Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kde na internetu prezentovat svou firmu?

Internet si stále důrazněji říká o místo ve firemních prezentacích. Je naprosto samozřejmé, že firmy mají své webové stránky, kde prezentují své výrobky a služby. Většina článků zabývajících se prezentací firem se ale zaobírá sektorem B2C, tedy vztahem firma – koncový zákazník. Sektor B2B ovšem znamená daleko větší záběr z pohledu finančních toků.

Rozbor správné prezentace v mezifiremní sféře však chybí. Navíc se stále objevují firmy, které zneužívají neznalosti a těžké orientace mezi společnostmi zabývající se takovouto prezentací. Jednou z nich je švýcarská firma EUCO DATA S.A. Jak jsme zjistili, tato společnost na svou nenápadnou výzvu k aktualizaci dat, která má být podepsána a odeslána zpět „nachytala“ i řadu českých firem. Vtip je v tom, že text, který informuje o tom, že se firma zavazuje zaplatit za tříletou prezentaci 1652 švýcarských franků ročně, je důmyslně skryt pod papírem menšího formátu, na kterém je pouze adresa příjemce. Nejen z tohoto důvodu jsme se rozhodli zpracovat určitý přehled a srovnání. Vybrali jsme společnosti, které se   zabývají firemními databázemi a prezentací firem na Internetu.

Ke správnému rozhodnutí, kde svou firmu na Internetu prezentovat, je nejlepší, vžít se do role potenciálního zákazníka, který má zájem o náš produkt. Jsme tedy v roli nakupujícího, který hledá dodavatele určitého produktu.

Základní rozdělení společností zabývajících se firemními databázemi je provedeno podle toho, zda působí pouze v rámci České republiky, či je schopna firmu prezentovat i do zahraničí. Z domácích jsme vybrali INFORM NET PARTNERS, s.r.o. (www.inform.cz), ABC Českého Hospodářství a.s. (www.abc.cz), Evropská databanka a.s. (www.edb.cz) a Albertina data, s.r.o. (www.albertina.cz). Česká ekonomika je ale z důvodu svého spíše menšího rozměru specifická tím, že je silně exportně orientovaná. Pro české firmy je tedy velmi důležité, aby jejich prezentace zasahovala i do zahraničí. Tento úkol s většími či menšími úspěchy plní tyto vybrané společnosti: KOMPASS Czech Republic, a.s. (www.kompass.cz), HOPPENSTEDT BONNIER INFORMATION s.r.o. (www.hbi.cz) a Wer liefert was? spol. s r.o. (www.wlw.cz).

Jejich činnost spočívá ve sběru, prezentaci a poskytování informací o firmách. Vzhledem k tématu srovnání pouze zmíníme fakt, že tyto společnosti publikují svá data i na CD-ROMech, popř. v tištěných publikacích, a budeme se soustředit na možnost prezentace či vyhledávání na jejich internetových stránkách. Jedním z nejdůležitějších hledisek je hledání dle produktu. K vyhledávání dle názvu totiž postačí obecné prohlížeče typu Yahoo, na českém trhu potom Seznam, Atlas apod. S vyhledáváním dle produktu již ale mají vzhledem k absenci klasifikace produktů a služeb problémy. Jistě každý známe případy, kdy se nám po zadání klíčového slova objeví velké množství informací. Velká část je ovšem balastní. Popřípadě, pokud hledajícího zajímají pouze telefonní čísla, může použít Zlaté stránky (www.zlatestranky.cz). Ty jsou ale spíše orientované na B2C, tzn. např. opraváře aut, praček, apod. Problém s hledáním dle produktu se objevuje i v tomto případě.

Vzhledem k silné proexportní orientaci české ekonomiky se budeme v našem srovnání držet společností, které dokáží Vaši firmu prezentovat i mimo Českou republiku. Tím je myšleno, že se jedná o ty, které v zahraničí přímo působí. Pro českou firmu, která se u těchto společností prezentuje, je totiž důležité, aby jejich databáze byly dostatečně navštěvovány. Základem pro splnění této podmínky je dostatečné používání v zemích, které tuto firmu z hlediska potenciálních obchodních partnerů zajímají.

Společnosti INFORM NET PARTNERS, ABC, EDB a Albertina jsou známé pouze v České republice či na Slovensku. Prezentace u nich je tedy vhodná pouze pro firmy, které nemají ambice prezentovat se do zahraničí. Firmy, které vyváží či dováží, by měly využívat zahraničních databází s co nejširším pokrytím. To totiž implikuje větší návštěvnost a tím vyšší pravděpodobnost úspěchu takové prezentace. Představme si např. firmu z Německa, která bude hledat dodavatele určitého výrobku v regionu Střední a Východní Evropa. Logicky bude hledat databázi, kde má celou tuto oblast přehledně zpracovánu.

Dále se tedy budeme soustředit na tři společnosti, které působí i v zahraničí. Důležitým faktorem pro nalezení naší firmy je uživatelský komfort pro hledajícího. S tím souvisí jazykové verze, ve kterých je možné firmu, která vyrábí hledaný produkt, najít. Často slýcháme, že angličtina je řeč businessu. Nicméně zkušenost říká, že každý raději hledá ve svém rodném jazyce. Navíc znalost angličtiny stále není ve firemní sféře pravidlem. HBI disponuje kromě češtiny pouze angličtinou. WLW je na tom s 11 jazyky mnohem lépe. KOMPASS disponuje dokonce šestnácti jazykovými verzemi, mezi nimiž najdeme i ruštinu v azbuce.

