Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Každá pátá reklama na spotřebitelský úvěr neuvádí povinnou sazbu

  • 5
Každou pátou reklamu na spotřebitelský úvěr není možné porovnat z hlediska výhodnosti jednotlivých nabídek. Chybí jí totiž ukazatel roční procentní sazby nákladů RPSN. Reklamy od července do září kontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI).
Celkem prověřila 178 reklam nebo nabídek na spotřebitelské úvěry. Porušení zákona objevila v 37 případech.

"Vzhledem k tomu, že tyto reklamy obsahovaly úrokovou sazbu nebo jiné údaje týkající se nákladů na úvěr, musela být nedílnou součástí těchto reklam rovněž RPSN nebo příklad jejího výpočtu. Uvedených 37 reklam však RPSN nebo příklad výpočtu tohoto ukazatele postrádalo," píše ČOI na svých internetových stránkách.

S firmami, které měly vadné reklamy na spotřebitelské úvěry, ČOI zahájila správní řízení. 

Co je RPSN

Roční procentní sazba nákladů na spotřebitelský úvěr (RPSN) je jeden z řady ekonomických ukazatelů, který určitým způsobem vypovídá o úrovni platebních podmínek úvěru.

Prostřednictvím RPSN lze posoudit výhodnost spotřebitelského úvěru, tento ukazatel slouží především k porovnání jednotlivých úvěrů, které jsou spotřebiteli nabízeny.

Povinnost informovat spotřebitele o výši tohoto ukazatele ukládá zákon o spotřebitelském úvěru. Vzorec pro výpočet RPSN je uveden v příloze zákona o spotřebitelském úvěru.

Základními vstupními parametry pro stanovení tohoto ukazatele je výše úvěru, údaj o termínu poskytnutí úvěru, informace o výši jednotlivých splátek, poplatků a případných dalších plateb a informace o lhůtě splatnosti každé jednotlivé splátky, každého jednotlivého poplatku a případných dalších plateb.