"Společnosti ze skupiny Kofola uzavíraly v letech 2001 až 2008 se svými odběrateli zakázané vertikální dohody o určení cen pro další prodej," zdůvodnil pokutu šéf úřadu Martin Pecina.
"Toto rozhodnutí akceptujeme a odvolávat se určitě nebudeme," řekl iDNES.cz mluvčí Kofoly Martin Klofanda.
Kofola podle Peciny sjednávala dohody s některými velkoobchody, které na základě smluv uplatňovaly při dalším prodeji jednotné ceny. To znevýhodnilo ostatní odběratele i koncové zákazníky.
Po fúzi čeká firma tržby 10 miliard
"Určování cen pro další prodej vede v konečném důsledku ke zvýšení cen pro spotřebitele a omezení konkurence v rámci značky. Proto české i evropské právo považuje takové jednání za závažné porušení soutěžních pravidel," doplnil Pecina.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nápojů ve střední Evropě. Vedle nejznámějšího stejnojmenného nápoje Kofoly dodává na trh sirupy Jupí, vodu Rajec, Top Topic či RC Colu; nedávno získala značku Vinea.
Působí na českém, slovenském, maďarském a polském trhu. Na českém a slovenském trhu zaujímá druhé místo. Za loňský rok dosáhly její tržby 4,4 miliardy korun.
Letos firma oznámila fúzi s největším polským výrobcem nápojů Hoop. Skupina tak bude mít roční tržby přes deset miliard korun. Severomoravská firma vznikla v roce 1993 privatizací sodovkárny Nealko Olomouc. Skupinu vlastní řecká rodina Kostase Samarase.