Kluk jel po hlavě na tobogánu. V reklamě se to nesmí, rozhodl soud

  • 153
Jízda střemhlav na tobogánu kazí mládež. Městský soud v Praze dal za pravdu Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, která statisícovou pokutou potrestala reklamu na Jupík. Ve druhém sporu jeho výrobce Kofola uspěl. Jízda na mountainboardu byla v pořádku.

Kofola se soudila o pokutu za dvě reklamy z roku 2014. V jednom případě uspěla. Z pokut v celkové výši 330 tisíc korun se jí zřejmě 180 tisíc vrátí za spot, ve kterém hoch jede na mountainboardu (skateboard do terénu).

Zbylé peníze, byť jde pro nápojařskou firmu o kapku v rozpočtovém moři, jsou zatím v nedohlednu. Nepodařilo se totiž přesvědčit soud o tom, že reklama s tobogánem je v pořádku.

Ve spotu na výrobek Jupík se dítě klouže na tobogánu. Problém podle radních i soudu je však v tom, že se po vodní skluzavce řítí do bazénu hlavou dolů, tedy způsobem, který je v řadě akvaparků v tuzemsku zakázaný. Podle radních i soudkyně spot nabádá k nebezpečnému chování.

Naopak reklamu, v níž chlapec jede na mountainboardu, vyhodnotila soudkyně jako bezproblémovou.

„Soud dospěl k závěru, že nejde o nebezpečnou situaci. Dítě jelo na skateboardu téměř na rovině, mělo helmu a jeho chování odpovídalo zcela charakteru sportovní aktivity. Nešlo o prostředí, kde by bylo ohroženo,“ uvedla předsedkyně senátu Hana Veberová.

Rada s rozhodnutím nesouhlasí, po prostudování rozsudku zváží kasační stížnost. „Za pokutami si stojíme. Rada se usnesla na tom, že jednání je zobrazené ve smyslu apelu, kdy děti jsou vybízeny k tomu, že se nemají krotit a mají dát průchod své fantazii. Rada dospěla k závěru, že reklama může ohrozit děti,“ sdělil právní zástupce Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Jiří Hadaš.

„Měli jsme za to, že jsou reklamy z právního hlediska v pořádku a děti nezobrazují v nebezpečných situacích. Dle našeho názoru nebyl důvod pro udělení pokut,“ řekl právní zástupce Kofoly Martin Štencel.

,