Když v sedmdesátých letech otevřely v Japonsku první restaurace KFC, neměly příliš velký úspěch. V podobné pozici byly i Vánoce, které jakožto křesťanský svátek v převážně buddhistickém a šintoistickém Japonsku příliš mnoho lidí neslavilo.
Takeši Okawara, šéf prvního KFC v zemi, jednoho dne dostal od místní školy nenápadnou nabídku. Zúčastnit se jejího vánočního večírku a nabízet tam kuře z KFC. Protože měl potíže restauraci uživit, oblékl se do kostýmu Santa Clause a vyrazil, informuje list Business Insider.
Akce byla k jeho údivu velmi úspěšná a děti si přítomnost Santy Clause s kyblíkem kuřecího masa velmi pochvalovaly. Okawaru velmi brzy pozvala na večírek další škola, a jemu se nápad zalíbil. Všechny sochy plukovníka Sanderse (zakladatele KFC, kresba jehož obličeje je dodnes znakem řetězce) oblékl do vánočních kostýmů a začal smažené kuře propagovat jako variantu amerického vánočního krocana.
Lež, která se vyplatila
Vánoční výzdoby v KFC si brzy všimli i novináři. Veřejnoprávní televize NHK se rozhodla za Okawarou vyrazit a promluvit si o tom, jak se Vánoce slaví na Západě. „Vím, že lidé v Americe o Vánocích nejedí kuře. Jedí krocana. Ale řekl jsem jim, že jedí kuře. Lhal jsem,“ sdělil Business Insideru. „Dodnes toho lituji,“ dodal.
Japoncům se však nová tradice zalíbila, vánoční kampaně KFC se v roce 1974 staly oficiálními a Okawara usedl na post šéfa tohoto řetězce pro Japonsko. Vánoční KFC kyblík se dokonce stal natolik populárním, že jsou na něj v současnosti Japonci ochotni čekat v několikahodinových frontách.
Americké vedení řetězce však Okawarovu verzi příběhu popřelo. Mateřská společnost KFC, Yum Brands tvrdí, že nápad na nahrazení krocana smaženým kuřetem přišel od jednoho ze zahraničních návštěvníků restaurace.
Ať už to bylo jakkoliv, o Vánocích se v japonských médiích každoročně objevují rozsáhlé kampaně KFC a dalších řetězců, které prodávají smažená kuřata. Tržby během tohoto období totiž zdaleka předčí náklady na reklamu.