Expanze Alimpexu do zemědělství je novinka, protože dosud byl znám tím, že takto získával podíly v některých mlékárnách. Ilustrační foto.

Expanze Alimpexu do zemědělství je novinka, protože dosud byl znám tím, že takto získával podíly v některých mlékárnách. Ilustrační foto. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Kincl skupuje akcie agrofirem, sází na levné mléko

  • 9
Vliv Milana Kincla, majitele potravinářské distribuční firmy Alimpex Food, v českém potravinářství roste. Podnikatel, který v minulosti kupoval mlékárny, nyní skupuje akcie zemědělských podniků v západních Čechách.

Kincl se dohodl s šéfy firem (družstev), kteří výkup akcií od svých členů (akcionářů) organizují. A ti se s jeho záměry ztotožnili.

"Zajišťuje nám to stabilní odbyt," uvedl například Jaroslav Hána, ředitel Meclovské zemědělské, kde už Kinclův Alimpex Louny vlastní téměř pětinu.

Většinu akcií už získal v Příkosické zemědělské a v Agrochovu Kasejovice-Smolivec. Usiluje ještě o Agro Staňkov na Domažlicku, Alimex Nezvěstice v okrese Plzeň-jih a o další farmy na Tachovsku. Kinclovým rozmachem nejsou nadšeni jiní zemědělci.

"Za akcie těm babičkám nabízí směšné peníze. A až to ovládne, sníží se výkupní ceny komodit a my to budeme moci zavřít," obává se farmář, který chtěl zůstat v anonymitě.

Expanze Alimpexu do zemědělství je novinka, protože dosud byl znám tím, že takto získával podíly v některých mlékárnách. Těch se však začal spíše zbavovat. Například podíl ve středně velké mlékárně Stříbro Kincl postupně zmenšoval ve prospěch jednoho z největších německých koncernů Ehrmann AG, který tu produkuje stejnojmenné jogurty. Nedávno mu prodal i svůj zbytkový pětinový podíl.

Obdobně postupoval Kincl i u pražského Pragolaktosu, jedné z největších tuzemských mlékáren. Její "větší" polovinu (50,83 procenta) dnes už vlastní další z německých jogurtových obrů – Müller Sachsen, který v posledním roce zaplavil Česko svými jogurty.

Jak na řetězce? Být tak velký, aby vás začaly brát vážně

Kinclova strategie je jednoduchá. Spřízněným mlékárnám zajistí dodávky syrového mléka a na druhé straně se "postará" o distribuci hotových výrobků do obchodních řetězců. Například značka mléčných výrobků Pilos z Pragolaktosu je hvězdou letáků diskontní sítě Lidl.

Vějíř výrobků Alimpexu zahrnuje i další známou "nízkonákladovou" řadu mléčných výrobků Dr. Halíř. Máslo této značky přitom nedávno vyhrálo spotřebitelský test,mléko Pilos skončilo v předloňském testu MF DNES těsně druhé.

Alimpex má širší záběr a distribuuje i výrobky přímých konkurentů Danone nebo Yoplait. Kinclovy firmy Alimpex Food a Alimpex Louny dnes dohromady dosahují zhruba tržby okolo pěti a půl miliardy korun, čímž si podnikatel vydobyl zajímavou vyjednávací pozici právě vůči obchodním řetězcům.

"Nemá cenu naříkat nad jejich chováním. Musíte se zkrátka stát dost velkým na to, aby vás řetězce braly vážně. I když i teď je to pořád boj," říká Kincl v narážce na tvrdé podmínky, které obchodní sítě dávají dodavatelům.

Oba Alimpexy vykázaly v posledních letech ztráty. Kincl vybudoval svůj vliv stranou pozornosti. Publicitě se vyhýbá a zásadně například odmítá fotografování. Rázem by se mu totiž díky jeho vzezření mohlo přezdívat Pavarotti českého potravinářství.

Rozkračovat se chce Kincl ještě dál: "Obchodní řetězce vyhlašují v Německu, v Británii nebo ve Francii aukce na dodávky jednoho druhu výrobku. Dřív se to dělalo pro dvě tři země. Teď je čím dál víc vyhlašují i pro šest zemí najednou. To je vlak, do kterého je potřeba nastoupit."

Kincl je prý schopen pojmout kromě českého i slovenský a polský trh. Privátními značkami zásobuje i britský řetězec Asda, patřící do stáje amerického gigantu Walmart nebo britské Tesco a zahraniční sítě nizozemského Aholdu.