Rozbor správné prezentace v mezifiremní sféře však chybí. Navíc se stále objevují firmy, které zneužívají neznalosti a těžké orientace mezi společnostmi zabývající se takovouto prezentací. Jednou z nich je švýcarská firma EUCO DATA S.A. Jak jsme zjistili, tato společnost na svou nenápadnou výzvu k aktualizaci dat, která má být podepsána a odeslána zpět „nachytala“ i řadu českých firem. Vtip je v tom, že text, který informuje o tom, že se firma zavazuje zaplatit za tříletou prezentaci 1652 švýcarských franků ročně, je důmyslně skryt pod papírem menšího formátu, na kterém je pouze adresa příjemce. Nejen z tohoto důvodu jsme se rozhodli zpracovat určitý přehled a srovnání. Vybrali jsme společnosti, které se zabývají firemními databázemi a prezentací firem na Internetu.
Ke správnému rozhodnutí, kde svou firmu na Internetu prezentovat, je nejlepší, vžít se do role potenciálního zákazníka, který má zájem o náš produkt. Jsme tedy v roli nakupujícího, který hledá dodavatele určitého produktu.
Základní rozdělení společností zabývajících se firemními databázemi je provedeno podle toho, zda působí pouze v rámci České republiky, či je schopna firmu prezentovat i do zahraničí. Z domácích jsme vybrali INFORM NET PARTNERS, s.r.o. (www.inform.cz), ABC Českého Hospodářství a.s. (www.abc.cz), Evropská databanka a.s. (www.edb.cz) a Albertina data, s.r.o. (www.albertina.cz). Česká ekonomika je ale z důvodu svého spíše menšího rozměru specifická tím, že je silně exportně orientovaná. Pro české firmy je tedy velmi důležité, aby jejich prezentace zasahovala i do zahraničí. Tento úkol s většími či menšími úspěchy plní tyto vybrané společnosti: KOMPASS Czech Republic, a.s. (www.kompass.cz), HOPPENSTEDT BONNIER INFORMATION s.r.o. (www.hbi.cz) a Wer liefert was? spol. s r.o. (www.wlw.cz).
Jejich činnost spočívá ve sběru, prezentaci a poskytování informací o firmách. Vzhledem k tématu srovnání pouze zmíníme fakt, že tyto společnosti publikují svá data i na CD-ROMech, popř. v tištěných publikacích, a budeme se soustředit na možnost prezentace či vyhledávání na jejich internetových stránkách. Jedním z nejdůležitějších hledisek je hledání dle produktu. K vyhledávání dle názvu totiž postačí obecné prohlížeče typu Yahoo, na českém trhu potom Seznam, Atlas apod. S vyhledáváním dle produktu již ale mají vzhledem k absenci klasifikace produktů a služeb problémy. Jistě každý známe případy, kdy se nám po zadání klíčového slova objeví velké množství informací. Velká část je ovšem balastní. Popřípadě, pokud hledajícího zajímají pouze telefonní čísla, může použít Zlaté stránky (www.zlatestranky.cz). Ty jsou ale spíše orientované na B2C, tzn. např. opraváře aut, praček, apod. Problém s hledáním dle produktu se objevuje i v tomto případě.
Vzhledem k silné proexportní orientaci české ekonomiky se budeme v našem srovnání držet společností, které dokáží Vaši firmu prezentovat i mimo Českou republiku. Tím je myšleno, že se jedná o ty, které v zahraničí přímo působí. Pro českou firmu, která se u těchto společností prezentuje, je totiž důležité, aby jejich databáze byly dostatečně navštěvovány. Základem pro splnění této podmínky je dostatečné používání v zemích, které tuto firmu z hlediska potenciálních obchodních partnerů zajímají.
Společnosti INFORM NET PARTNERS, ABC, EDB a Albertina jsou známé pouze v České republice či na Slovensku. Prezentace u nich je tedy vhodná pouze pro firmy, které nemají ambice prezentovat se do zahraničí. Firmy, které vyváží či dováží, by měly využívat zahraničních databází s co nejširším pokrytím. To totiž implikuje větší návštěvnost a tím vyšší pravděpodobnost úspěchu takové prezentace. Představme si např. firmu z Německa, která bude hledat dodavatele určitého výrobku v regionu Střední a Východní Evropa. Logicky bude hledat databázi, kde má celou tuto oblast přehledně zpracovánu.
Dále se tedy budeme soustředit na tři společnosti, které působí i v zahraničí. Důležitým faktorem pro nalezení naší firmy je uživatelský komfort pro hledajícího. S tím souvisí jazykové verze, ve kterých je možné firmu, která vyrábí hledaný produkt, najít. Často slýcháme, že angličtina je řeč businessu. Nicméně zkušenost říká, že každý raději hledá ve svém rodném jazyce. Navíc znalost angličtiny stále není ve firemní sféře pravidlem. HBI disponuje kromě češtiny pouze angličtinou. WLW je na tom s 11 jazyky mnohem lépe. KOMPASS disponuje dokonce šestnácti jazykovými verzemi, mezi nimiž najdeme i ruštinu v azbuce.
