Klasické školní brašny jsou za tmy dobře vidět, batůžky téměř vůbec

Před začátkem školního roku tedy proběhl test bezpečnosti školních batůžků a brašen. Mezi osmi výrobky všech cenových kategorií od sto padesáti do více než tisíce korun, tuzemských i zahraničních firem se z hlediska bezpečnosti osvědčily jen klasické hranaté brašny. Měly jasnou výraznou barvu jako signalizaci pro řidiče ve dne, luminiscenční nálepky nebo nášivky do šera a odrazky pro úplnou tmu. Podle výsledků měření je přitom jaká koliv taška s odrazkami vidět nejméně desetkrát více než bez ní.

Prakticky to znamená, že řidič má při padesátikilometrové rychlosti na brzdění více než deset dvacet metrů - může dítě na rovné silnici vidět i na vzdálenost několika set metrů. "U dětské školní tašky se napřed dívejte na bezpečnost a potom teprve na vzhled," doporučuje německá spotřebitelská nadace Warentest ve svém časopise Test. Podle německé normy je totiž bezpečná pouze taková taška, která má na zadní straně i na postranicích nejméně deset procent plochy reflex ní vrstvy a dvacet procent pokrývá fluorescenční materiál. Takový předpis v tuzemsku neplatí, a tak i z tohoto i minulých testů MF DNES vyplývá, že školní batůžky většinou nemají žádný ochranný prvek. Německé bezpečnostní standardy však také splňují především tradiční hranaté školní brašny. "Jakákoliv odrazka či reflexní nášivka velmi zvyšuje šanci na to, aby řidič chodce za tmy viděl a nepřejel ho," uvedl nad statistikami nehod chodců v minulých letech úředník odboru silničního provozu ministerstva vnitra Jaroslav Hořín. V letošní oficiální zprávě vládního výboru pro bezpečnost v silničním provozu BESIP se objevuje věta: "Je třeba znovu upozornit na vysokou nebezpečnost nehod chodců a cyklistů." Ač to zní podivně, podle BESIP počty smrtelných úrazů chodců a cyklistů několikanásobně převyšují jejich podíl na celkovém počtu nehod. Chodci podle policejních statistik zavinili vloni téměř tři tisíce nehod, a přitom zemřelo pětaosmdesát lidí. Skoro za polovinou z nehod stály děti, které neopatrně vstoupily do vozovky nebo špatně odhadly riziko při přecházení silnice. Děti do deseti let přitom nedokážou předvídat a nechápou spojení příčiny a důsledku. "Dítě ví, že přechod pro chodce je bezpečné místo, a je přesvědčeno, že se mu nemůže nic stát, ani když jsou vypnuté semafory," uvádí příklad dětského myšlení lékařka Eva Marádová ve svém preventivním videopořadu Proto pozor, proto bacha. Jakékoliv optické zvýraznění dětí, které se pohybují po silnicích či ulicích, je tedy ochraňuje. Kromě správné školní brašny není na škodu, když mají děti na oblečení nášivky nebo nálepky z reflexních materiálů. Pokud nejsou přímo od výrobce, dají se koupit v cenách, které se pohybují v desítkách korun za metr pásky. Výrazné jsou i malé odrazné plošky na zadní straně obuvi, nebo dokonce blikající paty na sportovních botách. Pokud se děti pohybují na kole, samozřejmostí by měly být připevněné odrazky v drátech i nad zadním a předním kolem a fungující blikačky. Ty lze také připnout na oblečení nebo na batůžek, když musí jít děti samy po frekventované silnici, například od vesnice k vesnici.

Dokumenty:

ČOI - vysoké pokuty
ČOI - vysvětlivky
ČOI - zdůvodnění některých firem
ČZPI - vysoké pokuty
Tabulka
Protokol



vítěz testu

Nejlepší testovanou brašnou byl jednoznačně výrobek firmy KG Komárno za tisíc korun z prodejny Baťa. Z hlediska bezpečnosti školáka není důležitý klasický tvar ani módě poplatný obrázek dalmatinů, ale tři bezpečnostní prvky. Ve tmě odrážejí do stran a dozadu dost světla odrazky, dozadu stejným způsobem funguje velká odrazná fólie a za šera se uplatní fluorescenční tkanina.
(kt)

