Automobilka TPCA v Kolíně omezí od října výrobu a propustí část pracovníků.
V pětileté historii výrobního závodu v Kolíně je to vůbec poprvé, kdy automobilka oznámila omezení výroby. Továrna, která vyrábí nejmenší typy modelových řad vozů Citroën, Peugeot a Toyota, reaguje plánovaným zpomalením výroby na pokles prodejů v Evropě.
"Počet agenturních pracovníků snížíme v říjnu o desítky," potvrdil MF DNES mluvčí automobilky Radek Kňava. "Kmenových zaměstnanců se propouštění netýká," tvrdí Kňava.
Automobilka TPCA vyrobí ročně v průměru 330 tisíc vozů Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107. Továrna je přitom dimenzována na roční produkci tří set tisíc vozů. Dosavadní navýšení výroby nad plánovanou kapacitu odráželo ještě nedávno optimistický vývoj na trhu s vozy nejnižších kategorií. Teď se však situace mění.
Šrotovné skončilo, zájem je menší
"Pokud se podíváte na statistiky prodejů v Evropě, je tam za poslední měsíce patrný pokles. Přesná čísla pro letošní rok však zatím neznáme, neboť objednávky od našich mateřských společností dostáváme na dva měsíce dopředu," vysvětluje Radek Kňava.
CO JE TPCAToyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) je spojení firem Toyota Motor Corporation a PSA Peugeot Citroën. Výroba byla zahájena v únoru 2005. V TPCA v současné době pracuje 3 500 zaměstnanců. Zhruba 200 z těchto zaměstnanců dodává společnosti nasmlouvaná agentura a právě agenturní personál vykrývá případné pohyby v objemu výroby. |
Zpomalení výrobního tempa se podle něj nedotkne kmenových zaměstnanců, jichž je v TPCA 3 300. "Těm jsme slíbili, že nebudou při výkyvech propouštěni," říká mluvčí automobilky. O práci v TPCA tedy přijdou dělníci, které továrně dodává nasmlouvaná agentura. Jde převážně o dělníky z Vietnamu.
Ve Škodovce lidi přijímají
Zatímco pokles prodeje nejmenších vozů přiměl kolínského výrobce k omezení produkce, v mladoboleslavské Škodovce naopak dělníky přijímají. Už nějakou dobu jdou totiž na odbyt vozy vyšší střední třídy, jako například Škoda Superb či Yeti.
"To je dobrá zpráva pro jednu automobilku, ale bude znamenat horší zprávu pro jinou. I když je pro firmu zajímavé, že se dobře prodávají vozy ve vyšších cenových hladinách, my musíme vnímat i situaci v prodeji vozů menších a levnějších. Ty se lépe prodávaly v krizi, teď nejsou v nejlepší situaci," komentoval vývoj šéf odborového svazu Kovo Josef Středula.