Krajská doprava projde renesancí, úřady vypíší tendry na autobusové linky

  0:59aktualizováno  0:59
Desítky let trvající zvykové právo v regionální autobusové dopravě, kdy na řadě tras jezdí dopravci bez transparentně vysoutěžených smluv, bude v roce 2019 definitivně minulostí. Smlouvy na deset let, které většina krajů uzavřela bez soutěže narychlo v roce 2009, vyprší a podle zákona je už nepůjde obnovit. Dopravce budou muset vybrat veřejnou soutěží.
Autobusová zastávka

Autobusová zastávka | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Kraje tak musí do tří let vysoutěžit nové smlouvy na provoz regionálních autobusů. Někde už zvažují, že si založí vlastní dopravce.

Autobusové dopravce a kraje tak čekají v příštích dvou letech soutěže za desítky miliard korun. Ročně kraje zaplatí za ztráty regionálních autobusů pět miliard korun, nové smlouvy se podepisují na deset let.

Všechny kraje počítají s tím, že nové smlouvy nejspíše vysoutěží. Výjimkou jsou dva kraje, které se do soutěží pustily už dříve a všechny linky nebo většinu už mají smluvně podchycené na základě veřejné soutěže. Jde o Ústecký a Jihomoravský kraj.

„Díky dlouhodobým vysoutěženým smlouvám jsme mohli zajistit s dopravci větší komfort pro cestující. Například nákup moderních nízkopodlažních vozů či jednotný odbavovací systém,“ pochvaluje si soutěže Jaroslav Komínek, radní pro dopravu v Ústeckém kraji.

Dopravní tendry se rozjíždí

Některé kraje už oznámily ve věstníku, že chystají tendr, případně už i začaly soutěžit, v řadě krajů by se vysoutěžení dopravci měli objevit na silnicích už v roce 2018. Hlavní várka boje o zakázky ale vypukne příští a přespříští rok. Řada krajů vyčkávala i na to, jak dopadne spor o mzdy řidičů. Po dohodě odborářů s vládou by už soutěžím nemělo nic bránit.

Soutěže si zkusily i jiné kraje, ovšem ne s tak pozitivním výsledkem. Účastníci jejich průběh napadli u antimonopolního úřadu a ten soutěž zablokoval i na několik let (Liberecký kraj), případně zrušil (Královéhradecký kraj). „Liberecký kraj je díky neukončenému řízení velké desetileté zakázky omezen vypsáním dalších veřejných zakázek. Proto v současné době nelze říci, zda-li vůbec a kdy bude vypsána nová zakázka,“ řekla mluvčí Libereckého kraje Blanka Daníčková.

Ve hře jsou krajské dopravní podniky

Ve čtyřech krajích včetně Libereckého tak začínají vážně řešit i variantu, že si dopravu budou řešit podobně, jako větší města zajišťují provoz městských autobusů či tramvají: vlastním dopravním podnikem. Tomu by mohli zadat zakázku bez soutěže napřímo, protože by patřil kraji. Podobný scénář aktuálně zvažují ještě Karlovarský, Pardubický a Královéhradecký kraj, definitivní rozhodnutí ale nikde nepadlo.

Dá se očekávat, že konečné slovo bude mít nové vedení krajů vzešlé z říjnových voleb. Někde variantu už odmítli rovnou. „Oblast veřejné dopravy je natolik komplikovaná, aby se v ní samosprávný celek pokoušel podnikat. Nesmíme zapomínat na to, že obchodní společnosti vlastněná veřejným subjektem je o dosti více svázaná legislativou a není tudíž tak konkurenceschopná jako čistě soukromé subjekty,“ říká Renata Janečková, mluvčí Zlínského kraje.

Plány na dopravní podniky krajů se nelíbí ani dopravcům, podle kterých nebude veřejně vlastněná firma nikdy tak efektivní jako soukromník.

Blížící se konec smluv přinese ještě i další efekt: výrazně zpomaluje postupné ovládání menších dopravců velkými hráči. Pro velké byly menší firmy zajímavé hlavně desetiletými smlouvami, s jejich blížícím se koncem ale hodnota firem klesá, protože nemají jistotu, zda v soutěži uspějí.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Obce brání rušení vlakových přejezdů, ministerstvo jim chce vystavit stopku

Přejezd ve Studénce, na kterém v roce 2015 došlo ke střetu vlaku s kamionem....

Resortu dopravy došla trpělivost při vyjednávání s obcemi o rušení železničních přejezdů. Těch je v Česku ve srovnání s...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V...

Najdete na iDNES.cz