Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Každý Čech sní ročně 133 Ledňáčků

  13:05aktualizováno  13:05
Průměrný Čech spořádá za rok šest litrů zmrzliny, tedy asi 133 Ledňáčků. Podle odhadů společnosti Unilever, pod kterou spadá i zmrzlinová divize Algida, se v tuzemsku ročně prodá šedesát milionů litrů této ledové pochoutky. V porovnání se světem je to ale spíše slabší výkon. Američan by v přepočtu spořádal ročně 490 Ledňáčků a Švéd 310.

I tak ovšem Češi vydají za zmrzlinu ze svých peněženek závratných šest miliard korun, což je pro srovnání stejně, kolik loni utržila za všechny dovolené cestovní kancelář Fischer. Podle průzkumu agentury Median si více než polovina obyvatel zmrzlinu kupuje pravidelně.

Přesto jsme neustále pozadu za vyspělými státy. Proč? "Čtyřicet let v Česku nebyly žádné inovace, nabídka byla nedostatečná a trh se zatím ještě nestihl rozvinout," vysvětluje Petr Ryšavý ze společnosti Schöller.

Ředitel vnějších vztahů společnosti Unilever Ladislav Červenka vidí i jiné důvody: "Češi jedí zmrzlinu na ulici, kdežto v Americe se jí doma. Po obědě si Američan dá mražený dezert. Zajímavé také je, že zmrzlina se konzumuje více v zemích, kde je chladnější podnebí." To potvrzuje i fakt, že Švédsko vede žebříček spotřeby v západní Evropě.

Existují ale i střízlivější odhady. Firma Schöller uvádí průměrnou spotřebu zmrzliny na osobu v České republice ve výši 4,9 litrů a výdaje 3,062 miliardy korun.

Statistický úřad nemá k dispozici žádné podobné údaje. Spotřebu zmrzliny neměří, protože v tomto segmentu působí mnoho malých a "garážových" výrobců, od kterých se data těžko získávají.

Kolik se sní ve světě zmrzliny?
(spotřeba na osobu v litrech za rok)

USA

22,0

Švédsko

14,0

Itálie

9,1

Průměr EU

9,0-10,0

Nizozemí

7,5

Švýcarsko

7,5

Česká republika

5,0-6,0

Další českou zvláštností je skutečnost, že objem prodeje zmrzliny výrazně závisí na koupěschopnosti zákazníků. Ledovou pochoutku Češi považují za zbytný produkt a jsou velmi citliví na jeho cenu. Průměrné ceny zmrzlin v Česku jsou proto o padesát procent nižší než v zahraničí, a to i ve srovnání s bývalými socialistickými státy. "V Polsku má zmrzlina větší prestiž a je tedy dražší," podotýká Červenka.

V poslední době roste poptávka po zmrzlinách střední cenové úrovně. O tom svědčí i to, že průměrný Čech byl v minulém roce ochoten zaplatit za litr zmrzliny 35 korun oproti 24 korunám v roce 1999. Petr Vlasák z Polar Transportu ale tvrdí, že stále platí pravidlo: "Čím levnější zmrzlinu vyrobíte, tím více prodáte."

Typická je pro zmrzlinový trh sezónnost. Nezáleží jen na konkrétním měsíci, ale i na teplotě vzduchu. Loni například chladnější červenec způsobil mírný pokles prodeje. Co se neprodá v létě, to se v zimě těžko dohání. "Pokud to dopadne jako minulý rok, nesplníme plán obratu," obává se Ryšavý.

Od října do dubna výrobci tradičně zaznamenávají podstatný útlum. Novinky se proto většinou připravují v tomto období, aby před začátkem sezóny byly na pultech.

V době letních prázdnin realizují mrazírenské firmy až čtyřicet procent tržeb. Pokud se přidá červen a září, dosáhne tento podíl až šedesáti procent. V létě také roste podíl kopečkové zmrzliny na 25 - 30 procent prodejů. Nejoblíbenější je vanilková, čokoládová a jahodová.

