Kolo bez blatníků a zvonku nesmí na silnici

aktualizováno 
-
Paradoxem všech testovaných trekkingových kol je fakt, že žádné nemůže vyrazit podle zákona na silnici. Pokud jeho majitel potká hned před obchodem policistu, m ůže dostat okamžitě pokutu za nedodržování dopravních předpisů. K olo, které smí na silnici, totiž musí být vybaveno mimo jiné zvonkem, blatníky a světly. Všichni včetně dopravních policistů však vědí, že je to nesmysl a málokdo si pokutu doopravdy vykoleduje. »Ministerstvo dopravy nás všechny nutí přestupovat zákon a to je nevýchovné,« dodává k tomu dlouholetý učitel sportů v přírodě na Karlově univerzitě Petr Ďoubalík. »Ve dne pro bezpečnou jízdu úplně stačí, aby mělo kolo dvě dobré brzdy,« dodává vedoucí skupiny sportovních potřeb Strojírenského zkušebního ústavu Aleš Pleskot. Podle vyhlášek se povinnému vybavení může vyhnout pouze sportovní kolo. »Před pár lety přišli závodníci pouze s dvěma tácy na převodníku a rázem nesplňovali norm u na počet převodů, které by mělo mít závodní kolo,« uvádí absurdní příklad Aleš Pleskot. »Vzpomínám si na směšné spory s policisty, kdy jsme předkládali doklady, který z našich studentů měl jakou výkonnostní třídu, aby mohl jezdit bez blatníků,« doplňuje ho Petr Ďoubalík. Pokud někdo jede za snížené viditelnosti, například v noci nebo za mlhy,měl by mít ve svém zájmu odrazky vepředu, vzadu, ve výpletu kola i na pedálech. Navíc přední světlo a zadní blikačku. »Noční jízdy jsou nebezpečné,a tak na kolo vzniká více nároků,« připomíná Aleš Pleskot. Podle údajů vládního výboru pro bezpečnost silničního provozu BESIP se totiž stane naprostá většina smrtelných úrazů cyklistů na okreskách těsně po setmění - jednoduše je sestřelí řidiči, kteří je nevidí. Nesmyslnou situaci v dopravních předpisech dokládá i fakt, že kola nemusí procházet schvalovacím řízením stejně jako všechno, co se hýbe po silnicích od mopedu po traktory. V ětšina doplňků ke kolům však schválení mít musí.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

TEST DNES: E-shop ušetří při nakupování čas, skener v hypermarketu nervy

Ilustrační snímek

Před Vánocemi na nákupy dárků a potravin vyplýtváme tolik času, že se hodí každý uspořený okamžik. Jak nakoupit...

TEST DNES: Úplné výsledky testu koupených jablek

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala osmnáct vzorků jablek nakoupených v obchodech s potravinami, diskontních řetězcích, prodejnách se...

Cena většiny potravin poroste, jednou z výjimek mohou být cukrovinky

Ukázka některých sladkostí vyráběných v olomoucké Zoře, největší továrně na...

S tradičními podzimními plískanicemi začíná mezi obchodními řetězci a jejich dodavateli přetahovaná o ceny a marže na...

Najdete na iDNES.cz