Loni spotřeba nealkoholických nápojů meziročně klesla o dvě procenta na 25,07 milionu hektolitrů. Od roku 2004 se snížila více než o desetinu. Pokles zrychlila ekonomická krize, která začala v závěru roku 2008.
"Jednou z příčin tohoto poklesu spotřeby je současná ekonomická krize. Kupní síla domácností se snižuje a spotřebitelé mnohdy stojí před volbou, které nápoje budou pít," uvedl výkonný tajemník svazu Zdeněk Huml.
Přestože spotřeba pitné vody v Česku dlouhodobě klesá, z průzkumů vodárenské společnosti Pražské vodovody a kanalizace vyplývá, že podíl lidí využívajících vodu k pití v posledních letech mírně roste, řekl mluvčí firmy Ondřej Pokorný. Kohoutkovou vodu alespoň občas pije devět lidí z deseti, vyplynulo z průzkumu. Tento trend potvrzuje také růst spotřeby sirupů, kterými si lidé vodu ochucují.
Pět haléřů nebo desítky korun
Voda z kohoutku zůstává stále nesrovnatelně levnější než voda v láhvích. Zatímco litr pitné vody přijde odběratele zhruba na pět haléřů, litr balené vody lze pořídit za tři koruny v diskontních prodejnách, ale také za několik desítek korun, které dá zákazník za značkovou minerální vodu zahraničních značek.
Češi v posledních letech pijí stále méně balených vod, které se na celkové spotřebě nealka podílejí zhruba jednou třetinou. Omezují také konzumaci sycených a ovocných nápojů, džusů a nektarů.
Kromě sirupů roste obliba energetických nápojů či nealkoholických piv. Stále oblíbenější jsou i točené limonády. Někteří jejich výrobci hlásí za poslední rok nárůst produkce až o desítky procent. Několik let trvající trend podle nich mimo jiné souvisí s módní retro vlnou dříve oblíbených výrobků. Točené limonády jsou většinou výrazně levnější než v láhvích.