Z pražských ulic se stane půjčovna kol. Firma z Číny jich chce tisíce

  5:00
Vyjdete z domu a máte před očima kolo, na němž se za cenu jízdenky na autobus dopravíte všude po městě. A když se dostanete na místo, jen ho zaparkujete tak, aby nikomu nepřekáželo. Nový způsob dopravy v Praze, nebo sen šíleného cyklisty? Čínská společnost Ofo má za to, že to první. V říjnu do metropole přivezla první tři stovky svých bicyklů a systém půjčování zkouší prozatím v­ sedmém obvodu.
Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok...

Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok 3000 kol k zapůjčení. | foto: Ofo

Už jen tím se globální lídr ve sdílení kol dotáhl na tuzemskou firmu Rekola, která dosud se zhruba třemi stovkami růžových bicyklů trhu vévodila. Příští rok jich Ofo chce mít už tři tisíce. Spekuluje se navíc o ­příchodu dalších hráčů, mimo jiné světové dvojky, čínské společnosti Mobike.

Firma Ofo vznikla před třemi lety jako projekt studentů z pekingské univerzity a rozpoutala cyklomanii. Po Singapuru, Thajsku a­ Malajsii jsou letos nejnovějšími zastávkami žlutých kol Praha, Milán, Rotterdam a Moskva. Ofo půjčuje přes 10 ­milionů kol ve 180 městech, do konce roku bude už ve dvaceti zemích. Finance má kde brát. Od investorů, včetně e-shopu Alibaba, získala na rozvoj a expanzi 1,3 miliardy dolarů.

Tuzemští rivalové na trhu se firmy Ofo prý bát nemusí. „Nejdeme po konkurenci,“ řekl MF DNES Fred Dong, zodpovědný za expanzi firmy v Evropě. „Soustředíme se na sebe, abychom měli nejlepší nabídku, vylepšujeme aplikaci i řízení. Pokud nebude vše perfektní, v ulicích by mohl nastat chaos,“ dodal. Narážel tak na nezvládnutou situaci v Číně.

Obavy o veřejný prostor

Tam se v posledních letech sdílená kola šířila rychlostí viru. Bulváry zaplavily tisíce kol od desítek konkurenčních firem, které si vzájemně kola ničily. Následovala nutná regulace včetně zavedení licencí pro firmy na maximální počet kol.

Ofo se proto nejdřív snaží s každou pražskou částí uzavřít dohodu a teprve poté kola do ulic rozmisťovat. „Je tu latentní strach z něčeho nového,“ popisuje jednání Jakub Ditrich, jednatel společnosti ekolo.cz, která firmě Ofo v Česku pomáhá s rozjezdem. Čínský scénář v tuzemsku podle něj nemůže nastat.

Jak funguje sdílení kol

Zákazník najde na ulici neobsazené kolo, odemkne ho a odjede. Po dokončení jízdy v rámci zóny, kde má dovoleno se pohybovat, opět kolo zamkne.

Kolo společnosti Ofo se odemyká pomocí aplikace, kterou klient načítá kód QR na bicyklu. Za jízdu platí pomocí elektronické peněženky nebo přes platební kartu, registrovanou v aplikaci.

U služeb, jako je Rekola či Velonet, zákazník kolo odemyká pomocí kódu, který přijde v SMS. 

Data o pohybu kol se snímají pomocí GPS a dále zpracovávají. Provozovatelé služeb kola ve městě podle poptávky přemisťují.

Pravidla jsou vesměs dána. Firmy, které půjčují sdílená kola, je nesmějí zamykat k dopravním značkám, zábradlím nebo svodidlům. K­ porušování zákona o pozemních komunikacích někde dochází, ale zatím jen v malé míře.

„Pokud bikesharingové firmy zákon splňují, jsou na trhu vítány,“ tvrdí Radka Loukotová z kanceláře primátora Brna. Pražský magistrát se k možné regulaci byznysu nevyjádřil. Mezi firmami se však šeptá o ­tom, že právě Praha se chystá sdílená kola regulovat.

„S možným příchodem dalších čínských firem mám trochu obavy o veřejný prostor,“ podotýká Vít Ježek, zakladatel společnosti Rekola. „My se s městy domlouváme na zónách, kde kola smějí parkovat,“ dodává. Za odložení mimo vymezenou zónu společnost účtuje klientovi penále 320 Kč.

Společnost Rekola Bikesharing navíc chystá rovněž expanzi. Koncem loňského roku do ní investoval zakladatel Mall.cz Ondřej Fryc desítky milionů korun. „Jednáme s dalšími českými městy, ale řešíme také vstup do zahraničí. Někteří zájemci se nám sami ozývají, dokonce z Nizozemska,“ tvrdí Ježek.

Firma Rekola půjčuje v tuzemsku zatím 650 kol. Kromě Prahy a Brna například v Olomouci, Českých Budějovicích a Kladně.

Další služba Velonet, za níž stojí pražská reklamní firma Big Board, zatím v Brně nabízí 50 kol. Se stanicovým systémem, který je dražší a ­kola není možné odložit nikde jinde, plánuje z moravské metropole vyjet do dalších měst. „Systém nabídneme i ostatním městům. Je to populární záležitost a lidé se výpůjček nebojí,“ sdělil Jakub Mrózek, zodpovědný za rozjezd Velonetu. Svou službu spustil v červnu, nyní má 16 stanic. V Brně službu rozjíždí také slovenský startup Futupilot.

Ofo i Velonet tvrdí, že se obejdou bez podpory z veřejných rozpočtů. Ta však může přilákat další hráče. Dotace na bikesharing nově od září nabízí ministerstvo životního prostředí. Z dvacetimilionového dotačního koláče si mohou ukousnout města, dopravní podniky i soukromé firmy, které vybudují systém půjčování kol na principu sdílení.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Parní Albatros opraví soukromá firma. Třicet let ho pak bude moci provozovat

28. března 2024  12:31

Největší z parních lokomotiv patřící Českým drahám se dočká opravy a bude opět moci na trať. Na...

Komora: Loni přibylo žadatelů o podporu, farmy se rozdělovaly účelově

28. března 2024  12:17

Po loňském spuštění tzv. redistributivní platby, tedy dotace, při které se vyplácí 3 500 Kč na...

Zemřel nobelista a průkopník behaviorální ekonomie Daniel Kahneman

28. března 2024  11:32

Ve věku 90 let zemřel izraelsko-americký psycholog Daniel Kahneman, který získal Nobelovu cenu za...

Dražší než Costa Concordia. Pojistné škody za Baltimore jdou do miliard dolarů

28. března 2024  10:58

Zřícení mostu Francise Scotta Keye v americkém Baltimoru může podle analytiků stát pojišťovny...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...