Nejdřív se při práci ataké pro zábavu rozšířily ve Spojených státech amerických a Kanadě, pak jim propadla západní Evropa, hlavně Holandsko a Francie. V tuzemsku jejich prodeje rostou od loňska v procentech, jakých nedosahuje žádná jiná motocyklová kategorie. Čtyřkolky jsou k mání v užitkových verzích, které jsou v poklidné práci poslední dobou víc a víc vidět třeba v městských parcích, ovšem motorkáře ve světě berou u srdce hlavně sportovní provedení. "Jen ten, kdo to vyzkoušel, ví, co všechno se s nimi v terénu či v přírodě dá provádět," říká Martin Kříž, prodejce nových i jetých motocyklů v pražském zastoupení Yamahy, která na zdejší trh dodala nejvíc nových čtyřkolek ze všech dovozců.
Jede až 200 km/hod
Novinka, kterou většina zdejších motoristů teprve poznává, je v prodeji v dětských verzích v cenách kolem 100 tisíc korun, sportovní stroje stojí od 100 tisíc do zhruba 350 tisíc korun a do 400 tisíc se platí za užitkové modely s pohonem všech čtyř kol. Na trh do Česka už pronikly například japonské značky Yamaha, Kawasaki i Honda stejně jako americké Polaris a Bombardier... Třeba už zmíněná nejprodávanější Yamaha má na tuzemském trhu deset modelů čtyřkolek - od nejslabší osmdesátky s výkonem sedmi koní přes stopětadvacítky, dvoustovky a třistapadesátky až po novinku s motorem 660 cm3 s výkonem 51 koní. Jízdní parametry výrobci obvykle neuvádějí, leč zkušenosti říkají, že s nejsilnějšími exempláři lze dosáhnout rychlosti až 200 kilometrů v hodině. "Výkony nejsou u čtyřkolek tak důležité jako jejich schopnosti v terénu a užitné vlastnosti," doplňuje Martin Kříž.
Čtyřkolka smí i na silnici
Odborníci se shodují, že v Česku je prvních několik tisíc čtyřkolek - v zemi koupených jako nových i dovezených starších kusů z ciziny. "Zájem určitě dál poroste," očekává David Sůra, který zmíněné stroje prodává v pražské Yamaze. Doplňuje, že si je - mnohdy jako hračky pro dospělé - kupují hlavně fandové, kteří už mají auto, motocykl a dál hledají jiné, nevšední vyžití. Ti se pak se čtyřkolkami vydávají do terénů, na lov, do přírody... "Existují úpravci čtyřkolek, a s takovými stroji se v Evropě běžně jezdí vytrvalostní i sportovní krosy, plážové závody a podobně. Na jejich startech dnes nechybějí ani lidé z Česka," doplňuje David Sůra a připomíná také dvojnásobný úspěch Josefa Macháčka, který se čtyřkolkou dvakrát vyhrál ve své kategorii dakarskou rallye. V tuzemsku jsou závody čtyřkolek zatím v plenkách, nicméně organizátoři se už dávají dohromady. Čtyřkolka však může být k zábavě i k práci. "Dopoledne poslouží třeba při tahání vozíku či při údržbě parku, odpoledne k projížďce," uvádí Martin Kříž. A doplňuje, že čtyřkolka může dostat registrační značku a tím i pozvánku do běžného silničního provozu. "To se ovšem týká jen užitkové verze čtyřkolky, která musí být dovybavena zrcátky, blikači, zástěrkami a dalšími nezbytnými doplňky. Jejich kompletní sestava i se schválením na úřadech stojí zhruba 12 tisíc korun," informuje Martin Kříž.
Zájem ještě poroste
V Česku se zatím nejvíc prodávají užitkové verze čtyřkolek s pohonem všech čtyř kol. Ovšem odborníci očekávají, že se poptávka změní. "I v tuzemsku přibývá lidí, kteří mají dost peněz a po náročné práci si chtějí odpočinout. Proto poroste - stejně jako v západní Evropě - zájem o sportovní stroje," shrnuje David Sůra.
jan.cech@mfdnes.cz