hodně úzkoprofilové zboží a problém je u něj cena,“ říká i Helena Dresslerová za velkoobchod Dressler z Trutnova zásobující hlavně hospody.

"Z našich průzkumů vyplývá, že více než polovina spotřebitelů, kteří si tento výrobek koupili, si chce Coca-Colu Blak zakoupit i v budoucnosti,“ věří svému produktu Vilímek.

Blak se na pultech prodává většinou od 30 korun výš. Aluminiové lahvičky obsahují čtvrt litru a pro Českou republiku se plní v Litvě. Český blak, stejně jako francouzský, je trochu odlišný od amerického. Evropská verze je méně sladká a chutná více po kávě než blak za oceánem.