Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koizumi prohrál boj o „godzilla banku“

  1:00aktualizováno  1:00
Japonský premiér Koizumi prohrál nejvýznamnější bitvu o ozdravení klopýtající ekonomiky své země. Horní komora parlamentu 125 hlasy ku 108 smetla ze stolu jeho návrh na privatizaci Japonské pošty a její bohaté spořitelny s biliony jenů na vkladech.
Japonský premiér Koizumi

Japonský premiér Koizumi - Novináři sledují na velkoplošné obrazovce projev japonského premiéra Koizumiho. Premiér se na summitu v Jakartě omluvil za chování své země během druhé světové války. (22. dubna 2005) | foto: Darren WhitesideReuters

Koizumi, který s návrhem spojoval otázku existence své vlády, proto vyhlásil volby do Dolní sněmovny, z nichž má vzejít nový kabinet.

"Odmítnutí zákonů o privatizaci pošty považuji za odmítnutí Koizumiho kabinetu a Koizumiho reforem," citovala agentura Reuters premiéra. "Chci se zeptat Japonců, zda mému reformnímu programu dají své ‚ano' nebo ‚ne'."

Největší banka světa
Privatizací Japonské pošty měla vzniknout největší banka světa s vklady ve výši 227 bilionů jenů.

Největší komerční japonská banka Mitsubishi Tokyo Financial Group je se svými vklady ve výši 67 bilionů jenů vedle ní trpaslíkem, napsal server BBC News.

Spolu s dalšími službami, jako je pojištění, Japonská pošta kontroluje dokonce celkem 350 bilionů jenů. "Bude to godzilla banka," řekl BBC již před časem Jesper Koll, analytik vlivné investiční banky Merrill Lynch.

Pošta má navíc na 26 tisíc poboček, zatímco sedm komerčních bank se dohromady může pochlubit pouhými 2600 kanceláří.

Postupnou privatizací pošty do roku 2017 chtěl Koizumi zajistit, že se do soukromého sektoru přelijí její biliony jenů. Firmy by tak získaly peníze na rozvoj a hospodářství by po letech klopýtání vykročilo k růstu.

Trojský kůň
V boji o čtvrtinu všech úspor Japonců spravovaných Japonskou poštou však Koizumi nepočítal s tak silnou opozicí své vlastní Liberálně demokratické strany.

Ta v Japonsku vládla po většinu funkčních období posledního půlstoletí. Poštu a její peníze přitom používala k látání svých výdajů.

Japonská pošta byla podle BBC největším kupcem státních dluhopisů. Jejích 300 tisíc hlavně venkovských zaměstnanců, jejichž budoucnost je s privatizací nejistá, vždy zajišťovalo silnou voličskou základnu.

Podporu pro porážku odpůrců i ve vlastní straně chce Koizumi hledat ve volbách 11. září.

Autoři:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Obchod nutil lidi zaplatit neobjednané sběratelské mince, zaplatí pokutu

„Pozlaceno to být může, nicméně pozlacení je tak tenká vrstva zlata, váha zlata...

Česká obchodní inspekce poprvé potrestala Český mincovní obchod, který minimálně od roku 2012 zasílal spotřebitelům...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Najdete na iDNES.cz