Návrh je nyní v připomínkovém řízení, ale jasno by mělo být do konce října. To má ministr Milan Šimonovský přijít s definitivní variantou.
Cena jako v Německu
Podle ministrova náměstka Jiřího Kubínka se budou sazby lišit pro silnice první třídy a dálnice tak, aby cena motivovala řidiče hlavně k využívání dálnic. Ceny jsou jiné také pro den a noc.
Sazba kolem čtyř korun je zhruba na úrovni Německa, kde se platí v přepočtu 2,88 až 4,48 koruny, a nižší než v Rakousku, kde se sazby pohybují od 4,16 do 8,74 koruny za kilometr. Dopravce evropská cena sice nepřekvapila, ale už přemýšlejí, jak ji srazit dolů.
Polovina dálnice, poloviční mýtné
Využít chtějí i zákon o provozu na pozemních komunikacích, který i přes nesouhlas Senátu prošel parlamentem. - více zde
Ten totiž zakazuje kamionům předjíždění na některých úsecích dálnic. "Pokud by zákaz předjíždění měl platit, znamenalo by to, že kamiony budou moci využívat jen polovinu šířky dálnic, a tak bychom požadovali také poloviční sazby," řekl mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
Mezi čtyřmi zájemci rozhodne hlavně cena
O dodávku a provoz mýtného systému soutěží čtyři konsorcia. Ve středu se k jednání nad nabídkami sešla komise pro výběr dodavatele.
Nejnižší nabídku podalo sdružení Ascom Fela s Damovem a ABD Group, které nabídlo 15 miliard korun. Autostrade nabídla 17,5 miliardy, Kapsch je ochoten systém vybudovat a provozovat za 22 miliard korun. S nejvyšší cenou 33,7 miliardy korun přišlo konsorcium A-Way s AŽD Praha.
Cena bude mít při rozhodování šedesátiprocentní váhu. Důležitá bude také rychlost vybudování a rozšíření systému o další úseky, jednoduchost pro uživatele i provozovatele.
Mýtné by se v ČR od kamionů mělo začít vybírat od roku 2007 nejdříve na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací, později i na vybraných silnicích první třídy.