Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdy doženeme západ? Za 10 let, nebo nikdy

  17:06aktualizováno  17:06
Od statistiků i politiků slýcháme v poslední době impozantní čísla o růstu ekonomiky. Mají ale Češi šanci dostat se někdy na úroveň západní Evropy? Podle výzkumu agentury STEM si naprostá většina lidí myslí, že pokud se vůbec Česko bude moci někdy se západem srovnávat, nebude to dřív než za 10 let.

Povede se nám někdy jako na západě? | foto: Profimedia.cz

A zřejmě nejsou ani tak daleko od pravdy. Jak se Česku povede, záleží na mnoha okolnostech. "Může to být mezi dvaceti lety a nikdy," odpověděl na otázku iDNES.cz analytik HVB Pavel Sobíšek.

Záležet podle něj bude zejména na tom, jak se Česku podaří poprat se s vlastní ekonomickou politikou a na tom, jestli se jí podaří najít si parketu, která ji posune dopředu - podobně jako to bylo v případě Irska.

"Dokážu to odhadnout tak v horizontu pěti let a do té doby to zřejmě bude zpracovatelský průmysl. Co to bude za deset nebo dvacet let, se dá odhadnout jen těžko. Jasné je, že právě zpracovatelský průmysl by to být neměl. Česko by mělo hledat svoje přednosti jinde, v oborech založených na vysoké vzdělanosti," uvedl Sobíšek.

Jaké tedy máme šance? Téměř polovina lidí si myslí, že na úroveň západních zemí může Česko v klidu zapomenout. Nejvíc skeptiků je mezi mezi staršími lidmi. Mladí Češi naopak věří, že se západního standardu dočkají v horizontu dekády. Pozitivně také k budoucnosti vzhlížejí lidé s maturitou či vysokoškolským diplomem.

Ekonomické ukazatele jim teoreticky dávají za pravdu. Tempo růstu je vysoké, jak už dlouho nebylo. Za loňský rok ho statistici vyčíslili na 6,1 procenta. - více zde

Hospodářství západních zemí se naopak drží poměrně při zemi. Česko tedy pomalu dotahuje. Jenže se jedná o přirozený proces,  jehož efekt zákonitě časem vyprchá.

"Jakmile se dostaneme na určitou úroveň, kterou já odhaduji kolem osmdesáti procent HDP evropské patnáctky, tato přirozená konvergence zmizí," říká Sobíšek. Pak podle něj bude záležet právě na tom, zda Česko dokáže využít příležitostí a najít si zdroj svého dalšího růstu.

Autoři: ,


Nejčtenější

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Mladík šel do práce 22 kilometrů pěšky. Šéf mu za oddanost daroval auto

Americký student Walter Carr byl z nečekaného daru dojatý.

Walter Carr, osmnáctiletý nováček ve stěhovací firmě Bellhops, měl svou první práci odvést v domě v americkém Pelhamu....



Čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru, mezery se neosvědčily

Čokoláda Toblerone

Tradiční švýcarská čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru. Její americký majitel předloni zvětšil mezery...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Další z rubriky

Zoot řeší obrovské množství vráceného zboží, čeká ho boj se Zalandem

Prodejna e-shoopu Zoot v Praze.

Nakupovat oblečení a boty po internetu není zatím pro většinu Čechů obvyklé. Na tomto poli se přitom právě rozhořel boj...

Nejvytíženější opravovaný úsek D1 dokončíme v termínu, slíbil šéf ŘSD

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa sdělil na tiskové konferenci, jak pokračuje modernizace úseku dálnice D1...

Kultovní Májku Češi mažou i v dnešní biodobě, je extrémně trvanlivá

Podniková prodejna Hamé v Kunovicích nabízí kolem 700 produktů.

Paštiky Májka se na Moravě vyrábějí přes padesát let. Teoreticky je možné i ty první vyrobené pozřít ještě dnes. V...

Najdete na iDNES.cz