Kdynium má velkou zakázku od VW

K d y n ě - Zakázka za takřka miliardu korun pro německou automobilku Volkswagen vstoupila v uplynulém roce do života největšího tuzemského producenta odlitků přesného lití, kterým je společnost Kdynium Kdyně. Firmě se v polovině loňského roku podařilo uzavřít s německým partnerem rámcovou smlouvu na čtyři roky, která počítá s výrobou součástek přímého vstřikování pro motory TDI. "Loni jsme pro Volkswagen vyrobili odlitky za 180 milionů korun," upřesnil generální ředitel firmy Kdynium Kdyně Josef Šustek, jakou část miliardové zakázky se již podařilo splnit. Podle jeho slov nyní slévárna jedná se zástupci německé firmy o prodloužení kontraktu na více než původní čtyři roky.

Lidé z Volkswagenu loni kontrolovali kvalitu výroby ve Kdyni a ověřovali také možnosti zvýšit kapacitu výroby. "Společnost Kdynium Kdyně je schopna dostát předpokládaným zakázkám," potvrdil před několika týdny výsledky výrobního a procesního auditu Gerhard Meier z oddělení rozvoje dodavatelů společnosti Volkswagen.

Velkosériová výroba pro německou automobilku je ovšem jen jednou z klíčových činností slévárny, která sídlí v těsné blízkosti německé hranice.

"Strategii podniku bychom letos, po najetí výroby pro Volkswagen, chtěli zaměřit na výrobu nerezových odlitků. Ty například v potravinářství či chemickém průmyslu v poslední době masivně vytlačují součásti nástrojů či techniky z jiných materiálů jako hliníku, skla a smaltů," uvedl ředitel Šustek a upřesnil, že firma nyní jedná s několika společnostmi především ze severní Evropy.

Kdyňská firma, která zaměstnává 460 lidí, nyní pracuje na zdokonalení vlastní vývojové základny. "Chceme se stát vývojovým dodavatelem, což znamená, že se budeme účastnit vývoje odlitků pro naše zákazníky. Schopnost stát při zrodu součástí konečného produktu bude v budoucnosti nutná k tomu, aby výrobce dostal zakázku," vysvětlil plány firmy Šustek. Pokud by se podařily uskutečnit, Kdynium by se mohlo například podílet na vývoji dílů pro motory Volkswagen.

Dodávky kdyňské firmy pro automobilový průmysl loni dosáhly zhruba 75 procent celkové výroby. "Ve střednědobém horizontu chceme dosáhnout zvýšení podílu výroby pro zákazníky mimo automobilový průmysl - tím se chceme vyhnout případným problémům, pokud by například firmě vypadla zakázka z jednoho odvětví," vysvětlil ředitel.

Především díky zakázce pro Volkswagen loni Kdynium zvýšilo tržby o 136 milionů korun na 382 milionů. Firma předpokládá, že čistý zisk za loňský rok dosáhne 51 milionů korun oproti 17 milionům v roce 1999. "Na základě nasmlouvaných zakázek letos očekáváme výnosy blízké 435 milionům korun při zachování loňského zisku," sdělil ekonomický ředitel firmy Luboš Polívka.

Na výsledcích firmy mají zaměstnanci přímý zájem, neboť se mezi ně dělí šest procent z jejího hrubého zisku. Meziroční nárůst platů loni dosáhl 11 procent - a zaměstnanci měli v průměru 13 tisíc korun.