Kolín a Ovčáry se přetahují o TPCA

  9:27aktualizováno  9:27
Radní v Kolíně se stále nechtějí smířit s tím, že automobilka Toyoty, Peugeotu a Citroënu (TPCA) by měla mít sídlo v nedalekých Ovčárech, kde se rozkládá obří průmyslová zóna. Ta sice patří městu, ale leží v katastru Ovčár.
Automobilka TPCA

Automobilka TPCA - Montážní linka v kolínské automobilce TPCA. (30. května 2005) | foto: Radek CihlaMF DNES

Poté, co ovčárečtí zastupitelé nedávno odmítli připojení celé obce ke Kolínu, vymysleli radní jiný plán: navrhnou Ovčárům změnu v katastru.

Obec by tedy postoupila území se zónou Kolínu a ten by za to dal Ovčárům jiné pozemky. "Já zatím o ničem oficiálně nevím, takže se tím nezabývám," řekla včera starostka Ovčár Zdeňka Luťchová.

Podle zákona musí mít firma úředně své sídlo v místě, kde podniká. V případě TPCA tedy v Ovčárech. Vedení Kolína ovšem tvrdí, že město má na sídlo automobilky právo.

Do vybudování zóny v Ovčárech totiž za poslední tři roky dalo 1,5 miliardy korun, z toho miliardu si muselo půjčit. "Z vyššího principu by automobilka měla mít sídlo v Kolíně. Celý projekt vznikal ve spolupráci s městem, které ho také z velké části platilo," řekl místostarosta Jiří Buřič.

Je tady ale jedna věc - a sice peníze. Podle současných zákonů platí firmy daně státu a ten peníze rozděluje městům a obcím podle počtu obyvatel. Čas od času ale politici hovoří o tom, že systém potřebuje změnu a že by firmy měly platit daně přímo tam, kde podnikají. Pokud by tato změna zákona prošla, TPCA by po uplynutí desetiletých daňových prázdnin platila daně přímo Ovčárům. Ty by se tak staly možná nejbohatší vesnicí v zemi.

Kolín Ovčárům nabídl, aby se s městem spojily. Radní za to vesnici slíbili například autobusové propojení s Kolínem nebo zdravotní středisko. Ovčárečtí zastupitelé to ale zamítli. Kolín chtěl získat Ovčáry i proto, že právě kvůli přerozdělování daní potřebuje víc obyvatel. Nyní jich žije ve městě 29 600, ale kdyby Kolín měl více než 30 tisíc obyvatel, dostával by od státu víc peněz.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Češi dělají vlny. Zdejší studia patří v počítačové animaci ke světové špičce

Záběr z katastrofického filmu 2012, na němž se podílelo studio UPP

Postava procházející kontrastním lékařským zařízením kolem nádrží, v nichž se v tekutině vznášejí postavy podobné...

Česko dostane od Srbska 222 milionů korun. Země splácí své staré dluhy

Ministryně financí Alena Schillerová přichází na ranní jednání vlády. (14. 11....

Česká republika dostane od Srbska 221,7 milionu korun za staré dluhy. Příslušnou dohodu v pondělí podepsala na zámku v...

Nulové mýtné nebude zadarmo. Stát i dopravce čeká spousta administrativy

Ilustrační snímek

Na konci příštího roku začne na 900 kilometrech silnic prvních tříd platit kamionové mýtné. Stane se tak bez ohledu na...

Najdete na iDNES.cz