KOMENTÁŘ: Kvóty aneb nechte trubce zkrachovat!

  15:43aktualizováno  15:43
Reakce na direktivu schválenou Evropskou komisí je zatím bouří ve sklenici vody. Zatím není jasné, jak bude záměr vypadat v praxi a navíc výsledek neumíme odhadnout. Čert tkví vždy v detailu. Na byrokratické nařízení se reaguje formálním splněním požadavku. Nic víc.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Je prokázáno, že žádné izolované opatření, jako například kvóty, k řešení nevede. Kvóty vždy zjitří emoce a zvlášť v postkomunistické společnosti nemáme direktivní nařízení rádi. Tato problematika je však daleko komplikovanější.

Stereotypy se kvótami neodbourají

Největší bariérou v kariéře je často přístup nejbližšího okolí nadějné manažerky. V momentu, kdy se snaží sladit roli ženy a matky, se jí často namísto podpory dostane jen odsouzení. Jako na "krkavčí matku" se na ni kouká její vlastní máma, tchýně, sestra či kamarádky. Ženy se v takových momentech svého života překvapivě daleko méně vzájemně podporují než muži. Stereotypy platí i opačně, muž, který chce jít na rodičovskou dovolenou, se většinou setká s posměchem. V těchto věcech, které můžeme ovlivnit už teď a tady, máme před sebou řádný kus cesty. Můžeme například platit mužům a ženám na stejné pozici stejně.

Jan Bubeník (44)

Zabývá se vyhledáváním top manažerů ve společnosti Bubenik Partners. V minulosti působil například ve firmách McKinsey & Co nebo Korn/Ferry. Patřil mezi organizátory studentské stávky v roce 1989.

Myslím však, že problém nerovného přístupu k příležitostem na pracovním trhu tato direktiva nevyřeší. Je to nesystematické opatření vedené šlechetnými úmysly, ale postihující jen malý, omezený výsek trhu, který lze vykládat i jen jako neexekutivní pozice ve správních orgánech. Vůbec nepostihuje nerovnosti v dalších úrovních managementu.

Je potřeba se na tuto problematiku podívat trochu více zeširoka. Nutnost řešit tuto situaci by neměla být vnímána jako nějaký druh diskriminace, ať už pozitivní nebo negativní, a už vůbec ne jako "genderová válka". Bylo by mi to líto, ale klidně to tak může dopadnout. Tak to vnímáme u nás, ve velice homogenním prostředí české kotliny, po všech holocaustech, odsunech a půl století totality.

Problém a zároveň velká příležitost je v tom, jak dát prostor talentovaným lidem k tomu, aby se mohli profesně realizovat a zároveň tvořili něco užitečného a cenného pro společnost. Tečka. Někdo tomu říká diverzita, někdo rovné příležitosti. Já myslím, že je to obyčejná lidská slušnost a selský rozum. Ať se přihlásí někdo, komu by přišlo přijatelné, kdyby se k jejich nejbližším někdo choval neférově a nebo rovnou odmítavě jen proto, že jsou nějakého pohlaví... Tyto stereotypy existují, jsou zde skupiny lidí, kteří to mají objektivně těžší - ženy, senioři, gayové, postižení... Toto rozdělování je hloupé.

Mozek firmy pojede na obě hemisféry

Jsou zde však i měřitelná, tvrdá fakta. Firmy, které mají vyrovnanější zastoupení obou pohlaví v managementu, jsou dlouhodobě ziskovější a zaměstnanci jsou v nich spokojenější. Proč? Protože využívají přirozeně rozdílných silných vlastností, vůdčích dovedností a rysů mužů i žen. Ty se skvěle navzájem doplňují, nebo ne? Mozek jednoduše jede na obě hemisféry, ne pouze na jednu. Je tvořivý i logický. Je schopen vnímat potřeby mužských i ženských zákazníku na trhu.

A komu to nestačí jednoduše, tak přiložíme. Například ženy dělají většinu nákupních rozhodnutí. Rozhodují mimo jiné i o tom, jaké pivo bude v mé, ale i vaší lednici, pánové. Pro ty stále nevěřící odkazuji na studii McKinsey & Company ze začátku tohoto roku jménem Využití plného potenciálu žen v české ekonomice.

I v České republice je řada firem, které se zavedení kvót bát vůbec nemusí, protože už tam mají chytré ženy a muže. Ve společnosti Bubenik Partners pracujeme s několika společnostmi, které chtějí mít v této otázce před ostatními náskok a možnost výběru. Víme, že je to dlouhodobý, bolestivý proces, prát se s tradiční mentalitou a stereotypy v našich hlavách. Jak firma přistupuje k ženám a jejich příležitostem, indikuje, jestli je obecně otevřená k zapojení a uplatnění zajímavých a talentovaných lidí.

Trpělivé firmy vydělají

Jak na to? Musíte být vlídný a vnímavý k zapojování žen na začátku i v průběhu jejich kariéry, zvlášť, když se mají vracet z mateřské. Aby však uvěřily, že má smysl se snažit a že je možné aspirovat i na nejvyšší posty, musí ve firmě vidět vzory. Těch se nám dle studií setsakramentsky nedostává! Jsou to jednotky procent v těch nejvyšších patrech...

Takže je třeba "naočkovat" kompetentní a zkušené ženy z vnějšího prostředí. Pro to, aby mladší ženy připustily a uvěřily, že je to možné i chtěné. A my, pánové, abychom si na to zvykli, přijali to a nakonec si to konečně začali i užívat. Firmy, které už to dokázaly, ví, že nemohou prodělat. A tak se ptám: Proč pomáhat tupým trubcům, kteří nechtějí talentované lidi? Paní komisařko Redingová, prosím, ty nechte o jejich újmě raději zkrachovat!

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Letošní úroda je nižší než za poslední roky, dařilo se řepce, žitu a ovsu

Zemědělcům komplikuje sklizeň obilí vrtkavé počasí.

Obilí se letos v Česku sklidilo o 7,9 procenta méně než loni, zemědělci ho svezli z polí 6 861 milionu tun. Vyplývá to...

Uzavírka přihlášek se blíží, nominujte na Podnikatele roku

Titul EY Podnikatel roku 2017 získal Lubomír Stoklásek, majitel firmy Agrostroj...

Nominační fáze devatenáctého ročníku soutěže EY Podnikatel roku vrcholí. Podávat přihlášky nebo zasílat nominace lze už...

Masaryk bude na dvacetikoruně, ČNB oslaví výročí republiky novými vzory mincí

ČNB zvýšila úrokové sazby. Co to udělá s hypotékami?

Česká národní banka oslaví 100 let založení Československa emisí nových vzorů 20korunových mincí. Ty se budou od...



Najdete na iDNES.cz