Je majitelem a šéfem známého výrobce tužek Koh-i-noor Hardmuth v Českých Budějovicích. A jeho synové, byť zastávají vysoké manažerské posty, jsou jeho podřízení.
"S tátou není lehké vyjít, je obrovská autorita," říká starší syn David, který má na starosti obchod a finance.
"Občas se střetneme. Táta má za sebou 30 let praxe, ale dnešní doba je mnohem rychlejší, což mu pořád připomínám," dodává David.
Vlastislav Bříza (58), jenž začínal v Koh-i-nooru u rýsovacího prkna, se stal v roce 1994 generálním ředitelem firmy. O pět let později si vzal bankovní úvěr v řádu několika stamilionů korun a podnik koupil od fondů, které jej získaly v kuponové privatizaci.
Postupně do firmy přivedl skoro celé příbuzenstvo. David se musel vzdát snu žít v Austrálii a vrátil se ze Sydney do Českých Budějovic.
Mladší Vlastislav zase postupně opouští plány na kariéru diplomata a přebírá ve firmě odpovědnost za expanzi na zahraničních trzích. Posledním "úlovkem" šéfa je synovec Robert Záboj, jemuž svěřil techniku.
Rozhodl telefonní hovor
O tom, zda Břízovi skutečně ovládnou výrobce tužek založeného v roce 1790 ve Vídni rakouským podnikatelem Josefem Hardtmuthem, rozhodl jeden telefonát.
"Zavolal jsem do Austrálie synu Davidovi, jestli se míní vrátit, protože sám bych do toho kvůli velkým dluhům nešel. Kdyby se nevrátil, tak jsem podnik samozřejmě nekoupil," vzpomíná otec. David už dva roky žil i s přítelkyní Martinou v Sydney a chtěli se tu usadit. Pracoval ve firmě na rozvoz pečiva po městě.
Když se vrátil, otec z něj udělal obchodního ředitele Gama Group, do níž patří i Koh-i-noor. Dnes třiatřicetiletý David dostal na starost druhý sortiment, jímž se Břízovi v Budějovicích zabývají - výrobu zdravotnického materiálu jako jsou různé hadičky a jehly.
A z Davidovy přítelkyně se stala manželka a zároveň také manažerka v Koh-i-nooru, odpovědná za export do Spojených států. "Dal jsem jí Ameriku, protože uměla dobře anglicky, měla ekonomické vzdělání a já tam potřeboval expandovat. Povedlo se to," vzpomíná hlava rodiny, otec Bříza.
Jen pětina výrobků zůstane v Česku
Trochu více potíží mu dalo přivést do firmy mladšího syna, sedmadvacetiletého Vlastislava. Ten vystudoval mezinárodní vztahy a kvůli otcovu přání právě dokončuje ještě Vysokou školu ekonomickou.
Navíc na Karlově univerzitě jednou týdně přednáší. Otec ho z akademické půdy do byznysu přetahuje postupně a důmyslně. Nejprve založil v Praze dceřinou firmu odpovědnou za expanzi do zahraničí a tu mu svěřil. "Předělávám ho k tomu, aby firmě dokázal v cizině otevírat dveře, to on umí."
Jde o poměrně klíčový post, protože podnik 80 procent své produkce vyváží do ciziny. Jedničkou je na trzích ve střední a východní Evropě, mezi další významné trhy patří Německo, Itálie a Spojené státy. Teď v srpnu otec posílá syna Vlastislava na měsíc do Číny, kam Koh-i-noor loni přesunul část své výroby.
"Otec to dělá klasickou salámovou metodou - pořád mi přidává, až to najednou budu dělat naplno," říká mladší syn, jemuž ve firmě všichni říkají Vlastík. "To abychom je rozlišili s otcem," usmívá se odborová předačka ve společnosti Lenka Petříková.
Posledním rodinným přírůstkem v Koh-i-nooru je Břízův synovec -osmadvacetiletý Robert Záboj, strojní inženýr. "Potřeboval jsem technika, těch je dnes nedostatek. Aby rodina měla ekonomii, diplomacii a taky techniku. Tam to směřuji. A pak to budu moc někdy předat. Snad to kluci ustojí," říká otec.
Manželka radí Pottera
Jediným, koho nedokázal do svého podniku přitáhnout, je manželka Marie, která si coby dětská lékařka nechala svou ordinaci.
Přesto občas firmě pomůže jako marketingový poradce - například před časem radila tisknout na obálky pastelek Harryho Pottera, o němž často slyšela v ordinaci. Bříza ji poslechl a opatřil si potřebné licence pro země střední a východní Evropy, čímž předběhl konkurenci.
Teď má jiné záměry: stejně jako zakladatel Josef Hardtmuth přesunul v roce 1848 továrnu na tužky z Vídně do Budějovic, hledá i Bříza nové možnosti. Kvůli lacinějším nákladům začal vyrábět v Číně a kvůli velkému odbytu v Rusku.
Roční tržby skupiny Gama Group zaměstnávající 1700 zaměstnanců činí dvě miliardy korun, čistý zisk zhruba sto milionů. Rodinnému podniku se tedy daří: vždyť hlavní šéf Vlastislav Bříza jezdí v luxusním autě Maserati Quattroporte.