Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolínská automobilka rozběhla výrobu

  15:47aktualizováno  15:47
V pondělí 28. února kolem půl jedenácté dopoledne se Česko vyšvihlo mezi jednoho z největších výrobců aut v Evropě. Kolínská automobilka TPCA zahájila sériovou výrobu malých toyot, peugeotů a citroënů. Továrna postupně najede na plný provoz, na který se připravovala tři roky.
Kolín, TPCA

Kolín, TPCA - To nejdůležitější svěřují v kolínské TPCA robotům - ti totiž dokáží na jedné karoserii provést 2220 svárů s přesností na desetinu milimetru, což by v takovém čase a kvalitě žádný člověk nedokázal. (30. května 2005) | foto: Radek CihlaMF DNES

FOTOGRAFIE NAJDETE ZDE

Slavnostní show v areálu automobilky se účastnili všichni zaměstnanci. Šéfové automobilky pak slavnostně odpočítali začátek výroby a nová auta poprvé přijela na pódium.

Oficiální premiéru měly ale vozy až v sedm hodin večer, kdy je společnost představila i na ženevském autosalonu.

Za kolik se přesně budou nové vozy v Česku prodávat, automobilky tají. Tvrdí ale, že se cenu budou snažit pod úroveň, na které se prodává větší Škoda Fabia. Ta v Česku začíná na 224 900 korunách.

Z Kolína jedou první auta
Výroba se v Koílně rozběhla po třech letech příprav. Do roka budou v továrně pracovat tři tisíce lidí.

Spolu s Kolínem se dá do pohybu hustá síť spřízněných výrobců součástek, kteří jsou roztroušeni po celé republice a kteří spolu s novou kolínskou automobilkou a expandující mladoboleslavskou Škodou proměnili Česko v jednoho z největších výrobců aut a součástek v Evropě.

VELKÁ SOUHRNNÁ PŘÍLOHA
VŠECHNY ČLÁNKY A FOTOGRAFIE
NAJDETE ZDE

Automobilový průmysl tak v Česku bude živit více než sto tisíc lidí. "Naprostá většina dílů, přes 80 procent, bude pocházet z Česka," říká šéf továrny Masatake Enomoto.

Ostrý start v Kolíně má dozvuky po celé republice. "V úterý kolaudujeme novou slévárnu, která by při plném vytížení měla zaměstnat až 400 lidí," říká Petra Trambová z písecké továrny japonské firmy Aisin, odkud se budou do Kolína vozit díly do motorů.  Nyní v písecké továrně pracuje 120 lidí a díly jen montovali z japonských součástek.

Na druhou stranu přímo v Kolíně se mnozí s průmyslovým kolosem těžce sžívají. Houstne doprava, zdražily byty, a dokud továrna nezačne platit daně, pro městský rozpočet je spíš zátěží.

"Na dokončení průmyslové zóny musíme ještě letos dát hodně peněz, tudíž na ostatní investice nemá město tolik peněz, kolik by si představovalo," uvádí místostarosta Kolína Jiří Buřič.

Do roka továrna rozběhne výrobu naplno, na tři směny a v tempu jedno auto za minutu. To dá za rok dohromady tři sta tisíc vozů, o které se všechny tři značky rozdělí rovným dílem.

Každé ze tří kolínských aut - Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 - sice zvenčí trochu jinak vypadá, ve skutečnosti však jde o velmi podobný vůz: miniauto do města skoro stoprocentně určené pro vývoz do západní Evropy, kde výrobci věří ve vzrůstající zájem o druhá či třetí auta do rodiny.

Roční tržby automobilky mají být až sto miliard korun, což by překlopilo obchodní bilanci země do plusu, poprvé od 80. let.

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Pražané jsou hladoví a jídlo musí mít včas, říká šéf Uber Eats

Tomáš Peťovský, šéf Uber Eats.

Nejdůležitější je dodat zákazníkům jídlo včas, říká Tomáš Peťovský, šéf české pobočky Uber Eats. Americká firma nedávno...

Albert zvyšuje mzdy. Od ledna přidá v průměru 17 procent

Obchodní řetězec Albert chce rozšířit koncept své moderní prodejny „Tržnice“....

Tisícům pokladních, prodavačů, pekařů a skladníků zvýší obchodní řetězec Albert od ledna 2019 mzdy. Zaměstnanci si...

Dodavatelé energií příliš riskovali, některým hrozí krach

Ilustrační snímek

Dodavatelé energií dlouhou dobu spoléhali na to, že elektřina jen zlevňuje. Jenže před dvěma lety se situace na...

Najdete na iDNES.cz