Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kefír s podobiznou Hitlera jde do českých obchodů. Kefírer budí emoce

  18:52aktualizováno  18:52
Původně to připomínalo vtip z České sody. Jako nevinný žert vznikla nedávno fiktivní značka Kefírer s karikaturou Adolfa Hitlera. Nápad na sociálních sítích přiživovaly stovky lidí, autoři se proto rozhodli, že „Vůdce mezi kefíry“ začnou vyrábět a prodávat.

Kefírer, vůdce mezi kefíry, budí emoce. | foto: Kefirer.cz

Do několika týdnů se v tuzemských obchodech objeví nový mléčný produkt s názvem Kefírer. Ten vznikl letos jako recesistický nápad v on-line kampani tří mladých kreativců z Brna: Davida Koutného, Tomáše Musila a Lukáše Lukeše. Podle autorů nebylo původně cílem produkt vůbec vyrábět, ale nějak se to zvrtlo. Ve spolupráci s mlékárnou Kozojedský dvůr nedaleko Brna začnou výrobek v řádu stovek kusů měsíčně distribuovat do vybraných marketů.

Převážně internetová mystifikace (v ulicích Brna se objevil také billboard) chtěla upozornit na rostoucí extremismus. Zpočátku ohlašovala bleskovou válku nového kefíru, později příchod Vůdce do regálů. „Čistší kefír jste ještě nepili,“ bavili se autoři na sociálních sítích a s nimi stovky příznivců. Pro některé to byla výtečná zábava, pro jiné už za hranou.

Ať už to byl chytrý marketingový tah nebo trochu náhoda, teď je jasné, že nezůstane jen u virtuálního kefíru. Výrobek s podobiznou Hitlera by se měl brzy objevit v prodejnách potravin My Food a později zřejmě i v síti Sklizeno.

„Výrobu skutečně spustíme. Věřím, že v obchodech se Kefírer objeví v horizontu týdne až dvou,“ potvrdil iDNES.cz Jan Šváb z mlékárny Kozojedský dvůr. Právě tato menší mlékárna začne plnit lahvičky kefírem namísto nejmenované velké korporátní mlékárny, se kterou se prý autoři výrobku nedohodli.

„Přišlo nám to jako dobrý nápad, jak reagovat na situaci v Evropě, tedy přesun k extrémistickým stranám. Hitler je ikonou zla. Společnost má tendenci kolem těchto ikon našlapovat opatrně a pro jistotu nad nimi ani nepřemýšlet. Lidé to raději vytěsní ze svého života, proto nám myšlenka byla sympatická. Je jasné, že to všichni nepochopí,“ vysvětluje jednatel, proč na spolupráci kývl. Negativních reakcí se nebojí.

Bojujeme za správnou věc, říká spoluautor Kefírera

Podle Lukáše Lukeše, kreativce z autorského tria, se nápad zrodil jako vtip a recese, až pak se s parťáky rozhodl, že budou „bojovat za správnou věc“. „Evropa nám přijde neklidná, tak jsme to chtěli pošťouchnout. Ne náhodou jsme se spojili s projektem Paměť národa. Myslíme si, že na 2. světovou válku by se nemělo zapomínat. Toto je jen forma, kterou jsme to chtěli provést,“ vysvětlil s tím, že z každé prodané lahve část peněz odteče na badatelský projekt Paměť národa.

Ne všichni nadšení autorů sdílejí. Někteří lidé v diskusi na sociálních sítích označují kampaň za hyenismus, na duchovní otce Kefíreru si navíc stěžovalo nakladatelství Argo kvůli kopírování obálky románu Timura Vermese Už je tady zas. „To je směšné, podoba je čistě ikonická,“ namítá Lukeš.

Jako další plod fantazie vznikl v úspěšné kampani fiktivní rival Kefírera s názvem Mlíkomouš. Zda se budou vyrábět také lahvičky s vyobrazením diktátora Stalina, není zatím jasné.

Přijde vám etické, prodávat kefír s karikaturou Hitlera?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 27. května 2016. Anketa je uzavřena.

Ano 12690
Ne 3075



Nejčtenější

Muslimové ve vánoční reklamě nás urážejí, vzkazují lidé řetězci Tesco

V reklamě Tesca ve Velké Británii má svou roli i muslimská rodina.

Jen pár dní po prvním odvysílání se vánoční reklama obchodního řetězce Tesco ve Velké Británii stala terčem kritiky....

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...



Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Další z rubriky

Česko je zemí zaslíbenou nákupům potravin on-line. V Evropě je třetí

(Ilustrační snímek)

Prodeje potravin on-line jsou v Česku třetí nejvyšší v Evropě. Prodej na internetových obchodech dosáhl letos 2,5...

Odbory bank a pojišťoven hrozí stávkou, chod poboček protesty neohrozí

Ilustrační snímek.

Odborový svaz pracovníků peněžnictví a pojišťovnictví v úterý na shromáždění členů vyhlásil stávkovou pohotovost...

Kam napřesrok k moři? Hitem bude Turecko a Egypt, hlásí cestovky

Ilustrační snímek

Cestovky po slabším roce 2016, kdy Češi zájezdy k moři odkládali, vyhlížejí růst tržeb. Turecko a Egypt budou příští...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.