Kontrolní nákup se uskutečnil v srpnu 2017 v krámku na krnovském náměstí. Prodavačka neodeslala údaj o evidované tržbě datovou zprávou správci daně, a tak krámek porušil zákon o EET. Kontrolorovi také nevydala účtenku.
Majitel v případu argumentoval tím, že šlo o první pochybení, které navíc bylo neúmyslné, protože prodavačka ve stresu nevydala jedinou účtenku. A také že je pokuta nepřiměřeně vysoká. Snížit se ji podnikateli, resp. jeho právníkům podařilo jen jednou, kdy couvl sám úřad z původních 10 tisíc korun na 6 500 korun.
Krajský soud v Ostravě poté sankci snížil na 1 000 korun, ale nyní Nejvyšší správní soud vyhověl stížnosti Odvolacího finančního ředitelství a vrátil kauzu zpět ostravskému soudu. Vyplývá to z úřední desky.
„Finanční správa byla i na základě tohoto případu obviňována, že úmyslně likviduje poplatníky a trestá je za bagatelní pochybení. Samozřejmě to není pravda a jsem ráda, že NSS potvrdil naši praxi a to, že uložená pokuta byla zcela adekvátní,“ uvedla v tiskové zprávě generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová.
NSS zdůraznil, že se vše odehrálo téměř půl roku po náběhu evidence tržeb, což je dost na to, aby už všechny úkony byly zautomatizované. „Kasační soud dobu přesahující pět měsíců nepovažuje za natolik krátkou, aby závažnost spáchaných přestupků bylo možno ‚omluvit‘ neosvojením si povinnosti zadat tržbu do pokladního systému a vydat účtenku,“ stojí v rozhodnutí.
NSS také připomněl, že kvůli EET lze uložit pokutu až 500 tisíc korun. Uložená sankce 6 500 korun je tedy na úrovni 1,3 procenta ze zákonného rozpětí a není důvod ji ještě více zmírňovat.
Podle Finanční správy při ukládání sankce není rozhodující hodnota zboží v kontrolním nákupu, ale intenzita porušení zákonných povinností.