Šéf Kofoly Janis Samaras v jednom z fresh barů sítě Mangaloo, kterou firma...

Šéf Kofoly Janis Samaras v jednom z fresh barů sítě Mangaloo, kterou firma koupila. | foto: Iva Špačková, iDNES.cz

Kofola koupila síť fresh barů Mangaloo, v čerstvých džusech dominuje trhu

  • 69
Tuzemský výrobce nealkoholických nápojů Kofola posiluje na trhu čerstvých ovocných a zeleninových šťáv. Firma koupila síť 17 fresh barů Mangaloo a se značkou UGO tak má dohromady už 37 prodejen džusů. Stává se tak lídrem trhu, který na rozdíl od krabicových džusů v Česku roste.

Novou akvizici oznámila Kofola a Mangaloo na tiskové konferenci. Cenu za koupi 100 procent firmy však nezveřejnily.

"Trh s krabicovými džusy  spadl o desítky procent. Lidé jim nevěří, protože pijí rozředěný koncentrát, který byl ovocem v dávné historii. Naopak spotřeba čerstvých nápojů roste, protože lidé dbají víc na své zdraví a přicházejí tak na chuť šťávám z ovoce a zeleniny. Předpokládám, že tento trend ještě zesílí," vysvětlil majitel Kofoly Jannis Samaras důvody toho, proč síť fresh barů koupil.

On sám pije čerstvé šťávy doma a spolu s limonádou Kofola je řadí na druhé místo mez své nejoblíbenější nealkoholické nápoje. Na prvním místě je však pro něj voda. 

Mangaloo se přejmenuje na UGO

Michal Kreuter, který spolu s Martinem Ceprem Mangaloo v roce 2006 rozjel, si spojení s Kofolou pochvaluje také. "Umožní nám to rychlejší rozvoj a nové projekty, na které jsme dosud neměli čas," vysvětluje. "Vedle nabídky šťáv jsme například začali nabízet polévky i saláty, ale vymyslet celý projekt salaterie nám zabralo rok a půl a po tu dobu stála expanze. S podporou Kofoly teď můžeme dělat více věcí najednou," dodává.

Bývalí vlastníci Mangaloo se totiž budou dále podílet na řízení fresh barů, ačkoliv prodali sto procent své firmy. Své znalosti budou uplatňovat pod týmem Marka Farníka, který loni prodal Kofole síť rodinných fresh barů UGO juice (nyní UGOvy čerstvé šťávy), ale ponechal si v ní čtvrtinový podíl. (více čtěte zde). Musí však počítat s tím, že značka jejich firmy přejde pod značku UGO.

Kreuterovi však to, že se jejich značka přejmenuje a navíc v ní nebudou mít už žádný podíl, nevadí. "Dva ředitelé na síť fresh barů by byli moc. Já se soustředím na další práci, například na zavedení detoxikačních programů, kdy zákazníci po nabití karty získají třeba deset různých nápojů na očištění organismu," líčí své další plány. 

Obliba zeleninových šťáv roste

Sítě UGO a Mangaloo jen za poslední rok spotřebovaly suroviny za 40 milionů korun, předloni to bylo o osm milionů méně, před čtyřmi roky o 15 milionů méně. V nákupech surovin přitom roste podíl zeleniny. Zatímco v minulosti byla zelenina obsažena ve třech nápojích z padesáti nabízených a do šťáv se dostávala mrkev, řepa či celer, dnes přesahuje její podíl více než desetinu sortimentu a objevuje se v ní kapusta, zelí či křen.

"Snažíme se vykupovat ovoce a zeleninu od domácích producentů a nabízet to, co právě roste. Co je dobré pro lidský organismus, konzultujeme s dietoložkou, a pak nové kombinace testujeme. Chuť je však pro nás na prvním místě, i pokud by něco bylo zdravé, ale nebylo to dobré, nabízet to nebudeme," říká Kreuter.

Mangaloo nyní provozuje pobočky v Praze, Plzni, Opavě, Hradci Králové a Pardubicích. Samaras počítá s tím, že letos by počet poboček v Česku mohl narůst na padesát a Kofola by tak mohla na trhu čerstvých džusů obsadit skoro padesátiprocentní podíl (fresh barů je podle něj nyní v Česku více než sto).

Samotné Mangaloo dosáhlo loni obrat téměř 100 milionů korun. "Po spojení s UGO by letos obrat obou sítí mohl dosáhnout dvojnásobku, tedy téměř 200 milionů korun," odhaduje Farník.

,