Novým předsedou představenstva Škody Auto se stane Bernhard Maier (25. září...

Novým předsedou představenstva Škody Auto se stane Bernhard Maier (25. září 2015). | foto: ČTK

Kdo je nový šéf Škody? Tajemný automechanik Maier se vypracoval od píky

  • 36
Nový šéf Škody Auto Bernhard Maier stojí za zdvojnásobením prodejů Porsche. Vedení mladoboleslavské automobilky přebírá v době, kdy se firmě daří nejlépe v historii. Od začátku listopadu má vést největší českou firmu, jeho budoucí podřízení však zatím tápou, kdo je vlastně povede a co od něj mají očekávat.

Když před pěti lety přicházel současný šéf Winfried Vahland, měli o něm škodováci podstatně více informací – ve Škodě už kdysi působil, navíc se značkou úzce spolupracoval během její čínské expanze, kde vedl byznys Volkswagenu. Jméno nového šéfa řeší také čeští dodavatelé autodílů, pro které je nový šéf stejnou neznámou jako pro kmenové zaměstnance.

Čtyřiapadesátiletý Bernhard Maier ve své pozici šéfa prodeje a marketingu Porsche nepřišel se Škodou prakticky do kontaktu. To je novinka, pokud do Škodovky přicházeli manažeři z Německa, většinou se rekrutovali přímo z centrály VW, kde už byznys Škody znali lépe.

„Je to velká neznámá, na druhou stranu Porsche je velmi úspěšná automobilka a v jejím vedení nemůže být někdo neschopný,“ říká jeden z tuzemských dodavatelů. „To, že ho nikdo prakticky nezná, může být nakonec i velká výhoda,“ říká jeden z manažerů automobilky.

Maier přichází z postu šéfa prodejů Porsche, kde působil pět let. Při jeho nástupu už tehdy Porsche použilo oblíbené slovo v koncernu – produktová ofenziva. Ta skutečně nastala, prodeje se od roku 2010 u Porsche celosvětově zdvojnásobily a letos zřejmě překročí hranici 200 tisíc aut.

Od píky až do vedení Porsche

Ještě zajímavější je Maierův životopis, do manažerských pozic se vypracoval skutečně „od píky“, respektive z autoservisu. Svoji kariéru v automobilovém průmyslu začal jako vyučený automechanik v roce 1979, o pět let později složil mistrovské zkoušky. Na dva roky si odskočil do IT k Siemensu Nixdorf, od roku 1986 už automobilový průmysl neopustil. Dva roky pracoval jako šéf prodejů v jednom z německých autosalonů, kde si ho vyhlédla automobilka BMW jako oblastního šéfa prodejů. Od roku 2001 je v Porsche, kde postupně stoupal až na šéfa prodejů.

O Maierově stylu řízení toho ve Škodě zatím mnoho neví. Jeho bývalý asistent ho na německém serveru manager-magazine.de označuje za perfekcionistu se smyslem pro humor. Maier převezme řízení výrazně větší automobilky, Škoda už pokořila hranici milionu aut vyrobených ročně, Porsche je pětkrát menší. Také celý byznys je jiný, zatímco Porsche míří na nejbohatší zákazníky, Škoda má své zákazníky příjmově podstatně níže.

Příchod nového šéfa Škody vždy přinášel i personální změny v nejužším vedení, dá se proto očekávat, že skončí i někteří členové představenstva. Mluví se především o ekonomickém šéfovi Winfriedu Krauseovi a šéfovi výroby a logistiky Michaelovi Oeljeklausovi. Oba přišli do automobilky už před Vahlandovým příchodem, Oeljeklaus ale jen formálně: s Vahlandem pracoval v Číně a k jeho jmenování došlo už v době, kdy bylo jasné, že Škodu povede Vahland.

Na nového šéfa čekají napjatě i odboráři. Pro ně je konec Winterkorna i Vahlanda v Mladé Boleslavi zatím spíše ztrátou. Šéf odborářů Jaroslav Povšík se s oběma dlouhodobě znal a uměli se domluvit. Zatím k personálním výměnám mlčí, přitom efekt celé aféry mohou zaměstnanci poznat brzy při výplatě bonusu vázaného na hospodářský výsledek.

Produktovou a prodejní ofenzivu naordinoval Škodě i odcházející šéf Winfried Vahland, který chce mladoboleslavskou automobilku do roku 2018 dostat k 1,5 milionu prodaných aut ročně. Jeho odchodem tak období překotného růstu zřejmě končí.

Za Vahlandova působení se firma stala jednou z nejziskovějších částí Volkswagenu. Maier ji převezme v dobrém stavu s relativně novými a úspěšnými modely, čeká ho však ještě například rozšíření produktové palety o větší terénní auta.

Manažerská výzva

Vahland odchází na post, který v koncernu platí za největší manažerskou výzvu – musí zachraňovat pověst a prodeje značky Volkswagen v USA, kde celá kauza z podvodnými testy emisí vypukla. Škoda má výhodu, že evropští zákazníci, kde automobilka prodává nejvíce aut, tolik problém s emisemi neřeší.

O Vahlandově konci se mluvilo už letos na jaře, vzhledem k jeho bohatému životopisu v rámci koncernu a působení po celém světě je vedení severoamerického trhu prakticky jednou z mála možností, kam ještě mohl povýšit. Nově nakonec postoupí i do samotného představenstva koncernu Volkswagen.