Klaus: Dnešní daňový systém je složitý a neefektivní

  9:52aktualizováno  9:52
- Při posledních úpravách daňových zákonů hlasovala Občanská demokratická strana proti, a to i tehdy, když se daně snižovaly. Václav Klaus tento postoj vysvětluje nechutí k dílčím změnám, protože ty podle něho ještě více komplikují dnešní, již tak složitá pravidla. Sám je zastáncem komplexní daňové reformy. "Dnešní daňový systém je málo průhledný a plní i některé funkce, které mu nepříslušejí. Jedním z jeho problémů je nesmírně vysoký počet výjimek, úlev a zvláštního zacházení s těmi či oněmi plátci daní či zdaňovanými věcmi," soudí předseda ODS.
Jak si představujete optimální rozložení daňového břemene a jak by toto břemeno mělo být vysoké?
Nevím, jak mám chápat obrat optimální rozložení daňového břemene, ale pokud se tím míní míra naší daňové progrese, pak musím říci, že její dnešní strmost považuji za nepřijatelnou, demotivující, nespravedlivou a věcně nesprávnou. Právě proto doporučujeme rovnou daň.

Rovná daň znamená jednu sazbu pro fyzické osoby, firmy i kapitálové příjmy čili pro všechny druhy příjmů?
Ano, pro všechny druhy příjmů.

Co by se změnilo zavedením rovné daně?
Rovná daň by především nahradila celý dnešní komplikovaný a nepřehledný komplex daní a rozložení mezi různé typy daní by se změnilo od základu. Co se týče dopadu na skupiny obyvatel, pak by rovná daň znamenala především ukončení dosavadního pojetí daní jako - trochu v nadsázce - trestu za úspěch. Lze také počítat například s různě vysokým prahem, pod kterým by občan nebyl zdaňován vůbec.

V celku by se daně snížily?
O výši daní nelze hovořit izolovaně. Je třeba se vrátit k otázce objemu veřejných statků, které naše země chce financovat z veřejných zdrojů, tedy prostřednictvím nedobrovolného vymáhání peněz od lidí prostřednictvím daní. Já budu vždy hájit co nejmenší objem veřejných statků financovaných státem.

Které veřejné statky tedy lze z rozpočtu vyloučit?
To je právě věcí onoho společenského konsensu. Pokud by bylo po mém, zcela radikálně bych omezil třeba míru, do jaké je dnes mezi veřejné statky zahrnováno zdraví, na nutné minimum bych omezil objem veřejných statků v sociální politice, školství, infrastruktuře. Mnoho veřejných statků jsme zdědili bez našeho rozhodnutí a často se na ně pohlíží jako na jednou provždy dané, i když k tomu není racionální důvod.

Kdy bude návrh rovné daně dokončen, popřípadě kdy budou hotovy jiné návrhy, jež by současný systém zjednodušily?
Byl bych rád, kdybychom koncem tohoto roku naše návrhy - včetně konceptu rovné daně - měli v podobě předložitelné veřejné diskusi, aby v příštím roce mohl být zahájen celý složitý legislativní proces. Jenže v něm už nebude záležet jen na naší aktivitě, ale spíše na naší schopnosti návrh politicky prosadit. Je evidentní, že rovná daň je věcí vzdálenější perspektivy. Jako předstupně mohou sloužit alespoň kroky ke sjednocení či přibližování sazeb daně z příjmu i daně z přidané hodnoty.

Vidíte prostor pro zefektivnění výběru daní?
Takový prostor je u nás určitě, ale v této věci nijak specificky za světem nezaostáváme, ač se stále tvrdí opak. Činnost správců daní je třeba zkvalitňovat, ale zásadní změnu efektivity výběru daní by přinesla pouze změna daňového systému směrem k jeho zjednodušení.
Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

Zloději oberou řetězce o desítky milionů ročně, způsoby kradení se mění

Ilustrační snímek

Rozšiřování samoobslužných pokladen a dalších moderních technologií inspiruje zloděje k novým nápadům, jak okrádat...

Stejná léčba za jiné peníze. Fakultní nemocnice účtují víc než krajské

Nemocnice, značka

Lidé ve městech, kde jsou velké fakultní nemocnice patřící ministerstvu, dostávají v přepočtu na hlavu dražší péči než...

Nižší DPH i dotace na obnovu lesů. Stát představil plán boje s kůrovcem

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Ministerstvo zemědělství představilo sérii kroků pro boj s kůrovcem. Očekává se další zhoršování kalamity i mimo...

Najdete na iDNES.cz