I když je kohoutková voda stále levnější, v posledních letech zdražila a část spotřebitelů se přesunula k dražší vodě balené, protože i jejich příjmy jsou vyšší.

I když je kohoutková voda stále levnější, v posledních letech zdražila a část spotřebitelů se přesunula k dražší vodě balené, protože i jejich příjmy jsou vyšší. | foto: SXC

Spotřeba kojenecké vody strmě roste, mnohem víc ji pijí dospělí

  • 24
Prodej kojeneckých vod strmě roste, a to i přesto, že je tento typ sortimentu na trhu s nealkoholickými nápoji okrajovou kategorií. Za vyšší poptávkou může být lepší ekonomická situace českých domácností nebo také loňské havárie, které odřízly od vody desetitisíce lidí a způsobily jim zdravotní potíže.

Kojenecké vody se v tuzemsku loni prodalo 29,4 milionu litrů, což je o 22 procent víc než předloni, jak uvádějí data společnosti Nielsen.

Kojenců ale přibylo podstatně méně. Podle posledních dostupných dat se loni za prvních devět měsíců narodilo 83,6 tisíce dětí, což naznačuje trend asi 1,5procentního přírůstku oproti roku 2014.

Čím si vysvětlit nárůst prodeje vody, pro kterou platí přísnější limity než pro ostatní balené vody či vodu kohoutkovou?

Ještě v roce 2012 byla tuzemská spotřeba kojenecké vody přibližně poloviční. Od té doby ale šla strmě nahoru každým rokem, i když porodnost kolísala. Vše tak nasvědčuje tomu, že kojenecké vody ve větší míře konzumují i dospělí.

„Kojenecké vody již nejsou jen doménou novorozenců nebo budoucích maminek. Rychle si razí cestu k mnohem širší skupině spotřebitelů,“ říká ředitel stáčírny vod značky Toma Pavel Vacek.

Malý, ale rostoucí

Kojenecké vody se podílejí na celkových prodejích nealka jen ze tří procent. Dohromady za ně zákazníci loni utratili 204 milionů korun, za minerálky přitom vydali téměř 4,7 miliardy. Mezi balenými vodami jde však o nejrychleji rostoucí kategorii, a tím pádem je to pro výrobce atraktivní segment.

Vyhlédla si ho i skupina PepsiCo. Ta zatím kojenecké vody nenabízela, počátkem března by se ale měla voda ze stáčírny v Teplicích nad Metují objevit poprvé pod značkou Toma Natura v prodejnách. Podle Pavla Vacka je krok společnosti logickou reakcí na rostoucí poptávku. Cílem PepsiCo je do roka se přiblížit desetiprocentnímu tržnímu podílu.

Na zájem o kojenecké vody reagují i další výrobci. S rozšířením produktové řady své značky Rajec přišla nedávno Kofola, která nově nabízí kojeneckou vodu v balení o objemu 0,33 litru s uzavíratelným uzávěrem. „Uvedení formátu 0,33 litru je reakcí na poptávku spotřebitelek, které vyžadovaly balení, jež padne do dětských rukou a zároveň bude mít praktický uzávěr, takže se děti nepolijí,“ vysvětluje manažer pro vodní portfolio Kofoly Pavol Chalupka.

Vedro, zdraví, havárie

Minerální a kojenecké vody v akci

Víte, že při nákupu minerálek a kojeneckých vod můžete výrazně ušetřit? Stačí využívat akční nabídky a prohlížet akční letáky.

Ty nejlepší nabídky najdete zdarma na AkčníCeny.cz.

Co zákazníky k vyšší spotřebě kojeneckých vod vede, nedokážou jednoznačně vysvětlit ani odborníci na maloobchodní trh. „Nemůžeme spolehlivě říct, co za tím stojí. Máme tvrdá data o prodejích, ale žádnou studii, která by to vysvětlila,“ přiznává Jitka Fialová ze společnosti Nielsen.

Jako jeden z možných důvodů uvádějí výrobci loňské mimořádně horké léto. Statistky ukazují, že kvůli vedrům šly nahoru i prodeje dalších nealkoholických nápojů. Zvýšení spotřeby stolních a minerálních vod ani ochucených nápojů však nebylo zdaleka tak výrazné jako vod kojeneckých.

Navíc zatímco spotřeba jiných typů nealka v předchozích letech spíše skomírala, takže loňský růst může být pouze jednorázovým výkyvem, poptávka po kojenecké vodě rostla vytrvale rok od roku bez ohledu na teploměr.

Podle Vacka je možné, že se kojenecké vody svezly na vlně zdravého životního stylu díky tomu, že při jejich výrobě není dovolena žádná chemická úprava. Také výrobci jiných potravin, které mají mezi spotřebiteli nálepku zdravé, totiž už několik let hlásí vyšší poptávku.

Jiným zdůvodněním může být zlepšující se ekonomická situace tuzemských domácností. „Vedle toho, že Češi více přemýšlejí o svém životním stylu a zdraví, je dalším vlivem podporujícím poptávku po kojenecké a pramenité balené vodě vůbec nárůst kupní síly domácností,“ míní Vacek.

I když je kohoutková voda stále levnější, v posledních letech zdražila a část spotřebitelů se přesunula k dražší vodě balené, protože i jejich příjmy jsou vyšší. Roli nicméně mohly sehrát i loňské havárie, které tisíce domácností odřízly od vody či lidem způsobily zdravotní potíže, a nalomily tak důvěru spotřebitelů ve vodu z kohoutku.