Firma Používané jazykové verze pro hledání
INFORM NET PARTNERS, s.r.o. česky,anglicky
ABC Českého Hospodářství a.s. česky
Evropská databanka a.s. česky,anglicky
Albertina data, s.r.o. česky, slovensky, anglicky
KOMPASS Czech Republic, a.s. česky,anglicky,rusky,německy, francouzsky,španělsky,portugalsky,italsky, polsky, holandsky, dánsky,švédsky,norsky, finsky,estonsky,slovensky
HOPENSTEDT BONNIER INFORMATION s.r.o. česky,anglicky
Wer liefert was? spol. s r.o. česky,německy,anglicky,španělsky, francouzsky,chorvatsky,italsky, holandsky,slovensky,finsky,švédsky
Zdroj: internetové stránky firem

Dalším faktorem je počet zastoupení v zemích světa. Tím, že je informační systém v dané zemi přímo zastoupen, je za prvé zaručena větší kvalita dat a za druhé jeho větší známost. WLW a HBI disponují shodně daty z 15 zemí, WLW je ovšem se svou pobočkou přítomno pouze v osmi z nich. KOMPASS má své pobočky ve více než 70 zemích světa.

Firma Zastoupení v zemích
INFORM NET PARTNERS, s.r.o. pouze ČR
ABC Českého Hospodářství a.s. pouze ČR
Evropská databanka a.s. ČR a Slovensko
Albertina data, s.r.o. ČR a Slovensko
KOMPASS Czech Republic, a.s. 74 zemí (z toho 39 zemí Evropy)
HOPENSTEDT BONNIER INFORMATION s.r.o. 15 zemí jen z Evropy
Wer liefert was? spol. s r.o. 15 zemí jen z Evropy data (fyzicky v 8 zemích)
Zdroj: internetové stránky firem

V neposlední řadě je velmi důležitá používaná klasifikace výrobků a služeb. Všechny společnosti používají buď vlastní klasifikaci či převzatou. HBI např. kromě svých kódů používá i kódy NACE. KOMPASS disponuje vlastním jednotným klasifikátorem s 50.000 položkami.

Velkým problémem u HBI je nemožnost prohledávat více zemí na jednom místě najednou. U WLW je potřeba po vyhledání produktu kliknutím přepínat mezi zeměmi. Nejlepší řešení jsme našli u společnosti KOMPASS. Při zadávání kritérií výběru se jednoduše vyberou země či regiony a celé hledání i výstup proběhnou najednou.

Velmi obtížné je posoudit velikost databází. Pro firmy, které hledají dodavatele jsou redundantní informace o firmách, které se z předmětu činnosti zaměřují pouze na koncové zákazníky. Zároveň jsme se setkali s tím, že některé databáze obsahují samostatně i pobočky firem. Např. v EDB je Česká pošta celkem desetkrát. Všechny pracují vzhledem k náročnosti udržení aktuálnosti dat s určitým výběrem firem. Výjimku tvoří Albertina, která zahrnuje de facto všechny úředně registrované subjekty z ČR. Tím ovšem spíše trpí kvalita dat, neboť jejich struktura se většinou omezuje pouze na údaje dostupné např. v Obchodním rejstříku. Určitě neplatí pravidlo, že čím větší je počet firem v databázi, tím je kvalitnější. Pokud si představíme firmu, která hledá dodavatele konkrétního produktu v celé Evropě, nebude jistě spokojenější s obrovským počtem firem, kde se ovšem budou vyskytovat i živnostníci, obchody s tímto produktem apod. Takový výsledek je potom spíše na škodu a přidělává další práci.

Firma

Počet firem

  Celkem Česká republika
INFORM NET PARTNERS, s.r.o. 60 000 60 000
ABC Českého Hospodářství a.s. 30 000 30 000
Evropská databanka a.s. 100 000 100 000
Albertina data, s.r.o. 2 000 000 2 000 000
KOMPASS Czech Republic, a.s. 1 700 000 20 000
HOPENSTEDT BONNIER INFORMATION s.r.o. 1 656 000 23 000
Wer liefert was? spol. s r.o. 410 000 22 500
Zdroj: internetové stránky firem

Toto porovnání bylo provedeno z pohledu firmy, která hledá dodavatele konkrétního výrobku mezi potenciálními dodavateli, a to jak v České republice tak v zahraničí. Nejefektivnější hledání nabízí systém KOMPASS vzhledem k rozsahu databáze, přehlednosti i uživatelskému komfortu. WLW zaostává v jazykových verzích a rozsahu dat. Nejhůře ze srovnání vychází HBI. V tomto pořadí by měla volit firma, která se chce se svými výrobky prezentovat. V ideálním případě by měla být prezentována, pokud to finanční prostředky dovolí, ve více databázích. Co se cenových relací týče, jistě se tato investice, která se pohybuje maximálně v řádu desetitisíců korun ročně, vyplatí. Pro Váš výběr nejlépe poslouží praktický pokus vyhledat firmu ve svém oboru a vžít se přitom do role nákupčího, který hledá nové dodavatele určitého výrobku.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Mráz v Německu hubil švestky, třešně i vinice. Skepse svírá i moravské pálenice

26. dubna 2024  12:17

Dubnové noční mrazy nezlikvidovaly úrodu ovoce jen v Česku, ale i v sousedním Německu. Zasažené...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...