Když se pošta zpozdí, vrací peníze zpět

- Nedoručený dopis, ztracený balík nebo peníze poslané poštou v nedohlednu tak mohou vypadat potíže s poštou. Řešení podobných nesnází je celkem snadné - reklamace. Uplatnit je ji potřeba s podacím lístkem, pošta by měla do třiceti dnů reklamaci vyřešit. Někdy si lidé myslí, že musí uplatnit reklamaci pouze na podací poště. "Reklamace se dá uplatnit kdekoliv, pošty si mezi sebou musí předat doklady do čtyř pracovních dnů," vysvětluje náměstek ředitele odštěpného závodu České pošty pro střední Čechy František Lichovník.

Nikde na poště by také neměli tvrdit, že reklamovat ztrátu zásilky může jen odesilatel. "Reklamovat může každý, kdo se prokáže podacím lístkem. Výsledek reklamačního řízení sdělí a případnou náhradu vyplatí pošta však jen odesilateli," říká František Lichovník.

Reklamace se nemusí týkat vždy jen ztráty zásilky. Pošta garantuje také včasné dodání zásilek, i jejich zpoždění je důvodem ke stížnosti. Pilný balík by měl najít svého adresáta do dvou dnů od podání, to znamená, že když je na poště podán v úterý, neměl by přijít do místa určení později než ve čtvrtek.

Pokud ale nabere zpoždění, příplatek za pilnost, dvacet korun, může odesilatel chtít vrátit zpět. Každý, kdo posílá něco cennějšího, by se měl předem informovat o jištění a zodpovědnosti pošty za případnou ztrátu a podle toho druh zásilky vybrat.

Často je lepší zvolit dražší cenné psaní než například doporučený dopis - u doporučené zásilky vyplatí pošta maximálně 100 korun, u cenného psaní je to podle uvedené ceny.

Navíc cesty obou zásilek jsou odlišné, cenné psaní je podle vyjádření pracovníků pošty podrobněji sledovaná zásilka než doporučený dopis, což znamená, že jeho ztráta je méně pravděpodobná. Někdy se problémy netýkají přímo peněz, ale třeba ztraceného času.

"Zlobím se, když jsem celé dopoledne doma a pak najdu ve schránce oznámení, že mě pošťačka nezastihla a mám si pro doporučený dopis nebo balík jít na poštu," popisuje Jana Novotná z Poděbrad poměrně častou nesnáz.

"V každém případě by to měla klientka na poště ohlásit. Pokud je takových signálů o nedoručení zásilky víc, prověřujeme je. Třeba tak, že na některou z vybraných domácností pošleme kontrolní zásilku a zjišťujeme, zda ji opravdu doručovatelky zkusily doručit," vysvětluje František Lichovník.

Zákazníci si na telefonním čísle, uvedeném na oznamovacím lístku, mohou sjednat dobu náhradní donášky. Pokud jim vyhovuje čas běžné docházky doručovatelky, je donáška zadarmo, pokud si vyberou třeba podvečerní hodiny, zaplatí za ni patnáct korun.

U úředních písemností musí pošta učinit dva pokusy o dodání adresátovi, pokud není úspěšná, musí adresát na poštu sám. U dobírkových zásilek naopak předá pošta adresátovi jen oznámení, o tom, že na jeho adresu je zásilka na poště uložena.

"S dobírkami adresovanými fyzickým osobám z ekonomických důvodů nejezdíme, protože polovina lidí je nechce převzít, buď že si nákup rozmysleli, nebo právě nemají peníze, případně si nic neobjednali.

Pokud ale balíček chtějí, mohou si telefonicky domluvit jeho dodání, a to je zdarma," říká František Lichovník.

Jak postupovat při...

Poškození balíku

* Pokud je poškození balíku zjevné na první pohled, pošta ho nesmí doručit. Pozve adresáta na poštu, kde s ním sepíše zápis o druhu poškození. Náhradu za poškozené věci vyplácí pošta maximálně do výše uvedené ceny
* Balík bez zjevného poškození obalu je možné reklamovat následující pracovní den po doručení(u pilného balíku), u obyčejného do čtyř pracovních dní

Zpoždění doporučeného dopisu, balíku, telegraficky posílaných peněz

* reklamovat s podacím lístkem na kterékoliv poště
* při překročení takzvané garantované doby dodání - požadovat na poště vrácení sazby za službu. To platí u zásilek EMS (expresní pošty), spěšných zásilek, obchodních, Profi a pilných balíků a telegrafických poukázek

Ztrátě vnitrostátní zásilky

* reklamovat s podacím lístkem na kterékoliv poště
* požadovat náhradu - pošta odpovídá:
- u doporučené zásilky za ztrátu paušální částkou 100 korun
- u expresní pošty (EMS)do 10 000 korun
- u balíků a cenných psaní do výše udané ceny
- u poštovní poukázky za celé vyplacené peníze
- u balíku bez udané ceny odpovídá za 15 korun za každých započatých 500 gramů
- u zásilky na dobírku do výše udané ceny
Pramen: Česká pošta

Jak pátrat po ztracených penězích
* Velmi nepříjemné je, když se slíbené peníze "zadrhnou" cestou a k adresátovi nedorazí. Lepší variantou je jejich zpoždění, horší ztráta. Ztracené peníze by měl reklamovat odesilatel na kterékoliv poště, v zájmu urychlení je ale výhodné to udělat přímo na podací poště. Pošta by měla nejpozději do třiceti dnů celou částku zaplatit, poplatek za poukázání peněz ale nevrátí.

* Další komplikace nastává, když peníze převezme "hodný" soused, ale k jejich předání adresátovi se nemá. Náhradní příjemce může převzít proti podpisu částku nepřevyšující dva tisíce korun. Pokud se k adresátovi peníze nedostanou, nezbývá mu, než uplatnit reklamaci na poště. Ta mu peníze vyplatí a náhradu vymáhá na náhradním příjemci.

Garantovaná doba dodání zásilek

Typ zásilky Lhůta dodání * Vrácená částka při překročení lhůty dodání

Zásilka EMS
expresní pošta nejpozději do 14 hodin dne ** celá částka zpět ***
Spěšná zásilka do 2 dnů 15 korun
Pilný balík do 2 dnů 20 korun
Listovní zásilka do 2 dnů -
Poštovní poukázka do 2 dnů -
Obyčejný balík do 4 dnů -
Obchodní balík do 1 dne celá základní sazba
Balík s udanou cenou do 4 dnů -

Pozn.: * v počtu pracovních dní ode dne podání; ** včetně sobot a u vybraných pošt i nedělí; *** kromě sazby za převzetí zásilky u odesilatele
Pramen: Česká pošta