Čtyřprstou tyčinku může vyrábět každý. Nestlé nezískala známku na KitKat

  15:07aktualizováno  15:07
Švýcarská potravinářská společnost Nestlé prohrála bitvu o ochrannou známku na tvar své čokoládové tyčinky KitKat, o kterou usilovala přes deset let. V její neprospěch ve středu rozhodl Soudní dvůr Evropské unie. Přiklonil se tak na stranu konkurenční britské firmy Cadbury a potvrdil, že tvar tyčinky nemá právo na ochrannou známku.

Tyčinka KitKat | foto: Profimedia.cz

Vzhledem k rozhodnutí soudu tak čokoládu ve tvaru čtyř dílků tedy může kdokoliv napodobit. Společnost Nestlé původně získala celounijní ochrannou známku pro svou tyčinku od Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) v roce 2006 na základě veřejného uznání podoby na deseti trzích EU - v Dánsku, Německu, Španělsku, Francii, Itálii, Nizozemsku, Rakousku, Finsku, Švédsku a v Británii. 

Lentilky se vyrábějí už více než sto let, zmizely hnědé a je více žlutých

Její rival Cadbury Schweppes, nyní člen americké potravinářské skupiny Mondelez, se ovšem v roce 2007 dožadoval, aby EU ochrannou známku Nestlé prohlásila za neplatnou.

Cadbury vyrábí obdobně tvarované cukrovinky Leo a Kvikk Lunsj. Úřad EUIPO žádost v roce 2012 zamítl, o čtyři roky později ale Tribunál Evropské unie, který je druhým nejvyšším soudem EU, rozhodnutí zrušil. Argumentoval tím, že tyčinka je jedinečná v deseti zemích unie a EUIPO by měl zvážit vnímání jejího tvaru v Belgii, Irsku, Řecku a Portugalsku.

Nestlé a EUIPO se proti rozhodnutí odvolaly. Soudci však dospěli k závěru, že jedinečnost musí být prokázána v celé EU a nejen na podstatné části jejího území. Proti rozsudku z roku 2016 se odvolal i Mondelez. Napadl rozhodnutí Tribunálu týkající se deseti evropských zemí, soudci ale jeho námitky zamítli, píše list Financial Times.

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Staropramen od listopadu zdraží točené pivo. Roste cena chmele i energií

2. Čtyři tanky: Cisterna vjede zásobovacím tunelem a dostane se pod úroveň...

Pivovary Staropramen, druhý největší tuzemský výrobce piva, od listopadu zdraží točené pivo, tedy sudové a tankové, v...

Socialista Sanders tepe McDonald’s. Zvyšte mzdu alespoň na 15 dolarů, žádá

Bernie Sanders

Americký senátor Bernie Sanders na sociální síti Twitter vyzval společnost McDonald’s, aby následovala příkladu...

Češi si připlatí i za další značku piva, ceny zvyší také Bernard

Stanislav Bernard

Rodinný pivovar Bernard z Humpolce od 29. října zdraží svá piva. Cenu sudového moku zvýší v průměru o 70 haléřů,...



Najdete na iDNES.cz