Firma | Používané jazykové verze pro hledání |
INFORM NET PARTNERS, s.r.o. | česky,anglicky |
ABC Českého Hospodářství a.s. | česky |
Evropská databanka a.s. | česky,anglicky |
Albertina data, s.r.o. | česky, slovensky, anglicky |
KOMPASS Czech Republic, a.s. | česky,anglicky,rusky,německy, francouzsky,španělsky,portugalsky,italsky, polsky, holandsky, dánsky,švédsky,norsky, finsky,estonsky,slovensky |
HOPENSTEDT BONNIER INFORMATION s.r.o. | česky,anglicky |
Wer liefert was? spol. s r.o. | česky,německy,anglicky,španělsky, francouzsky,chorvatsky,italsky, holandsky,slovensky,finsky,švédsky |
Dalším faktorem je počet zastoupení v zemích světa. Tím, že je informační systém v dané zemi přímo zastoupen, je za prvé zaručena větší kvalita dat a za druhé jeho větší známost. WLW a HBI disponují shodně daty z 15 zemí, WLW je ovšem se svou pobočkou přítomno pouze v osmi z nich. KOMPASS má své pobočky ve více než 70 zemích světa.
Firma | Zastoupení v zemích |
INFORM NET PARTNERS, s.r.o. | pouze ČR |
ABC Českého Hospodářství a.s. | pouze ČR |
Evropská databanka a.s. | ČR a Slovensko |
Albertina data, s.r.o. | ČR a Slovensko |
KOMPASS Czech Republic, a.s. | 74 zemí (z toho 39 zemí Evropy) |
HOPENSTEDT BONNIER INFORMATION s.r.o. | 15 zemí jen z Evropy |
Wer liefert was? spol. s r.o. | 15 zemí jen z Evropy data (fyzicky v 8 zemích) |
V neposlední řadě je velmi důležitá používaná klasifikace výrobků a služeb. Všechny společnosti používají buď vlastní klasifikaci či převzatou. HBI např. kromě svých kódů používá i kódy NACE. KOMPASS disponuje vlastním jednotným klasifikátorem s 50.000 položkami.
Velkým problémem u HBI je nemožnost prohledávat více zemí na jednom místě najednou. U WLW je potřeba po vyhledání produktu kliknutím přepínat mezi zeměmi. Nejlepší řešení jsme našli u společnosti KOMPASS. Při zadávání kritérií výběru se jednoduše vyberou země či regiony a celé hledání i výstup proběhnou najednou.
Velmi obtížné je posoudit velikost databází. Pro firmy, které hledají dodavatele jsou redundantní informace o firmách, které se z předmětu činnosti zaměřují pouze na koncové zákazníky. Zároveň jsme se setkali s tím, že některé databáze obsahují samostatně i pobočky firem. Např. v EDB je Česká pošta celkem desetkrát. Všechny pracují vzhledem k náročnosti udržení aktuálnosti dat s určitým výběrem firem. Výjimku tvoří Albertina, která zahrnuje de facto všechny úředně registrované subjekty z ČR. Tím ovšem spíše trpí kvalita dat, neboť jejich struktura se většinou omezuje pouze na údaje dostupné např. v Obchodním rejstříku. Určitě neplatí pravidlo, že čím větší je počet firem v databázi, tím je kvalitnější. Pokud si představíme firmu, která hledá dodavatele konkrétního produktu v celé Evropě, nebude jistě spokojenější s obrovským počtem firem, kde se ovšem budou vyskytovat i živnostníci, obchody s tímto produktem apod. Takový výsledek je potom spíše na škodu a přidělává další práci.
Firma |
Počet firem | |
Celkem | Česká republika | |
INFORM NET PARTNERS, s.r.o. | 60 000 | 60 000 |
ABC Českého Hospodářství a.s. | 30 000 | 30 000 |
Evropská databanka a.s. | 100 000 | 100 000 |
Albertina data, s.r.o. | 2 000 000 | 2 000 000 |
KOMPASS Czech Republic, a.s. | 1 700 000 | 20 000 |
HOPENSTEDT BONNIER INFORMATION s.r.o. | 1 656 000 | 23 000 |
Wer liefert was? spol. s r.o. | 410 000 | 22 500 |
Toto porovnání bylo provedeno z pohledu firmy, která hledá dodavatele konkrétního výrobku mezi potenciálními dodavateli, a to jak v České republice tak v zahraničí. Nejefektivnější hledání nabízí systém KOMPASS vzhledem k rozsahu databáze, přehlednosti i uživatelskému komfortu. WLW zaostává v jazykových verzích a rozsahu dat. Nejhůře ze srovnání vychází HBI. V tomto pořadí by měla volit firma, která se chce se svými výrobky prezentovat. V ideálním případě by měla být prezentována, pokud to finanční prostředky dovolí, ve více databázích. Co se cenových relací týče, jistě se tato investice, která se pohybuje maximálně v řádu desetitisíců korun ročně, vyplatí. Pro Váš výběr nejlépe poslouží praktický pokus vyhledat firmu ve svém oboru a vžít se přitom do role nákupčího, který hledá nové dodavatele určitého výrobku.