logo - KLASA (Národní značka kvality) - Ministerstvo zemědělství / Samostatné...

logo - KLASA (Národní značka kvality) - Ministerstvo zemědělství / Samostatné oddělení pro marketing Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF) | foto: Ministerstvo zemědělství

Boj o stomilionovou Klasu: logo je dva roky bez správce

  • 9
Agentura spojovaná se stíhaným podnikatelem Františkem Savovem blokuje už dva roky zadání lukrativní zakázky na značku Klasa, o kterou se neúspěšně ucházela. Výsledkem je, že se o Klasu oficiálně nikdo nestará a toto období se nyní ještě o pár měsíců protáhne.

„Pokud se podaří a nikdo to nedá na ÚOHS, tak bude koncem příštího týdne Klasa vysoutěžená,“ prohlásil před více než dvěma týdny na veletrhu Salima v Brně ministr zemědělství Marian Jurečka.

Nepodařilo se. Kdo lukrativní stamilionový tendr vyhrál, se stále neví. Šéf agrárního resortu správně tušil, že má do svého prohlášení vložit zmínku o odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Soutěž na propagaci nejznámější české potravinové značky Klasa totiž doprovázejí dlouhodobě stížnosti neúspěšného uchazeče. Výsledkem je, že se o Klasu oficiálně už více než dva roky nikdo nestará a toto období se nyní ještě o pár měsíců protáhne.

Aktuální soutěž na propagaci Klasy vypsal Státní zemědělský intervenční fond (SZIF), který má značku na starosti, loni na jaře. Souhrnná hodnota zakázky činí 298 milionů korun bez DPH s možností navýšení o dalších 20 procent. Vítězové lukrativního tendru se mají o propagaci značky starat po dva roky.

Oproti minulé praxi se tentokrát zakázka rozdělila na čtyři části. Vítěze se podařilo vybrat u takzvané expoziční části za 20 milionů s opcí na dalších pět milionů. Postará se o ni společnost Al-System Expo, bude pečovat o stánky Klasy na veletrzích. Na podpis čeká i mediální část za 2,4 až tři miliony korun, která zahrnuje analýzy mediálního trhu a návrh mediální strategie.

„Co se týká strategické a realizační části, zde hodnotitelská komise nejvhodnějšího kandidáta již zvolila, ale protože výběrové řízení není ještě uzavřeno, nebudeme v současné chvíli poskytovat informace,“ uvedla mluvčí zemědělského fondu Vladimíra Nováková.

Podle informací iDNES.cz se i tentokrát proti výsledkům odvolává agentura Comunica, která se o Klasu v minulosti už starala. Dokončení nejlukrativnější strategické části za 128 až 160 milionů korun spočívající ve vypracování samotné reklamy a PR koncepce blokuje odvolání Comuniky u SZIF jakožto zadavatele.

U realizační části v hodnotě 88 až 110 milionů, která má zajistit organizaci veškerých akcí spojených s Klasou, jako jsou ochutnávky či soutěže, už došlo dokonce k podání na antimonopolní úřad.

Zástupci Comuniky se k záležitostem okolo Klasy dlouhodobě nevyjadřují a ani tentokrát na zaslané dotazy nereagovali. Agentura přitom za Klasu zodpovídala od podzimu 2012 do konce roku 2013 a toto období doprovázejí značné pochybnosti o účelnosti utracení 310 milionů korun, které měla Comunica k dispozici.

Nemalá část prostředků na reklamu totiž směřovala do médií vydavatelství Mladá fronta (nemá nic společného s iDNES.cz, kterou vydává vydavatelství MAFRA) podnikatele Františka Savova stíhaného za daňové úniky.

Inzerce zadaná Comunikou periodikům Mladé fronty značně přesahovala jejich pozici na trhu. Naopak v jiných, čtenějších tiskovinách se reklama na Klasu neobjevila. A podobné to bylo i u televizních stanic, kdy největší podíl spolkl málo sledovaný kanál TV Barrandov.

Comunica, jejíž vlastníci se v minulosti nedali dohledat, bývá přitom se Savovem spojována. Ten její vlastnictví popírá. Agentura však třeba sídlila na stejné adrese, jako tiskárny Europrint, které Savovoy patří. Společnost Mladá fronta má na stejné adrese i svoji pobočku.

Není to navíc poprvé, kdy se Comunica proti výsledkům tendru na Klasu odvolala. Jurečka při nástupu do funkce zdědil nedokončený tendr pro rok 2014. K zadání zakázky vítězné agentuře McCann-Erickson už tehdy kvůli odvolání Comuniky k antimonopolnímu úřadu nedošlo. Úřad McCann-Erickson vyřadil kvůli formální chybě.

SZIF následně nedokončenou soutěž zrušil a vypsal nový tendr rozdělený do čtyř menších částí. Jurečka si od toho slibuje lepší kontrolu vynaložených prostředků.

Průtahy kvůli výhradám neúspěšných uchazečů doprovází Klasu od samého počátku dvanáctileté existence značky, více než dvouleté prodlení jako nyní je však přesto výjimečné.

V minulosti se na značku zaměřil i Nejvyšší kontrolní úřad. Ten stát kritizoval za to, že na Klasu poslal bezmála dvě miliardy korun, aniž měl jasno, čeho chce za ně dosáhnout. Jelikož agentury neměly zadány žádné cíle, nebylo možné ani kontrolovat, zda peníze neprohýřily.