Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Komárek zakládá svou leteckou firmu

  1:00
Plynařský magnát Karel Komárek se rozhodl definitivně eliminovat vliv bývalého majitele cestovní kanceláře Fischer na chod této firmy. Od Václava Fischera koupil krachující cestovní kancelář v roce 2003.

Před dvěma týdny Komárek založil vlastní leteckou společnost v Polsku, která má už brzy získat tři nová letadla.

Buduje si tím pojistku před hrozbami Václava Fischera. Ten od minulého týdne čelí další exekuci majetku a pohrozil Komárkovi, že ho od letadel, kterými vozí své klienty na dovolenou, odstřihne.

Dodnes totiž ovládá německé leasingové firmy, které cestovce dvě známá modrá letadla Fischer pronajímají.

"Rozšířili jsme také vyjednávání s dalšími leasingovými firmami o obměně či modernizaci stávajícího leteckého parku v Česku," řekl včera Karel Komárek. Promluvil poprvé po dvou týdnech, co začaly exekuce na Fischerův majetek.

Mezi Komárkem a Fischerem se rozhořel spor o to, kdo má vlastně zaplatit 400 milionů korun, a zahladit tak staré dluhy, které Fischerovy firmy přestaly být schopny splácet v létě 2003.

Pře se netýká cestovní kanceláře nesoucí jméno svého zakladatele, kterou ovládá Komárkova skupina K&K Capital Group.

Komárek tvrdí, že jde o Fischerův osobní závazek, na který dobrovolně přistoupil, když vyšlo najevo, že cestovka je v mnohem horším stavu, než do té doby vykresloval.

"Tehdy souhlasil i s vykonáním exekuce, pokud nesplatí včas," ukazuje Komárek na notářský zápis jejich dohody ze září 2003. Fischer však kategoricky odmítá, že by měl něco platit.

"Je to za vlasy přitažený výklad. Ano, podepsal jsem to, ale jde o formalitu, která měla platit jen pár dní do chvíle, než se zastaví tehdejší exekuce. Navíc solidární dlužník hradí až ve chvíli, kdy skutečný nemůže. Ať splácejí firmy pana Komárka," oponuje Fischer.

"Poté, co za korunu koupil majority v mých firmách, se chce zmocnit i zbytku. Budu se bránit u mezinárodního soudu," dodává rozhořčeně. Fischer všechny nároky odmítá s tím, že vždy vystupoval jen jako ručitel za závazky svých firem.
 

Vypukne spor o jméno?
Dosud mu patří čtvrtina letecké firmy Fischer Air a necelá čtyři procenta v cestovní kanceláři. Ve válce bývalého a současného majitele impéria Fischer může nakonec vypuknout ještě bitva o obchodní značku.

"Pokud opustím firmu úplně, nemohou ji beze mne používat," tvrdí Fischer. Komárek si je však jistý, že značku cestovky drží pevně v rukách a použil ji i na nově založenou leteckou firmu v Polsku.

Český soud se zatím postavil na stranu Komárka. Stvrdil, že Fischer na sebe před rokem převzal stamiliony dluhů a do jeho bytu v centru Prahy dorazili v úterý exekutoři.

Ti zatím sepisují jeho majetek, jenže většinu z něj má bývalý senátor ve svých hamburských společnostech, ale také v nemovitostech v dalších zemích Evropské unie. V Praze bydlí podle svých slov v garsonce, vybavení bytu přitom není jeho.

"Jsme členy Evropské unie a myslím si, že rozsudek je vykonatelný ve všech zemích EU. My chceme, aby uhradil jen tu část dluhu, kterou před námi tajil," věří si Komárek.

Fischer spustil přestřelku ostrých slov, když řekl, že exekuce je loupež zorganizovaná Komárkem. Moravský plynařský magnát se včera tvrdě ohradil.

"Už ty lži nemohu poslouchat. Neustále se ohání Německem, ale to, co dělá tady, jak zneužívá jméno, katalog a další věci, by mu tam nikdy neprošlo. Zkouší to tady v republice," tvrdí Komárek.

ZNÁT PRAVDU, NEŠEL BYCH DO TOHO

Karel Komárek dnes přiznává, že kdyby věděl, jak velký je rozsah ztrát a dluhů, nezachraňoval by v roce 2003 cestovní kancelář Fischer před krachem. Stále však věří, že se mu to nakonec vyplatí.

