Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo se skrývá pod vrtáky za supercenu

  18:00
Snad každý, kdo nakupuje potraviny v prodejnách velkých obchodních řetězců, se už někdy dal zlákat nabídkou cenově výhodného nákupu. Zákazníci si zvykli, že zpravidla každý týden na ně v jejich supermarketu čeká leták, na kterém jsou v nádherných barvách a aranžmá vyobrazeny výrobky, jejichž cena je právě nejvíce "super". Většina obchodních sítí navíc využívá tzv. privátních značek. Výrobek se prostě zabalí do obalu nesoucího značku sítě a stane se tím nejlepším, co si údajně můžete dát do svého nákupního košíku. Jinou otázkou je, kdo se za výrobkem skrývá.

Pokud jste se nikdy nepodívali zblízka na obal značkového výrobku obchodní sítě, který je zpravidla jednoduchý a graficky prostý, což ho právě odlišuje od ostatních pestrobarevných obalů ostatních značek, zkuste to někdy udělat.

Možná budete překvapeni, že pod nápisem "Pro obchodní síť ... vyrobil" často figurují jména známých značek a výrobců, jejichž produkty leží v těsné blízkosti extra výhodného nákupu.

Onen zvláštní obal s logem sítě prodejen je často jediným prvkem, který od sebe tyto produkty vizuálně odlišuje. Můžete totiž zjistit, že bezvaječné těstoviny z hypermarketu jsou jako vejce vejci podobné bezvaječným těstovinám třeba od firmy Odkolek.

Právě ten je jednou z mnoha firem, které pro řetězce vyrábějí. "Jsme přeci jen regionální výrobce, byť s velkým podílem na trhu. Celá záležitost je o tržbách, takže nabídku řetězců na výrobu pod jejich značkou nelze odmítnout," nastiňuje přístup ke spolupráci s hypermarkety Radek Zeman, vedoucí marketingu firmy Odkolek.

"Nepříjemná - a firmami mnohdy opomíjená - je ztráta identity naší značky, která se skryje pod značku obchodu. V kvalitě ale rozdíl většinou není, jedině, že by odběratel požadoval vlastní recepturu," tvrdí Zeman.

Podle něj se na rozdílu ceny nejvíc podílejí obchodníci. Například oba druhy balení dostanou za osm korun kus, ale u značky výrobce zvýši marži natolik, že je značně dražší než balení obchodníka.

Zeman tvrdí, že některé sítě postupují i tak, že zákazník ani nemá na výběr. Buď si koupí výrobek pod značkou obchodu, nebo výrobek konkurenčního výrobce. Balení se značkou Odkolek totiž nenajde.

Také další velký výrobce těstovin - firma Bratří Zátkové - dodává zboží do velkých prodejen. Její obchodní oddělení ale odmítlo k tomuto tématu podat jakékoli informace po telefonu.

Kvalita, ale za rozumnou cenu
Těstoviny všeho druhu, mléko, balená voda, konzervy pro domácí mazlíčky, káva a například toaletní papír - to je nejčastější sortiment, který si prodejní řetězce nechávají vyrábět a balit pod svojí značkou. Významnou skupinou jsou také džusy balené v krabicích.

"Výrobci chtějí, aby nápoj byl co nejlevnější. Takže si asi rozluštíte, jak to je," naznačuje odpověď na otázku srovnatelnosti kvality ovocného nápoje s logem prodejce a nápoje Toma Ivana Roučková z obchodního oddělení firmy General Bottlers, která tuto značku vlastní.

"Ale samozřejmě nemůže být mezi nápoji příliš velký rozdíl, protože by je ani za nízkou cenu nikdo nekoupil," dodává Roučková. Cenový rozdíl v jednom pražském supermarketu byl poměrně značný - na litru 100procentního jablečného džusu skoro třináct korun.

Se Zemanem se Roučková shoduje ve jednom faktu: dodávat výrobky pod privátní značkou obchodního řetězce znamená usnadnění průniku vlastní produkce do obchodů.

To potvrzuje i Petr Ambros z marketingu firmy Linea Nivnice.  "Asi si dovedete představit, kdo spíš řídí vyjednávání o ceně... Rozhodně ale produkce pro řetězce znamená větší blízkost a jakýsi další stupeň spolupráce," konstatoval Ambros.

 "Rozhodující nemusí být cena, záleží hlavně na kvalitě výrobku, který se stává nositelem naší značky," oponuje částečně tvrzení výrobců vedoucí marketingu obchodů Julius Meinl Tomáš Fiala.

Zájemců o dodávky je prý mnoho, a tak si firma podle něho musí vybírat, aby sortiment byl ucelený a neztratil svou tvář. Dodal, že pro dodavatele to sice znamená ztrátu vlastní značky, ale má zaručený odběr.

"Zákazník si navíc vybírá podle zvyklostí. Ne všechno se dá prodat pod privátní značkou naší firmy, jedná se o zaběhnutý sortiment. Určité zboží si zákazníci nekoupí pod značkou obchodu, i když je levnější. Novinku na trhu takto prodat prakticky nelze," uzavírá Fiala.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Česko díky členství v EU zbohatlo. Poláci z něj ale vytěžili víc, říká analýza

25. dubna 2024  11:38

Za dvacet let od vstupu Česka do EU se podařilo zvýšit životní úroveň vyjádřenou v HDP na obyvatele...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Ovocnářům hrozí bankroty. Mrazy ceny určitě ovlivní, hlavně jablek, říká jejich šéf

25. dubna 2024  8:44,  aktualizováno  10:58

Pěstitelům ovoce hrozí kvůli mrazům bankroty, říká předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík....

České dráhy vydělaly téměř čtyři miliardy korun. Tahounem byla osobní doprava

25. dubna 2024  10:06

Státem vlastněné České dráhy dosáhly v loňském roce hrubého zisku 3,8 miliardy. Na rozdíl od...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...