Český trh se zmrzlinami obsluhuje zhruba pět velkých firem a 60 až 70 malých. Mezi velké patří Algida, Prima, Schöller, Nanuk Zdounky a Mrazírny Tipa. Přesné údaje o velikosti tržních podílů nejsou k dispozici a odhady jednotlivých společností jsou vzájemně poněkud rozporuplné. Největším hráčem je zřejmě Algida, která udává zhruba třicetiprocentní podíl, Schöller si připisuje dvacet procent celkového obratu.

Zmrzlinový trh je velmi dynamický - firmy vznikají a zase zanikají. Odborníci se shodují, že český trh nabízí velký potenciál. "Spotřeba by mohla vzrůst o čtyři až pět litrů na osobu, i když v současnosti stagnuje. Zmrzlina by se měla stát průvodcem rodiny," říká Červenka. 

Největší úspěch mají podle průzkumu agentury Median levné zmrzliny jako Míša, Ruská zmrzlina, Eskymo nebo Ledňáček. Co se týče dražších druhů, vede si dobře Cornetto, Cortina, Manhattan Cone či Magnum. Podle odhadů Unileveru je na prvním místě Míša následovaný Cornettem.

V posledních letech narůstá obliba rodinných balení, a to na úkor balených zmrzlin pro jednu osobu. Jejich podíl představuje čtvrtinu až třetinu v celkovém obratu. Polovinu rodinných balení tvoří takzvané dorty, mezi nimiž se dlouhodobě drží český fenomén - polárkový dort.

Kdo je kdo ve světě zmrzliny

Unilever - prodejem zmrzliny se zabývá divize Unileveru Algida. V Čechách prodává na třiceti tisících prodejních míst značky jako Magnum, Calippo, Cornetto, Ledňáček, Eskymo či Vienneta. Unilever je druhá největší potravinářská společnost na světě, měřeno obratem za rok 2000, na českém trhu působí od roku 1992

Schöller - německý holding s patnácti tisíci zaměstnanci. Zmrzlinu vyrábí v Německu, Polsku a Maďarsku. V Čechách se objevil v roce 1992 se značkami Mövenpick, Manhattan a Schöller.
Mrazírny Tipa - největší výrobce mražených smetanových krémů a zmrzlin v České republice. Seskupuje výrobní a distribuční společnosti, které prodávají 450 druhů zboží. Ze zmrzlin to je Pohádka, Eskymáček, Lahoda, Ledňák, Manka, Rumcajs a jiné. Mrazírny Tipa zaujímají druhou příčku v prodeji polárkových dortů po Algidě.
Nanuk Zdounky - český výrobce zmrzlin s dlouhou tradicí. Názvy jeho druhů jsou známé desítky let - například Míša, Eskymo, Kokoska, Rollo a klasické polárkové dorty.
Nowaco - mezinárodní potravinářská společnost. V Česku působí od roku 1990, zmrzliny prodává pod značkou Prima.  Známé jsou Pegas, Lambáda, Rašido, Eskiko a další. 

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Václav Vachta, šéf sítě zdravotnických zařízení EUC.
Největší síť poliklinik EUC nakupuje v Ostravě. Letos utrží 2,5 miliardy

Jeden z největších soukromých hráčů ve zdravotnickém byznysu, skupina EUC, přikupuje devatenáctou polikliniku. Cenu za ostravské zařízení Mephacentrum...  celý článek

Náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht
Wagenknecht: Firma na těžbu lithia je nedůvěryhodná, EMH se brání

Firma European Metal Holdings (EMH), se kterou Česko podepsalo memorandum o těžbě lithia, je nedůvěryhodná a má nejasnou vlastnickou strukturu. Na tiskové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Výplata dividend do zahraničí? Takový normální kapitalismus

Podle nejnovějších čísel České národní banky to vypadá, že letos podobně jako loni odejde z Česka 250 miliard korun na dividendách. Je to tak strašné? Bojovat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.