Kefír s podobiznou Hitlera jde do českých obchodů. Kefírer budí emoce

  18:52aktualizováno  18:52
Původně to připomínalo vtip z České sody. Jako nevinný žert vznikla nedávno fiktivní značka Kefírer s karikaturou Adolfa Hitlera. Nápad na sociálních sítích přiživovaly stovky lidí, autoři se proto rozhodli, že „Vůdce mezi kefíry“ začnou vyrábět a prodávat.

Kefírer, vůdce mezi kefíry, budí emoce. | foto: Kefirer.cz

Do několika týdnů se v tuzemských obchodech objeví nový mléčný produkt s názvem Kefírer. Ten vznikl letos jako recesistický nápad v on-line kampani tří mladých kreativců z Brna: Davida Koutného, Tomáše Musila a Lukáše Lukeše. Podle autorů nebylo původně cílem produkt vůbec vyrábět, ale nějak se to zvrtlo. Ve spolupráci s mlékárnou Kozojedský dvůr nedaleko Brna začnou výrobek v řádu stovek kusů měsíčně distribuovat do vybraných marketů.

Převážně internetová mystifikace (v ulicích Brna se objevil také billboard) chtěla upozornit na rostoucí extremismus. Zpočátku ohlašovala bleskovou válku nového kefíru, později příchod Vůdce do regálů. „Čistší kefír jste ještě nepili,“ bavili se autoři na sociálních sítích a s nimi stovky příznivců. Pro některé to byla výtečná zábava, pro jiné už za hranou.

Ať už to byl chytrý marketingový tah nebo trochu náhoda, teď je jasné, že nezůstane jen u virtuálního kefíru. Výrobek s podobiznou Hitlera by se měl brzy objevit v prodejnách potravin My Food a později zřejmě i v síti Sklizeno.

„Výrobu skutečně spustíme. Věřím, že v obchodech se Kefírer objeví v horizontu týdne až dvou,“ potvrdil iDNES.cz Jan Šváb z mlékárny Kozojedský dvůr. Právě tato menší mlékárna začne plnit lahvičky kefírem namísto nejmenované velké korporátní mlékárny, se kterou se prý autoři výrobku nedohodli.

„Přišlo nám to jako dobrý nápad, jak reagovat na situaci v Evropě, tedy přesun k extrémistickým stranám. Hitler je ikonou zla. Společnost má tendenci kolem těchto ikon našlapovat opatrně a pro jistotu nad nimi ani nepřemýšlet. Lidé to raději vytěsní ze svého života, proto nám myšlenka byla sympatická. Je jasné, že to všichni nepochopí,“ vysvětluje jednatel, proč na spolupráci kývl. Negativních reakcí se nebojí.

Bojujeme za správnou věc, říká spoluautor Kefírera

Podle Lukáše Lukeše, kreativce z autorského tria, se nápad zrodil jako vtip a recese, až pak se s parťáky rozhodl, že budou „bojovat za správnou věc“. „Evropa nám přijde neklidná, tak jsme to chtěli pošťouchnout. Ne náhodou jsme se spojili s projektem Paměť národa. Myslíme si, že na 2. světovou válku by se nemělo zapomínat. Toto je jen forma, kterou jsme to chtěli provést,“ vysvětlil s tím, že z každé prodané lahve část peněz odteče na badatelský projekt Paměť národa.

Ne všichni nadšení autorů sdílejí. Někteří lidé v diskusi na sociálních sítích označují kampaň za hyenismus, na duchovní otce Kefíreru si navíc stěžovalo nakladatelství Argo kvůli kopírování obálky románu Timura Vermese Už je tady zas. „To je směšné, podoba je čistě ikonická,“ namítá Lukeš.

Jako další plod fantazie vznikl v úspěšné kampani fiktivní rival Kefírera s názvem Mlíkomouš. Zda se budou vyrábět také lahvičky s vyobrazením diktátora Stalina, není zatím jasné.

Přijde vám etické, prodávat kefír s karikaturou Hitlera?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 27. května 2016. Anketa je uzavřena.

Ano 12690
Ne 3075


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Po šachu od Marksové opět v útoku. Firma nabízí zakázku šestkrát dráž

Ilustrační snímek

Už pátý ministr práce v řadě se snaží přesoutěžit dodavatele IT systémů na sociální dávky. Vždy to dopadne stejně –...

Padělaných bankovek je méně než loni, oznámila Česká národní banka

Česká národní banka předvedla zabavené padělky českých bankovek. (11. ledna...

Česká národní banka zadržela za první čtvrtletí letošního roku 1521 padělaných a pozměněných bankovek a mincí. To je v...

Michelinské hvězdy zvedají obrat, ale i tlak na restauratéry a kuchaře

Zleva současní držitelé michelinské hvězdy: Radek Kašpárek, Roman Paulus a...

Michelinská hvězda je pro kuchaře nebo restauratéra něco jako Oscar pro herce. Ale není to jen pocta. Ocenění „nakopne“...



Najdete na iDNES.cz