Klientka ČSOB viní banku ze ztráty investovaných peněz na Islandu. Ilustrační foto.

Klientka ČSOB viní banku ze ztráty investovaných peněz na Islandu. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Klientka chce po ČSOB peníze, o které přišla investicí na Islandu

  • 165
Božena Flegelová se pustila do sporu, u nás zatím ojedinělého. Žádá po ČSOB náhradu škody necelé dva miliony korun a omluvu za to, že na radu svého osobního bankéře špatně investovala a přišla podle svých slov o celoživotní úspory.

Pětašedesátiletá lékařka kvůli tomu najala právníky a založila Občanské sdružení SOS ČSOB, které nyní oslovuje další klienty.

Motto sdružení parafrázuje reklamní kampaň největší banky v zemi: ČSOB udělala náš život chudší. Banka jakékoliv pochybení odmítá.

Velmi energická a výřečná žena uvádí, že investovala prostřednictvím banky dvakrát po sobě vždy v červnu 2005 a 2008 část peněz do cenných papírů spojených s islandskými bankami.

První investice začala ztrácet na hodnotě na jaře 2008 poté, co islandskou ekonomiku přemohlo oslabení měny a odliv peněz.

Druhá investice, která byla provedena loni 2. července, ztratila podle ní na hodnotě úplně. Začátkem října totiž fakticky zbankrotovaly tři nejvýznamnější islandské banky a jimi vydané papíry jsou nyní bezcenné.

"O tom, že Islandu hrozí státní bankrot, jsem se dozvěděla z novin. Můj bankéř mě o tom informoval až v polovině ledna 2009," tvrdí lékařka.

Po bance požaduje uhradit ztrátu 95 741,12 dolaru a výdaje spojené s vymáháním, vyplývá z dopisu jejího právníka bance, který včera zveřejnila. V něm uvádějí, že nakupovala cenné papíry "na doporučení bankéřů ČSOB Private Banking v době, kdy již bylo zřejmé, že islandská ekonomika má závažné problémy", v jejichž důsledku může "reálně" o peníze přijít.

Zároveň tvrdí, že bankéře upozorňovala, že je konzervativním investorem, nechce riskovat a v tomto smyslu také vyplňovala investiční dotazník.

Banka naopak uvádí, že se žádného prohřešku nedopustila a podobné investice u ní mohli provádět jen poučení privátní klienti. Podle mluvčího ČSOB Ivo Měšťánka u nich platí dolní hranice pro založení soukromého investičního portfolia hranice deseti milionů korun.

"ČSOB je přesvědčena, že v dané době postupovala podle všech právních i jiných pravidel a v souladu s tehdy platnou nejlepší praxí oboru," uvedl.

Banky a jiní zprostředkovatelé investic do cenných papírů mají povinnost klientovi říci o všech známých a možných rizicích, nesmějí nic zamlčovat a musí postupovat s odbornou péčí. Prokázat porušení těchto pravidel je obvykle složité. Za pokles hodnoty investice zprostředkovatelé investic neodpovídají.

V zahraničí jsou podobné spory zcela běžné. A to zvláště v době, kdy se finančním trhům nedaří. V současnosti jedny z největších sporů probíhají mezi klienty a bankami, které jim zprostředkovaly investice do fondů usvědčeného podvodníka Bernarda Madoffa.

Řada z nich slibovala due diligence, pečlivé prověřování, kam finančník investuje. S prasknutím podvodu se ukázalo, že jeho obchody byly fingované a zprostředkovatelé jen brali provize.