Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Každý týden v Česku otevře nový minipivovar. Boom nepoleví

  11:00aktualizováno  11:00
Příznivci pivní turistiky a milovníci sladového nápoje mají co dělat. Na pivní mapě jim každý týden přibude další zastávka a tempo zřejmě nepoleví ještě několik roků. V Česku jen za pár let vzniklo přes 300 minipivovarů. Jsou mezi nimi garážové varny i restaurační a hotelové projekty za desítky milionů.

„Každý týden se otevře jeden nový minipivovar nebo restaurační pivovar. V Česku už jich je přes tři sta. Rozvoj byl v posledních dvou letech bouřlivý a čekáme, že další dva roky to bude stejné,“ je přesvědčen viceprezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Kočka. Potom by mohl přijít útlum nebo konsolidace trhu. Minipivovary budou pravděpodobně vznikat dál, ale ne v takovém počtu.

Do byznysu se dnes vrhají nadšenci i investoři. Najdou se tak minipivovary různých velikostí, s výrobou od stovek po tisíce hektolitrů piva ročně. Trh stále není nasycený, hodně projektů vyrostlo na severu Čech, větší pivovary nebo rovnou areály v posledních letech vznikly také v Praze.

Pražané mají o speciály zájem

Úspěšnou roční dráhu má za sebou například Vinohradský pivovar. „Kvůli konkurenci jsme se trochu báli, ale zájem je. Za rok provozu jsme získali řadu štamgastů. Hospoda se rozjela hned. Od začátku jsme se nechtěli orientovat na turisty,“ popsal Jan Korselt. Do podniku, který láká na klasický ležák vložila skupina nadšenců i podnikatelů podle jeho odhadu do 20 milionů korun. Velkou část spolkla obnova pivovarské restaurace.

Po roce své existence Vinohradský pivovar drží pomyslný titul největšího minipivovaru v Praze s výstavem 3,5 až 4,5 tisíc hektolitrů ročně. Produkce pořád roste. V současnosti pivovar stabilně zásobuje deset hospod v Praze a zhruba dalších deset nárazově. „Nemáme ambice zaplavit Prahu naším pivem. Hospodským nenabízíme slunečníky nebo peníze a oni to vědí. Nejsou pro ně tyto věci prioritou,“ říká.

Malým pivovarům doslova propadl také pražský developer Martin Kulík. Ten už dva roky vlastní a provozuje minipivovar Hostivar s velkou restaurací a zahrádkou v pražské Hostivaři. Zde uvaří dva tisíce hektolitrů piva ročně. „Všechno, co uvaříme zde v Hostivaru, se zde také vypije. Nejsme schopni vyrábět na další prodej,“ říká Kulík s tím, že i proto plánuje výrobu piva výrazně rozšířit. Další Hostivar chce postavit jen několik kilometrů od toho prvního, v těsné blízkosti golfového areálu Hostivař, který Kulíkovi patří.

„Ten by měl být z hlediska výroby asi třikrát větší než původní Hostivar,“ naznačuje.

Investice do obou pivovarů se prý pohybovaly v řádech desítek milionů korun. Kulík navíc vymyslel velmi širokou akcionářskou strukturu, do které pozval desítky svých kamarádů a zákazníků, které od něj mají třeba postavený dům.

S obdobným projektem pivovaru chce jít také do Kunratic, kde jeho developerská firma Rodop dostavěla obří projekt rodinných domků. I tam by měl být pivovar společným „dítětem“ tamních obyvatel.

V neposlední řadě chystá otevřít horský minipivovar Trautenberk v Malé Úpě, kde je zastupitelem a také zde podniká. „Boom malých pivovarů je velký, objíždí je spousta lidí, mají to rádi. Lidé do Malé Úpy tak mohou přijet, aniž by museli jen lyžovat, či chodit po horách,“ říká nenápadný developer, někdejší společník šéfa olympijského výboru Jiřího Kejvala v nábytkářské společnosti Techo.