Nelitujete, že jste koupil cestovní kancelář Fischer? Ztratila 50 tisíc klientů, nedaří se ji dostat do zisku, jste na kordy s původním majitelem. To nezní jako investiční trefa.
Dlouhodobě toho nelituji. Cestovní kancelář Fischer byla ve ztrátě posledních šest let.  Jakékoliv informace, že tato firma od roku 1999 někdy vytvořila zisk, jsou naprosto mylné. To za prvé. A muselo se to jednou říci poctivě na rovinu. Loni snížila ztrátu o polovinu. Prošla obrovskou krizí a poslední rok důkladnou restrukturalizací, odchodem části zaměstnanců. Splácí  veškeré závazky a úroky z minulosti.  Z krátkodobého pohledu je pravda, že je to jediná ztrátová firma z mé skupiny.  Je to výhledově krásný byznys, který umožňuje realizovat a vytvářet sny v podobě dovolených pro spoustu klientů. Určitě ho budeme rozvíjet dál, aby byl úspěšný.

Návratnost investice asi tedy nebude tak rychlá, jak jste počítal.
Nebude to pět let, ale spíš deset. Letos ji dostaneme do zisku.

To jste říkali už před rokem a půl.
Jenže jsme to říkali ve chvíli, kdy jsme měli informace od Václava Fischera, že firma za rok 2003 skončí v zisku 150 milionů. A bohužel neuváženými a špatnými kroky pana Václava se firma dostala do ztráty 340 milionů korun. Realita byla o téměř půl miliardy jiná. A samozřejmě loni svým útěkem z firmy ji ještě potopil.

Čím ji potopil?
Naprosto alibistickými prohlášeními. V žádném případě nebyla pravda, že svým odchodem firmu zachraňuje. Nezachránil vůbec nic. Naopak, odešel od svých závazků, kterým měl povinnost dostát. Zavázal se, že firmu bude podporovat a rozvíjet a v tom bylo kouzlo našeho partnerství. Když tento člověk uteče a u toho hlásí, že všechno děláme špatně, tak to tu firmu poškodí.

Šli klienti za Fischerem?
Tak bych to neviděl. Ta kancelář ztrácela zákazníky pět let. Loni měla zhruba stejně jako v roce 2003 nebo jen o něco méně a začalo se nám už dařit. V prosinci jsme prodali o 25 procent víc než rok předtím. Leden 2005 máme dokonce 41 procentní nárůst klientů v porovnání s obdobím před rokem. Což je nejlepší měsíc za poslední 4 roky. Lidé se k nám postupně vracejí.

Budete bojovat o návrat mezi první dva hráče trhu, s tím čtvrtým místem asi moc spokojeni nejste...
Tvrdě na tom pracujeme. Tahle pořadí jsou ale klamná. My jsme začali jako jedni z mála opravdu poctivě zveřejňovat počty našich klientů a tržby. Když vidím konkurenci a vydělím jejich tržby průměrnou cenou zájezdu, tak se dostanu na téměř poloviční čísla.

To je běžné v téhle branži?
Ano, byli jsme tím, jaká je branže uvnitř, velmi překvapeni. Jsme zvyklí dávat čísla poctivě.

Na základě čeho vám pan Fischer dluží 400 milionů korun, že na něj posíláte exekutora? On tvrdí, že jen ručí za dluhy, které by měly splácet v první řadě firmy, jež jste ovládl...
Byl jsem šokován, když jsem v posledních týdnech četl informace, které tento pán zveřejňuje. Jsou naprosto lživé. Příběh je velmi prostý. Potkali jsme se v létě 2003. Přišel s prosbou o pomoc. Jeho firemní i osobní situace byla v té době bankrotní. Společnost nesplácela veškeré závazky a dlužila na všechny strany. Dohoda byla, že my se ji pokusíme zachránit a v mezidobí provedeme kontrolu účetnictví. V tu chvíli nám pan Fischer tvrdil tři zásadní údaje: společnost bude v zisku 150 milionů korun, má tři sta tisíc klientů a dluhy nepřesahují 200 milionů. Z našeho pohledu po dvou týdnech vyplynulo: měla nejméně 600 milionů dluhů, zhruba 200 tisíc klientů a bude mít několik set milionů ztrátu.

Jak jste se s tím vypořádali?
Abychom udrželi vzájemnou důvěru, uzavřela se u notáře dohoda, v níž se pan Fischer zavázal, že budou-li dluhy vyšší, než říká, přebírá je na sebe jako dlužník. Ty dluhy nevytvořily jeho firmy, ale on coby majitel neuváženým podnikáním. Nikdy bychom do té firmy nevstoupili, kdybychom věděli, jak obrovský rozsah závazků tam je. Museli jsme se pojistit. Takže Pan Fischer je jednoznačným dlužníkem. Tady o tom máte notářský zápis. My chceme, aby uhradil jen tu část dluhu, kterou před námi tajil. My své sliby plníme a svou půli dluhu platíme.

