Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo se skrývá pod vrtáky za supercenu

  18:00aktualizováno  18:00
Snad každý, kdo nakupuje potraviny v prodejnách velkých obchodních řetězců, se už někdy dal zlákat nabídkou cenově výhodného nákupu. Zákazníci si zvykli, že zpravidla každý týden na ně v jejich supermarketu čeká leták, na kterém jsou v nádherných barvách a aranžmá vyobrazeny výrobky, jejichž cena je právě nejvíce "super". Většina obchodních sítí navíc využívá tzv. privátních značek. Výrobek se prostě zabalí do obalu nesoucího značku sítě a stane se tím nejlepším, co si údajně můžete dát do svého nákupního košíku. Jinou otázkou je, kdo se za výrobkem skrývá.

Pokud jste se nikdy nepodívali zblízka na obal značkového výrobku obchodní sítě, který je zpravidla jednoduchý a graficky prostý, což ho právě odlišuje od ostatních pestrobarevných obalů ostatních značek, zkuste to někdy udělat.

Možná budete překvapeni, že pod nápisem "Pro obchodní síť ... vyrobil" často figurují jména známých značek a výrobců, jejichž produkty leží v těsné blízkosti extra výhodného nákupu.

Onen zvláštní obal s logem sítě prodejen je často jediným prvkem, který od sebe tyto produkty vizuálně odlišuje. Můžete totiž zjistit, že bezvaječné těstoviny z hypermarketu jsou jako vejce vejci podobné bezvaječným těstovinám třeba od firmy Odkolek.

Právě ten je jednou z mnoha firem, které pro řetězce vyrábějí. "Jsme přeci jen regionální výrobce, byť s velkým podílem na trhu. Celá záležitost je o tržbách, takže nabídku řetězců na výrobu pod jejich značkou nelze odmítnout," nastiňuje přístup ke spolupráci s hypermarkety Radek Zeman, vedoucí marketingu firmy Odkolek.

"Nepříjemná - a firmami mnohdy opomíjená - je ztráta identity naší značky, která se skryje pod značku obchodu. V kvalitě ale rozdíl většinou není, jedině, že by odběratel požadoval vlastní recepturu," tvrdí Zeman.

Podle něj se na rozdílu ceny nejvíc podílejí obchodníci. Například oba druhy balení dostanou za osm korun kus, ale u značky výrobce zvýši marži natolik, že je značně dražší než balení obchodníka.

Zeman tvrdí, že některé sítě postupují i tak, že zákazník ani nemá na výběr. Buď si koupí výrobek pod značkou obchodu, nebo výrobek konkurenčního výrobce. Balení se značkou Odkolek totiž nenajde.

Také další velký výrobce těstovin - firma Bratří Zátkové - dodává zboží do velkých prodejen. Její obchodní oddělení ale odmítlo k tomuto tématu podat jakékoli informace po telefonu.

Kvalita, ale za rozumnou cenu
Těstoviny všeho druhu, mléko, balená voda, konzervy pro domácí mazlíčky, káva a například toaletní papír - to je nejčastější sortiment, který si prodejní řetězce nechávají vyrábět a balit pod svojí značkou. Významnou skupinou jsou také džusy balené v krabicích.

"Výrobci chtějí, aby nápoj byl co nejlevnější. Takže si asi rozluštíte, jak to je," naznačuje odpověď na otázku srovnatelnosti kvality ovocného nápoje s logem prodejce a nápoje Toma Ivana Roučková z obchodního oddělení firmy General Bottlers, která tuto značku vlastní.

"Ale samozřejmě nemůže být mezi nápoji příliš velký rozdíl, protože by je ani za nízkou cenu nikdo nekoupil," dodává Roučková. Cenový rozdíl v jednom pražském supermarketu byl poměrně značný - na litru 100procentního jablečného džusu skoro třináct korun.

Se Zemanem se Roučková shoduje ve jednom faktu: dodávat výrobky pod privátní značkou obchodního řetězce znamená usnadnění průniku vlastní produkce do obchodů.

To potvrzuje i Petr Ambros z marketingu firmy Linea Nivnice.  "Asi si dovedete představit, kdo spíš řídí vyjednávání o ceně... Rozhodně ale produkce pro řetězce znamená větší blízkost a jakýsi další stupeň spolupráce," konstatoval Ambros.

 "Rozhodující nemusí být cena, záleží hlavně na kvalitě výrobku, který se stává nositelem naší značky," oponuje částečně tvrzení výrobců vedoucí marketingu obchodů Julius Meinl Tomáš Fiala.

Zájemců o dodávky je prý mnoho, a tak si firma podle něho musí vybírat, aby sortiment byl ucelený a neztratil svou tvář. Dodal, že pro dodavatele to sice znamená ztrátu vlastní značky, ale má zaručený odběr.

"Zákazník si navíc vybírá podle zvyklostí. Ne všechno se dá prodat pod privátní značkou naší firmy, jedná se o zaběhnutý sortiment. Určité zboží si zákazníci nekoupí pod značkou obchodu, i když je levnější. Novinku na trhu takto prodat prakticky nelze," uzavírá Fiala.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel skupiny KKCG Karel Komárek
Ropný magnát Komárek rozšiřuje IT stopu KKCG. Koupil 70 procent AutoContu

Skupina KKCG podnikatele Karla Komárka koupila 70procentní podíl v předním českém dodavateli informačních technologií AutoCont. Firma o tom informovala ve...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.