"Nakonec kola dorazila do Kazachstánu v pořádku. Na trh je uvádí místní partner, který nás s nabídkou prodeje přímo oslovil," dodává Havlena s tím, že do země ovládané prezidentem Nursultanem Nazarbajevem zatím míří nejlevnější modely.
Author má po dvouleté stagnaci našlápnuto k rychlému růstu, v příští sezoně by měl prodat celkem 140 tisíc kol, což je přibližně o třetinu více než letos.
Šedesát procent přitom půjde do zahraničí. "Prodeje táhne hlavně export. Kromě Kazachstánu jsme pronikli do Moldávie, ale také na Island, do Finska a do Dánska," vyjmenovává nové trhy Havlena, který vlastní firmu společně s bratrem Ondřejem.
Zatímco v Rusku a ostatních postsovětských republikách je zájem prakticky o všechny kategorie kol, kterých tam Author prodává přibližně třicet tisíc ročně, v severských zemích je silný v silničních bicyklech.
Nová distribuce v ČR
Od letošního podzimu Author mění také systém distribuce v Česku. Dosud kola prodával přes cizí velkoobchody, které vystřídají dva vlastní velkosklady a pět agentů s celostátní působností, kteří se postarají o síť prodejců.
"Získáme lepší přehled o trhu, budeme mít přímý kontakt s prodejci a snížíme náklady," vyjmenovává důvody Havlena. Dnes jsou kola pod jeho značkou k mání v přibližně třech stovkách nezávislých obchodů.
Kola Author se vyrábějí na Tchaj-wanu a v Hongkongu, kam Havlena několikrát do roka jezdí. Pochází odtamtud také jeho manželka, která si nedávno v Praze otevřela thajský masážní salon.
Bratři Havlenové se značkou nemají malé plány. "Jsme stále při chuti se prát s konkurencí, do deseti let chceme patřit mezi pět nejprestižnějších značek na světě," tvrdí Martin.
Předloni firma utržila přes půl miliardy korun a vydělala 42 milionů čistého. O montáži v Česku neuvažuje.