Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo je nový šéf Škody? Tajemný automechanik Maier se vypracoval od píky

  20:14aktualizováno  20:14
Nový šéf Škody Auto Bernhard Maier stojí za zdvojnásobením prodejů Porsche. Vedení mladoboleslavské automobilky přebírá v době, kdy se firmě daří nejlépe v historii. Od začátku listopadu má vést největší českou firmu, jeho budoucí podřízení však zatím tápou, kdo je vlastně povede a co od něj mají očekávat.

Novým předsedou představenstva Škody Auto se stane Bernhard Maier (25. září 2015). | foto: ČTK

Když před pěti lety přicházel současný šéf Winfried Vahland, měli o něm škodováci podstatně více informací – ve Škodě už kdysi působil, navíc se značkou úzce spolupracoval během její čínské expanze, kde vedl byznys Volkswagenu. Jméno nového šéfa řeší také čeští dodavatelé autodílů, pro které je nový šéf stejnou neznámou jako pro kmenové zaměstnance.

Čtyřiapadesátiletý Bernhard Maier ve své pozici šéfa prodeje a marketingu Porsche nepřišel se Škodou prakticky do kontaktu. To je novinka, pokud do Škodovky přicházeli manažeři z Německa, většinou se rekrutovali přímo z centrály VW, kde už byznys Škody znali lépe.

„Je to velká neznámá, na druhou stranu Porsche je velmi úspěšná automobilka a v jejím vedení nemůže být někdo neschopný,“ říká jeden z tuzemských dodavatelů. „To, že ho nikdo prakticky nezná, může být nakonec i velká výhoda,“ říká jeden z manažerů automobilky.

Maier přichází z postu šéfa prodejů Porsche, kde působil pět let. Při jeho nástupu už tehdy Porsche použilo oblíbené slovo v koncernu – produktová ofenziva. Ta skutečně nastala, prodeje se od roku 2010 u Porsche celosvětově zdvojnásobily a letos zřejmě překročí hranici 200 tisíc aut.

Od píky až do vedení Porsche

Ještě zajímavější je Maierův životopis, do manažerských pozic se vypracoval skutečně „od píky“, respektive z autoservisu. Svoji kariéru v automobilovém průmyslu začal jako vyučený automechanik v roce 1979, o pět let později složil mistrovské zkoušky. Na dva roky si odskočil do IT k Siemensu Nixdorf, od roku 1986 už automobilový průmysl neopustil. Dva roky pracoval jako šéf prodejů v jednom z německých autosalonů, kde si ho vyhlédla automobilka BMW jako oblastního šéfa prodejů. Od roku 2001 je v Porsche, kde postupně stoupal až na šéfa prodejů.

O Maierově stylu řízení toho ve Škodě zatím mnoho neví. Jeho bývalý asistent ho na německém serveru manager-magazine.de označuje za perfekcionistu se smyslem pro humor. Maier převezme řízení výrazně větší automobilky, Škoda už pokořila hranici milionu aut vyrobených ročně, Porsche je pětkrát menší. Také celý byznys je jiný, zatímco Porsche míří na nejbohatší zákazníky, Škoda má své zákazníky příjmově podstatně níže.

Příchod nového šéfa Škody vždy přinášel i personální změny v nejužším vedení, dá se proto očekávat, že skončí i někteří členové představenstva. Mluví se především o ekonomickém šéfovi Winfriedu Krauseovi a šéfovi výroby a logistiky Michaelovi Oeljeklausovi. Oba přišli do automobilky už před Vahlandovým příchodem, Oeljeklaus ale jen formálně: s Vahlandem pracoval v Číně a k jeho jmenování došlo už v době, kdy bylo jasné, že Škodu povede Vahland.

Na nového šéfa čekají napjatě i odboráři. Pro ně je konec Winterkorna i Vahlanda v Mladé Boleslavi zatím spíše ztrátou. Šéf odborářů Jaroslav Povšík se s oběma dlouhodobě znal a uměli se domluvit. Zatím k personálním výměnám mlčí, přitom efekt celé aféry mohou zaměstnanci poznat brzy při výplatě bonusu vázaného na hospodářský výsledek.

Produktovou a prodejní ofenzivu naordinoval Škodě i odcházející šéf Winfried Vahland, který chce mladoboleslavskou automobilku do roku 2018 dostat k 1,5 milionu prodaných aut ročně. Jeho odchodem tak období překotného růstu zřejmě končí.

Za Vahlandova působení se firma stala jednou z nejziskovějších částí Volkswagenu. Maier ji převezme v dobrém stavu s relativně novými a úspěšnými modely, čeká ho však ještě například rozšíření produktové palety o větší terénní auta.

Manažerská výzva

Vahland odchází na post, který v koncernu platí za největší manažerskou výzvu – musí zachraňovat pověst a prodeje značky Volkswagen v USA, kde celá kauza z podvodnými testy emisí vypukla. Škoda má výhodu, že evropští zákazníci, kde automobilka prodává nejvíce aut, tolik problém s emisemi neřeší.

O Vahlandově konci se mluvilo už letos na jaře, vzhledem k jeho bohatému životopisu v rámci koncernu a působení po celém světě je vedení severoamerického trhu prakticky jednou z mála možností, kam ještě mohl povýšit. Nově nakonec postoupí i do samotného představenstva koncernu Volkswagen.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

Číňané dluh CEFC nesplatili, zabránila tomu J&T, uvedl odvolaný Tvrdík

Předseda České unie sportu Miroslav Jansta (vlevo) a šéf čínské skupiny CEFC...

Odvolaný místopředseda představenstva CEFC Europe Jaroslav Tvrdík uvedl, že CITIC Group dluh CEFC v pátek nesplatila,...

Největšího českého výrobce pražců kupují Němci, obchod prověřuje ÚOHS

Nakládání pražců a kolejí na trati mezi Ústím nad Orlicí a Letohradem.

Největší český výrobce pražců ŽPSV z Uherského Ostrohu na Uherskohradišťsku zřejmě změní vlastníka. Kupuje jej německá...

Nelegální jatka, odpadky a prošlé maso. Sapě hrozí pokuta 50 milionů

Kontroloři znehodnocují nekvalitní potraviny.

Státní veterinární správa ve čtvrtek v pražském areálu Sapa odhalila desítky kilogramů neoznačených, prošlých, shnilých...

Najdete na iDNES.cz