O testu

* všechna školní zavazadla byla nakoupena a testována bez vědomí prodejců i výrobců
* měření provedli technici Elektrotechnického zkušebního ústavu
* veškeré výdaje hradila redakce MF DNES ze svého rozpočtu

Letošní smutná čísla

8 dětí zahynulo na silnicích jako chodci
celkem 136 chodců zemřelo na následky nehod

Poznámka: data odpovídají prvnímu pololetí roku 2000
Pramen: Besip

Jak se testovalo

Testem prošlo osm náhodně vybraných školních brašen a batůžků. Všechny pocházely pro srovnatelnost cen z pražských obchodů s koženým zbožím, obuví a ve dvou případech i z tržnic. Anonymně byly nakoupeny v prosinci loňského roku. Poté všechny batůžky i brašny prošly přesným měřením v pražském Elektrotechnickém zkušebním ústavu. "Byla zvolena metodika předpisu EHK číslo 27 - výstražné trojúhelníky," uvádí technik Roman Grund, který měl test na starosti. Bezpečnostní požadavky na trojúhelníky i dětské brašny jsou totiž stejné, protože pro řidiče mají zvýraznit překážku na silnici. "Zkouška svítivosti simuluje viditelnost na vozovce při osvětlení světlometem," vysvětluje Roman Grund. "Odrazy se měří ve dvou úhlech tak, jak je vidí řidiči osobních a nákladních automobilů." Zkouška jasu testuje zvýraznění předmětu ve dne.


Poznámky: Stupnice hodnocení: ***** zavazadlo je výborně vidět z různých úhlů ve dne i v noci, *** bezpečnostní prvky jsou nižší kvality. Za výrobky nezvyšující bezpečnost byly označeny takové, které nejsou opatřeny žádnými bezpečnostními prvky ani nemají výrazně světlou barvu. Pod neznámým výrobcem se skrývají výrobky, které byly zakoupeny na asijských tržištích a nenesou žádné označení.

Pramen:
ELEKTROTECHNICKÝ ZKUŠEBNÍ ÚSTAV Praha a TEST DNES

TEST DNES je nezávislá příloha pro spotřebitele financovaná z rozpočtu redakce MF DNES * Redakčně testované zboží nakupuje v běžné obchodní síti * K testování nepřijímá vzorky od výrobců nebo dovozců * Testy výrobků jsou zpracovávány v akreditovaných laboratořích nebo státních zkušebnách * Testované zboží navíc posuzuje tým nezávislých odborníků * Odborníci pověření vedením testu v laboratořích nejsou závislí na výrobcích ani prodejcích * Testy ze zahraničních spotřebitelských časopisů TEST DNES publikuje pouze s výslovným souhlasem jednotlivých vydavatelů a pouze v případech, kdy více než polovina testovaných vzorků je zastoupena i na českém trhu * Příloha rovněž zveřejňuje výsledky šetření státních orgánů * Články v příloze neobsahují placenou inzerci, nejsou ovlivněny výrobci ani žádnými finančními zájmy * Uveřejněné materiály nesmějí být reprodukovány bez souhlasu redakce * Výsledky testů nesmějí být použity bez souhlasu redakce ke komerčním účelům * Starší i nové testy z této přílohy lze najít v internetovém magazínu iDNES na adrese http://www.idnes.cz/test. Své připomínky a vzkazy k příloze TEST DNES můžete zaslat elektronickou poštou na adresu testdnes@mafra.cz Připomínky k testům hospod pak na adresu hospody@mafra.cz




neznámý výrobce (nezvyšuje bezpečnost) 250 Kč

Daniel Ray (nezvyšuje bezpečnost) 599 Kč

Donau (nezvyšuje bezpečnost) 599 Kč

Sun Ce (nezvyšuje bezpečnost) 849 Kč

Igor Ritter ***
1125 Kč
bezpečnostní prvky: odrazka, fluorescenční tkanina

KG Komárno *****
999 Kč
bezpečnostní prvky: odrazka, odrazná fólie, fluorescenční tkanina

neznámý výrobce (nezvyšuje bezpečnost) 150 Jč

Ligarex ***
699 Kč
bezpečnostní prvky: fluorescenční tkanina

Díky reflexním pruhům a odrazkám na brašnách je dítě u silnice mnohem lépe vidět.