Regionální pivo vstává z popela

Vaření piva se vrací do míst, kde se pivo přestalo před desítkami let vyrábět. Například do Cvikova, České Kamenice, Oseku (Klášterní pivovar Osek), Frýdlant, nebo do Děčína. Některé pivovary, například ten ve Cvikově, mají ambice stát se většími průmyslovými pivovary a vystoupit tak z kategorie minipivovarů s roční produkcí do 10 tisíc hektolitrů.

Na druhou stranu například pivovar Herold, který byl dříve větším průmyslovým pivovarem kvůli útlumu výroby zažil dvě reinkarnace a spadl do kategorie minipivovarů. Nyní je členem Českomoravského svazu minipivovarů.

Fotogalerie

Velké pivovary musely nějak na boom minipivovarů reagovat. Zdůrazňují třeba svou tradici, spouštějí kampaně s omezenou nabídkou speciálních piv, kterými se odlišují od unifikované každodenní produkce.

„Mám dojem, že i vlna nefiltrovaných a nepasterovaných piv je do jisté míry reakcí na vzestup minipivovarů,“ říká Jan Kočka z Českomoravského svazu minipivovarů. Na druhou stranu minipivovary ukusují z celkového trhu jen malý zlomek a to se ještě dlouho nezmění.

Zatím se také nedá čekat ani konsolidace, za kterou by stál nějaký větší investor, skupující velké a ambiciózní minipivovary. „Minipivovarů, které by měly nějaký tržní a marketingový význam, je málo, ale věřím, že to někdy přijde,“ dodává Kočka.

Autoři: ,



Nejčtenější

Už je jen otázkou, kdy realitní bublina v Česku praskne, říká odborník

(ilustrační snímek)

Česká republika čelí realitní bublině a otázkou není, zda praskne, ale kdy praskne. Na odborné konferenci to ve čtvrtek...

Miliardářem přes noc. Rostoucí bitcoin poslal Australana mezi superbohaté

James Gilbert

Z kryptoměnového šílenství vzešel další miliardář. Je jím Australan James Gilbert. Prezident společnosti Crypto, jejíž...



Exploze v Rakousku odřízla tři země od plynu. V Itálii je stav nouze

Výbuch poblíž Baumgarten an der March v Rakousku.

Exploze plynového terminálu na východě Rakouska u slovenských hranic přerušila dodávky plynu do Itálie, Slovinska a...

Byty v panelácích zdražily o 50 procent, nedosáhne na ně ani střední třída

Panelový dům na sídlišti Broumovská.

Panelové byty jsou nejdostupnějším typem bydlení v Česku. V posledních letech však podražily tak, že na ně často...

Bernard provokuje další reklamou. Vyjadřuje nesouhlas s kampaní #MeToo

Kontroverzní reklama pivovaru Bernard.

Pivovar Bernard pobouřil další provokativní reklamou. Tentokrát se v ní naváží do kampaně #MeToo. Ta spojuje ženy z...



Další z rubriky

Nevhazujte reklamu. Zájem lidí o akční letáky klesá, tvrdí studie

Reklamu nechci, varují stále častěji poštovní schránky českých domácností.

Letáky obchodních řetězců odmítá stále více lidí. Poslední čtyři roky klesá i podíl Čechů, kteří podle nich nakupují. V...

Octavia z Ruska. Škodovka nestíhá, část výroby přesune na východ

Škoda Karoq - oproti kodiaqu je samozřejmě menší, ale má i jiná přední a zadní...

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto má za sebou rekordní měsíc. V listopadu prodala zákazníkům celkem 114600...

Ústavní soud škrtl část zákona o EET. Změny se dotknou i rodných čísel

Ústavní soud s odloženou platností škrtl několik paragrafů zákona o evidenci...

Ústavní soud škrtl několik paragrafů zákona o evidenci tržeb a zrušil plánovaný náběh třetí a čtvrté etapy. Návrh na...



Najdete na iDNES.cz