Nové modely sportovního oblečení Adidas, novinky mobilů Nokia, drahé lístky na koncert Madonny nebo televizory s plochou obrazovkou se prodávají jako housky na krámě a i prodej aut BMW 7 stoupl loni na trojnásobek.
Co však Češi udělají ve chvíli, kdy budou muset z různých důvodů šetřit? Oželí zábavu, módní oblečení a technické novinky v mobilech nebo DVD přehrávačích, naopak nenechají si sáhnout na dovolenou a zařízení domácnosti jako spotřebiče nebo nábytek.
"Nejvíce začneme šetřit na zábavě mimo domov, na novém oblečení a rušíme plány na pořízení nových technologií," cituje z průzkumu mezinárodní společnosti ACNielsen její mluvčí Barbora Bastlová.
Průzkum provedla společnost po internetu mezi 23 500 lidmi ve 42 zemích. Nic však neříká o tom, jestli zlé časy přijdou. Zatím česká ekonomika jen posiluje.
Svět šetří stejně
Výdaje za zábavu, za oblečení a elektroniku by omezili lidé napříč kontinenty podle stejného klíče. Tyto tři oblasti shodně vyjmenovala půlka lidí v každé zemi. Mnozí také říkají, že by začali šetřit na teple doma.
"V úvahu jsme vzali i výsledky z dřívější studie o využívání peněz, které lidem zůstanou po zaplacení nutných výdajů. Zřetelně je vidět, že Evropané se jen neradi vzdávají kvality svého života například u dovolené a zařízení domácností," popisuje Bastlová oblasti, kde není místo pro kompromisy.
Češi také odpovídají, že nehodlají v takové situaci příliš ušetřit na alkoholu a cigaretách a auto by omezila jen čtvrtina lidí. Takto se dá z opačného konce sledovat, že Češi bohatnou.
Prodejci si totiž pochvalují, jak se novinky prodávají. "V porovnání s předchozími roky nejsou u většiny kategorií výrazné rozdíly. Mírně zvýšený zájem o dražší zboží je u televizorů, kdy lidé dávají přednost dražším LCD a plazmovým televizorům," popisuje Pavel Sláma, šéf řetězce s elektronikou Datart.
"O ploché obrazovky je velký zájem. V posledních měsících je poptávka velmi vysoká, i když se jejich cena pohybuje kolem třiceti tisíc," říká mluvčí Teska Jana Matoušková.
Třetina lidí říká, že by začala šetřit i na jídle, nosit si obědy do práce z domova a nakupovat například privátní značky velkých obchodních řetězců.
Jakkoliv jdou na českém trhu stále více na odbyt levnější privátní značky řetězců, je větší zájem i o dražší zboží. "Samozřejmě, lidé mají zájem o nízké ceny, ale na druhou stranu se zákazníci orientují i na výrobky luxusnější, z vyšší cenové kategorie. Je to poznat na zájmu o luxusní vína, kvalitní sýry a jiné potraviny. Rozšiřujeme proto nabídku dražších vín, vznikají nové vinotéky, ve kterých nabízíme i kvalitní a odrůdová vína za cenu v řádech tisíců korun," dodává Matoušková.