Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kefír s podobiznou Hitlera jde do českých obchodů. Kefírer budí emoce

  18:52aktualizováno  18:52
Původně to připomínalo vtip z České sody. Jako nevinný žert vznikla nedávno fiktivní značka Kefírer s karikaturou Adolfa Hitlera. Nápad na sociálních sítích přiživovaly stovky lidí, autoři se proto rozhodli, že „Vůdce mezi kefíry“ začnou vyrábět a prodávat.

Kefírer, vůdce mezi kefíry, budí emoce. | foto: Kefirer.cz

Do několika týdnů se v tuzemských obchodech objeví nový mléčný produkt s názvem Kefírer. Ten vznikl letos jako recesistický nápad v on-line kampani tří mladých kreativců z Brna: Davida Koutného, Tomáše Musila a Lukáše Lukeše. Podle autorů nebylo původně cílem produkt vůbec vyrábět, ale nějak se to zvrtlo. Ve spolupráci s mlékárnou Kozojedský dvůr nedaleko Brna začnou výrobek v řádu stovek kusů měsíčně distribuovat do vybraných marketů.

Převážně internetová mystifikace (v ulicích Brna se objevil také billboard) chtěla upozornit na rostoucí extremismus. Zpočátku ohlašovala bleskovou válku nového kefíru, později příchod Vůdce do regálů. „Čistší kefír jste ještě nepili,“ bavili se autoři na sociálních sítích a s nimi stovky příznivců. Pro některé to byla výtečná zábava, pro jiné už za hranou.

Ať už to byl chytrý marketingový tah nebo trochu náhoda, teď je jasné, že nezůstane jen u virtuálního kefíru. Výrobek s podobiznou Hitlera by se měl brzy objevit v prodejnách potravin My Food a později zřejmě i v síti Sklizeno.

„Výrobu skutečně spustíme. Věřím, že v obchodech se Kefírer objeví v horizontu týdne až dvou,“ potvrdil iDNES.cz Jan Šváb z mlékárny Kozojedský dvůr. Právě tato menší mlékárna začne plnit lahvičky kefírem namísto nejmenované velké korporátní mlékárny, se kterou se prý autoři výrobku nedohodli.

„Přišlo nám to jako dobrý nápad, jak reagovat na situaci v Evropě, tedy přesun k extrémistickým stranám. Hitler je ikonou zla. Společnost má tendenci kolem těchto ikon našlapovat opatrně a pro jistotu nad nimi ani nepřemýšlet. Lidé to raději vytěsní ze svého života, proto nám myšlenka byla sympatická. Je jasné, že to všichni nepochopí,“ vysvětluje jednatel, proč na spolupráci kývl. Negativních reakcí se nebojí.

Bojujeme za správnou věc, říká spoluautor Kefírera

Podle Lukáše Lukeše, kreativce z autorského tria, se nápad zrodil jako vtip a recese, až pak se s parťáky rozhodl, že budou „bojovat za správnou věc“. „Evropa nám přijde neklidná, tak jsme to chtěli pošťouchnout. Ne náhodou jsme se spojili s projektem Paměť národa. Myslíme si, že na 2. světovou válku by se nemělo zapomínat. Toto je jen forma, kterou jsme to chtěli provést,“ vysvětlil s tím, že z každé prodané lahve část peněz odteče na badatelský projekt Paměť národa.

Ne všichni nadšení autorů sdílejí. Někteří lidé v diskusi na sociálních sítích označují kampaň za hyenismus, na duchovní otce Kefíreru si navíc stěžovalo nakladatelství Argo kvůli kopírování obálky románu Timura Vermese Už je tady zas. „To je směšné, podoba je čistě ikonická,“ namítá Lukeš.

Jako další plod fantazie vznikl v úspěšné kampani fiktivní rival Kefírera s názvem Mlíkomouš. Zda se budou vyrábět také lahvičky s vyobrazením diktátora Stalina, není zatím jasné.

Přijde vám etické, prodávat kefír s karikaturou Hitlera?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 27. května 2016. Anketa je uzavřena.

Ano 12690
Ne 3075



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...



Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

V centru Prahy bude tržiště z kontejnerů. Nabídne design, jídlo i kulturu

Vizualizace projektu Manifesto u Masarykova nádraží.

Unikátní tržiště, složené z dvaceti přepravních kontejnerů, vznikne na dosud nevyužitých pozemcích u Masarykova...

Čechům chutnají biopotraviny čím dál víc, předloni za ně dali 2,5 miliardy

Byznys s biopotravinami v Česku dál roste. Lidé za ně v roce 2016 utratili 2,55 miliardy korun, obrat firem přesáhl...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Najdete na iDNES.cz