Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kofola dobývá Polsko

  15:05aktualizováno  15:05
Začínali před patnácti lety založením malé firmičky na dovoz zeleniny. Dnes mají nadnárodní společnost s více než dvoumiliardovým obratem. A teď otevřeli majitelé nápojové firmy Kofola zbrusu novou továrnu v polském městě Kutno, kousek od Varšavy.
Jannis Samaras, Kofola

Jannis Samaras, Kofola - Šéf společnosti Kofola Jannis Samaras oživil zájem o někdejší stejnojmennou limonádu vyráběnou podle tuzemské receptury. | foto: Alexandr SatinskýMF DNES

Nový závod na džusy a limonády přišel Kofolu na patnáct milionů eur,  a představuje tak dosud vůbec největší českou investici v Polsku.

Továrna v Kutně je přitom už druhou výrobní základnou Kofoly v zahraničí. Tu první  má ve slovenské Rajecké Lesné, odkud řídí svou expanzi na jih, hlavně do Maďarska. Polsko je ale pro rodinnou firmu, která se chce zařadit mezi největší výrobce nealkoholických nápojů ve střední a východní Evropě, mimořádně důležité.

"Podařilo se nám udělat významný krok v naší strategii, protože polský trh je pro naši expanzi klíčovým teritoriem," říká šéf představenstva Kofoly a její spolumajitel  Jannis Samaras.

Nová továrna, kde se vyrábějí ovocné nápoje JUPÍ a Jupík, je schopna chrlit 25 tisíc kartonů či lahví nejrůznějších formátů za hodinu. Pracuje tu 135 lidí, plánovaný obrat šéfové Kofoly neuvedli. Produkce směřuje kromě Polska také na český, slovenský a maďarský trh. Závod vyrostl na zelené louce, v průmyslové zóně vybudované za přispění polského státu.

"Firma dostala také polské investiční pobídky, jejich konkrétní podobu ale nebudeme zveřejňovat," řekl mluvčí Kofoly Roman Pařík. Podotkl jen, že Kofola musela před schválením smlouvy o investičních pobídkách projít výběrovým řízením, protože zájemců o pozemky v Kutně a podporu bylo více.

Kofola není v Polsku nováčkem. Vyváží sem už několik let a obchodní zastoupení tu založila v roce 2003.

Největší úspěch tu má se značkou JUPÍ, na větší popularitu své u nás nejznámější značky Kofoly její obchodníci příliš nesázejí: "Kofola má trochu specifickou chuť, na kterou si spotřebitel musí zvyknout. U nás se na její oblibě podepisuje i určitá nostalgie lidí, v zahraničí ji ale spotřebitelé neznají, takže to u nich takhle nefunguje," vysvětlil už před časem Jannis Samaras.

Celá skupina Kofoly dnes zaměstnává v Česku, Polsku a na Slovensku tisíc lidí, nápoje vyváží také do Maďarska, Chorvatska a Slovinska. Mezi její značky patří také limonády Top Topic, RC Cola či Chito Tonic nebo minerálka Rajec.

Autoři:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

Z lásky k papíru vznikl byznys. Příbramská Vazárna vyrábí sešity na zakázku

Po navrhnutí designu a vytisknutí jednotlivých částí přichází na řadu ruční...

I tak staré řemeslo jako knihařina může v době automatizace najít uplatnění. Místo rozpadajících se knih se na...

Zdravá Cola se špetkou marihuany: rýsuje se partnerství z rozumu

Ilustrační snímek

Americká společnost Coca-Cola jedná s kanadským pěstitelem marihuany Aurora Cannabis o výrobě nápojů s obsahem...

Kampaň MeToo se přesunula do McDonald‘s. Firma neřeší sexuální obtěžování

Restaurace McDonald’s v čínském Pekingu

V úterý budou stávkovat v deseti amerických městech zaměstnankyně McDonald‘s. Podle nich společnost neřeší sexuální...

Najdete na iDNES.cz