Podle statistik Svazu dovozců automobilů se u nás za první tři měsíce letošního roku prodalo 5 788 aut terénní kategorie SUV, což je 15,87 procenta ze všech prodaných osobních aut. Za loňský rok dosahovala auta SUV podílu necelých patnáct procent.
Prodej aut letos prudce padalProdej nových osobních aut v Česku podle Svazu dovozců automobilů v prvním čtvrtletí klesl o 16 procent na 36 453 vozů. První Škodě se snížil prodej o pětinu na 10 558 automobilů, zejména kvůli postupnému náběhu výroby nové generace octavií. Druhý se umístil Volkswagen s růstem o téměř šest procent na 3 864 vozů a třetí skončil Hyundai s poklesem o osm procent na 3 581 prodaných aut. Následují Ford, Peugeot a Citroën. |
Segment SUV loni na evropském trhu zvýšil nejen svůj tržní podíl, ale zaznamenal i růst v absolutním počtu prodaných vozů, přestože trh jako celek klesá. Něco podobného, ale v podstatně menším měřítku, se podařilo jen miniautům. Ukazují to statistiky společnosti JATO Automotive připravené pro MF DNES. Terénní vozy dosahují v Evropě už podílu 12,8 procenta všech prodaných aut.
"Pro většinu automobilek znamená SUV jednu z mála cest, jak přijít se zcela novým modelem a výrazněji si zvýšit příjmy," upozorňuje Jan Malý z automobilové expertní skupiny společnosti PwC. Podle něj celý segment roste i proto, že se kategorie SUV v posledních letech rozšířila o tzv. crossovery, tedy křížence běžného auta s terénním.
"Nejde tak pouze o drahé exkluzivní modely, ale mnohdy i o dostupné vozy za cenu kombi nižší střední třídy. A na to slyší řada zákazníků, kteří se chtějí odlišit, ale nemají peníze na prémiové vozy," dodal Malý.
Podle Reného Skučka, odborníka na automobilový průmysl společnosti 3M, je důvodem úspěchu SUV i fakt, že tyto vozy dobře kombinují uspokojení emotivních potřeb majitelů s jejich racionálními požadavky. "Český zákazník v porovnání s vyspělými evropskými trhy stále přeceňuje význam vozu z pohledu společenského statusu. Proto bude ještě dlouho chtít větší nepraktické auto spíše než malé a praktičtější," podotkl Skuček.
Padá i dlouho zažitý stereotyp, že SUV je vozem především pro manželky bohatých mužů pro jízdy po městě. Zejména u rodin střední třídy a starších movitějších párů nahrazují SUV hlavně vozidla kategorie MPV, tedy víceúčelové prostornější vozy. I když jejich praktičnost a využitelnost jsou obvykle nižší.
Výroba aut klesla o 18 procentVýroba osobních aut v Česku se v prvním čtvrtletí snížila o 18 procent na 285 715 vozů. Pokles zaznamenaly všechny tři tuzemské automobilky. |
"Je to znatelné i z prodejního mixu: čím nižší je vstupní tržní cena modelu, tím vyšší je podíl prodeje základních benzinových verzí s pohonem dvou kol," dodal Skuček. Růst prodejů a vstup nových modelů výrazně zlevnil i ceny nových modelů v této kategorii.
Nejagresivnější je Dacia, která se svým modelem Duster pronikla v řadě zemí do první desítky nejprodávanějších vozů.
Sázka na zákazníky žádané SUV se přitom zjevně může firmě vyplatit, což ukazuje i fakt, že Dacia a Hyundai patří mezi jedny z mála stále rostoucích značek na klesajícím evropském trhu. Hyundai boduje s modelem ix35, který vyrábí v Nošovicích. Podle mluvčího Petra Vaňka už ix35 na celkové produkci automobilky v Nošovicích tvoří největší podíl. "Letos by měl dosáhnout 45 procent všech vyrobených vozů," uvedl Vaněk.