Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

KOMENTÁŘ: Máme, co kupujeme. Menší výběr, nižší ceny a horší kvalitu

  • 595
Na sto metrech obchodů přilepených k modré krabici IKEA u dálnice z Prahy do Plzně se odráží současný stav českého maloobchodu. Dvě z pěti prodejen sousedících s nejnavštěvovanějším obchodním domem s nábytkem v zemi během posledních dvou let "lehly popelem".

Jejich majitelé Česko opustili, a tím rozšířili čím dál delší řadu zahraničních obchodníků, kteří v posledních letech ze země zmizeli.

Za každou z mizících společností je do jisté míry jedinečný příběh. Rakouský Gigasport (*1996 – †2012), léta obývající největší rohový prostor u obchodu IKEA v Praze-Zličíně, byl jedním z vůbec prvních sportovních řetězců v zemi. Uchlácholený prvotním úspěchem usnul a už se nikdy neprobudil. Unavený klesajícími tržbami se sbalil a odešel.

Další komentáře najdete v dnešní MF DNES

  • Jana Bendová: Pozor, ať neoškubeme lvu křídla
  • Bohumil Pečinka: Upínání se k volbám je cesta k rozdrobení Ukrajiny
Elektronická MF DNES

MF DNES v počítači nebo v iPadu/iPhonu

Vedle stojící nizozemský prodejce zboží pro batolata Babypark (*2000 – †2014) vyklidil tisíc metrů čtverečních tento týden. Podle jednatele Rudolfa Verhagena, který stojí jako dovozce i za známými dětskými značkami Maxi-Cosi, Quinny či Mutsy, dojela společnost do insolvence na chybách managementu a krizi maloobchodu trvající již od roku 2008.

Díky čtení hospodářských výsledků společností, které odešly, se rychle zorientujete v tom, co znamenaly pro obchodníky doby skvělé (před rokem 2008) a ty špatné (pro většinu z nich posledních pět let).

Tlak na co nejnižší cenu snižuje kvalitu zboží a omezuje nabídku

Babypark například potřeboval prodat pět set dětských nánožníků (fusaků) s průměrnou padesátiprocentní marží, aby vydělal jen na půlmilionový měsíční nájem. V dobách dobrých úkol snadný, nyní zřejmě nemožný. Jeho konec mimo jiné znamená, že některé značky si potenciální kupující prohlédnou už jen na LCD monitoru.

Stagnující ekonomika a reálné příjmy, několikrát zvyšovaná daň z nákupu (DPH), rekordní nezaměstnanost nebo nájmy v eurech automaticky zvyšované o inflaci, to je hodně těžký koktejl na strávení. Ve spojení s dlouhodobým výhledem na trvale stárnoucího českého zákazníka, který se rozhoduje téměř výhradně podle ceny, je zřejmé, že útěky se v nejbližší době ještě zmnoží.

Na tento týden oznámeném odchodu řetězce Interspar, z jehož obchodů se stanou Alberty, je nejpřekvapivější to, že se vůbec našel kupec z oboru. Řetězec cílící spíše na širší výběr, čerstvé zboží a značky ve všelidovém hlasování peněženkami prohrál. Nyní vítězí obchodníci a řetězce, které jejich krajané-turisté na návštěvě v Česku ani nepoznávají. Nejkřiklavější excesy v honbě za nejnižší cenou za každou cenu však nakonec mohou přispět ke zdravějšímu obratu. Lidovému hnutí odporu za větší výběr a kvalitu.