Takže dohoda: dluhy půl na půl?
Jistě. O tom bylo partnerství.

A co oněch 13 milionů dolarů, o nichž říká, že je do firmy vložil?
To je zkreslená informace, když se neřekne v souvislostech. Pan Fischer mimo ty dluhy, o nichž mluvíme, dva roky neplatil nic za leasing letadel svým společnostem, na něž si vzal velké úvěry u německé banky. Po našem vstupu bylo součástí dohody, že uhradí tyto dluhy sám sobě. Takže vzal 13 milionů dolarů, vložil je do firmy a v tu chvíli odtekly do Německa za leasingy, které byly dvojnásobně předražené oproti konkurenci. Do cestovky nevložil ani korunu. Naopak z této firmy používal prostředky jiným způsobem.

Tedy lže?
Nechtěl jsem to veřejně ventilovat, protože to škodí obchodu. Ale už ty lži nemůžu poslouchat dál. Když se někdo dobrovolně stane solidárním dlužníkem, není ručitelem, je dlužníkem. Je opět lží, když říká, že naše firmy neplatí dluhy. Splácejí je prodejem aktiv i z volného cash flow. Musím se tvrdě ohradit.

Jak teď nastavíte vztahy?
Chceme hlavně, aby firma fungovala a vztahy mezi akcionáři se jí nedotýkaly, to je mezi námi.

Věříte, že se přes exekuci dostanete k 400 milionům? Dosáhnete i na jeho majetky v Německu?
S údivem sleduji, jak jeden měsíc pan Fischer říká, že má miliardové majetky, a další měsíc, že mu nepatří ani notebook. Domnívám se, že každý poctivý občan má platit své dluhy a to platí i na bývalé senátory. Další kroky jsou v rukách právníků, exekutorů. Jsme členy Evropské unie a myslím si, že rozsudek je vykonatelný ve všech zemích EU.

Chcete jeho podíly ve Fischer Air či menšinu v cestovce?
Exekuce má svá pravidla. Týká se veškerého majetku, který ta osoba má, tedy i nemovitostí či obchodních podílů ve firmách.

Není čas změnit jméno cestovky?
Ne. A ani nenastane. Jméno a její postavení a síla značky na trhu je ojedinělá a jednoznačná.

Čedok pana Fischera chválí jako jednoho z nejlepších. Potřebuje dnes Karel Komárek Václava Fischera?
O tom to není. Kancelář Fischer má dobré prodejce. Podle mých informací pan Fischer nedělá ani půl procenta prodejů. Každého prodaného zájezdu a klienta si ale vážíme.

Po exekuci pan Fischer hrozí, že vypoví smlouvu na používání jeho letadel. Čím budete létat?
Udělat to nemůže. Perfektně splácíme leasing oproti němu, který dva roky nesplácel. Pokud někdy hrozilo, že leasingové firmy letadla odeberou, bylo to za jeho éry. Druhá věc je ta, že jedno ze tří letadel, jež používáme, je od společnosti Burion, která s ním nemá nic společného. A plánovaná obměna leteckého parku počítá s každou situací.

Budete mít vlastní letadla?
Urazili jsme už kus cesty. Dvacátého ledna tohoto roku jsme založili vlastní leteckou společnost s názvem Fischer Air Polska. Má smlouvy na 25 procent charterových letů na území Polska. Nyní máme dvacet profesionálních pilotů. Finalizujeme smlouvy a dokončujeme jednání o pronájmu dvou až tří nových letadel, která by měla létat v Polsku. Rozšířili jsme také vyjednávání s dalšími leasingovými firmami o obměně či modernizaci stávajícího leteckého parku v Česku.

Už pana Fischera nepotřebujete?
My bez něj žijeme už rok a půl. Přestože měl zajištěný pětimilionový roční plat, auto s řidičem a jasnou dohodu, že bude reprezentovat zájmy Fischer navenek, prásknul loni v lednu dveřmi a nekomunikuje. Naopak firmu poškozuje.

Karel Komárek a Václav Fischer oznamují dohodu o budoucím majetkovém uspořádání firem z Fischerovy skupiny. (4. listopadu 2003)

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...