Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Samořiditelná auta se už umí vyhnout zvířatům. Na klokany jsou však krátká

  12:38aktualizováno  12:38
Švédské Volvo se do roku 2020 chystá představit svůj první samořídící automobil. Zatímco v minulosti se severská automobilka soustředila na ochranu cestujících při středu se zvířetem, nyní vyvíjený detekční systém srážce dokonce předchází. Nemá problém rozpoznat na silnici soby, losy či jeleny. V momentě, kdy se na vozovce objeví klokan, však systém tápe, přiznává firma.

Australská dopravní značka upozorňuje na výskyt klokanů | foto: Jpp CC-BY-SACreative Commons

Pokud je v Austrálii hlášená srážka auta se zvířetem, jedná se z 90 % o klokana, informoval server The Guardian. Podle australského sdružení řidičů (NRMA) je v zemi evidováno přibližně 16 tisíc střetů s klokany ročně.

Na silnicích působí tito savci komplikace i vývojářům společnosti Volvo, kteří tam testují detekční systém proti střetu se zvěří pro samoobslužné automobily. „Když klokan vyskočí, vypadá to, že je dál, než když poté dosedne na zem,“ popsal pro server ABC optický problém technický ředitel společnosti Volvo Australia David Pickett. Jako referenční bod technologie používá povrch země, proto je pro ni klokaní „hopsání“ matoucí.

Stát chce postavit testovací okruh pro samořiditelná auta. Místo tají

Společnost nejdříve systém zkoumala ve Švédsku. Před 18 měsíci se však výzkumný tým přesunul do australské rezervace Tidbinbilla Nature Reserve, kde se zadrhl právě u problému s klokany.

„Přivedli jsme vývojáře do Austrálie, aby shromáždili údaje o tom, jak se mohou zvířata chovat a pohybovat a počítače tak mohly veškeré situace lépe pochopit,“ řekl ředitel společnosti Volvo Australia Kevin McCann.

Savci nejsou žádná překážka

Vývojáři však zádrhelu s klokany nevidí velký problém. „Samoobslužná auta jsou v neustálém vývoji. Plně fungující vůz bez řidiče zatím neexistuje a technologie rozpoznávající klokany je součástí vývoje,“ dodal McCann.

Experti na etiku: Samořiditelná auta nesmí rozhodovat o tom, kdo zemře

Detekční systém si musí projít co největším počtem každodenních i ojedinělých situací. „Je to docela vyčerpávající proces,“ řekl McCann. Přesto firma plánuje představit vozy společnosti do roku 2020.

Momentálně nabízí automobilka poloautonomní vozy S90 a XC90. Auta umí udržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly, pozorovat případné kolize v městském prostředí a v některých případech sama zaparkovat.



Témata: Volvo


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vodní elektrárna
Liglass Trading zatím nechce zaplatit dohodnutých 807 milionů korun

Liglass Trading CZ zatím nechce zaplatit dohodnutých 37 milionů dolarů (v přepočtu asi 807 milionů korun). Kyrgyzská strana podle firmy zatajila problémy s...  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
Rusové chystají kvůli zakázce pro českou firmu arbitráž proti Kyrgyzstánu

Ruská státní společnosti RusGidro se hodlá soudit s Kyrgyzstánem o náhradu škody za zrušený kontrakt na výstavbu kaskády vodních elektráren na řece Naryn,...  celý článek

Barack Obama v pondělí řečnil na univerzitě v Chicagu (24. dubna 2017)
Peníze bankéřů Obamovi nevadí. Za jednu přednášku inkasoval miliony

Hillary Clintonová prohlásila, že udělala chybu, když poté, co opustila vládu, pronesla proslov na Wall Street. Jak píše ve svých pamětech, vytvořila tím...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.