Odpověď najde pozorný zákazník na obalu. Pod názvem Eidam totiž stojí ještě slůvko "Alternative" a ještě dál pak drobným písmem "potravinářský výrobek - náhrada sýra z rostlinného tuku". Nejenže to není sýr, ale není to ani mléčný výrobek.
Záměrně jsme "alternativní eidam" zařadili do testu a předložili odborníkům k posouzení. Trochu s napětím jsme očekávali, zda ho poznají a co na něj řeknou.
Slovní výroky na jeho adresu raději ponechme stranou, stačí jen to, co zapsali do protokolů: mýdlovitý, lojovitý, nepoživatelný, mazlavá konzistence, páchne, hrůza!
Na první pohled poznali, že jde o náhražku sýra (v odborné hantýrce "analog"), a pěkně ostře ji odsoudili. Nevadí jim, že se vyrábí, vadí jim, že je záměrně spojována se sýrem. Považují to jednoznačně za klamání spotřebitele.
Eidam je jedině pravý sýr
"To není potravina, to je podvod na veřejnosti," shodli se. "Eidam je generické, tedy druhové označení pro sýr a není ho možné používat v souvislosti s produktem, který nemá nic společného se sýrem ani s mléčnými výrobky. A to ani v obchodním názvu," míní Jiří Kopáček z Českomoravského svazu mlékárenského.
Jiný názor však má potravinářská inspekce: "Výraz eidam není v českých ani evropských předpisech definován a nepožívá ani ochrany označení původu. Z toho důvodu nelze uplatňovat požadavek, aby byl termín eidam vyhrazen jen pro sýr - mléčný výrobek. Navíc název obsahuje i výraz ,alternative' a další text, z něhož lze dovodit, že jde o jiný než mléčný výrobek. Označení Eidam Alternative nelze proto posuzovat jako klamavé označení," říká mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavla Burešová.
Vydělá klamající výrobce
Vyhláška o způsobu označování potravin přitom říká jasně, že potraviny mají být označovány tak, aby neuváděly spotřebitele v omyl. Platí to i pro způsob nabízení potravin k prodeji, zejména s ohledem na jejich tvar, vzhled nebo balení, použité obalové materiály... Kdo na takových výrobcích vydělává?
Zákazník určitě ne, "nesýrový sýr" totiž není o moc levnější než skutečné sýry. Kilo stojí v Makru sto korun, jeden z nejlepších testovaných eidamů stál 89!.
"Podnikatelé, kteří ho nabízejí, vycházejí z toho, že to, co není výslovně zakázáno nebo se nechá ze zákona vyložit různě, je vlastně dovoleno," říká Kopáček. "Činí tak s cílem poškodit konkurenční výrobce, záměrně oklamat zákazníka a především pro svůj zisk."