Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

  13:50aktualizováno  13:50
Na 300 kilometrů v hodině se vlak rozjíždí asi 11,5 kilometru. Brzdit mu pak trvá přes sedm kilometrů. Aby měl tedy rychlovlak v Česku smysl, nesměl by tu moc zastavovat. Rychlodráhu napříč Českem totiž nepotřebuje Česko, ale Evropa, píše v glose redaktor serveru Auto.iDNES.cz František Dvořák.

Rozlehlé Japonsko protíná síť vysokorychlostních tratí šinkanzen. Snímek ze stanice Kjóto. | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

V tak malé zemičce, jako je ta naše, je rychlodráha na víc než třístovkové rychlosti nesmysl. Na rychlodráhu je prostě Česko moc malé. V srdci Evropy jsme tranzitní zemí a do sítě superrychlých expresů prostě patřit budeme, nenechme si ale namluvit, že je nutně potřebujeme a že dopravě výrazně pomohou. Lepší bude zůstat nohama na zemi a dostavět pořádně koridory tak, aby se mohlo jezdit 200 km/h.

Peníze by na ni byly. Jenže trasu vysokorychlostní trať stále nezná

A uvažovat na trase superrychlovlaku mezi Prahou a Brnem o zastávkách Jihlava, Velké Meziříčí, Velká Bíteš, Pelhřimov je na hranici slabomyslnosti. Na druhou stranu by to byl první vysokorychlostní „courák“ na světě. Rozhodně by byl nejdražší, jak je v Česku dobrým zvykem.

Rychlodráhy jsou parádní věc, jenže jen tam, kde jsou od sebe zalidněné oblasti nebo velká centra hodně vzdálena. Třináct set kilometrů z Šanghaje do Pekingu zvládne rychlovlak za necelých 5 hodin.

Rychlodráha z Říma do Milána skoro vymazala ekvivalentní leteckou linku. Jenže tato dvě italská velkoměsta (jedno je politickým a druhé ekonomickým centrem země) jsou od sebe vzdálená šest set kilometrů. Velké Španělsko nebo Francie rychlodráhu taky využijí, zalidněné Česko je zkrátka malé.

A je tu ještě jedna nevýhoda rychlodrah. Jsou dost drahé. Nejen stavba a provoz, ale taky cena pro zákazníky. Zpáteční lístek z Milána do Říma stojí 90 eur, přibližně stejně jako letenka. Možnost zajet si z Jihlavy do Prahy na večeři a do divadla je sice lákavá představa, cena jízdenky by ale od takových plánů odradila.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Stát chce vědět, kam a jak lidé jezdí. Zeptá se čtyřiceti tisíc domácností

Tak velký průzkum od jednoho ministerstva tady ještě nikdy nebyl. Podle zjištění MF DNES právě startuje historicky první celostátní průzkum dopravního chování,...  celý článek

Ilustrační snímek
Stavbě dálnic u Litomyšle a Frýdku-Místku hrozí kvůli iniciativám zpoždění

Přípravě dvou klíčových dálnic hrozí vlivem občanských iniciativ další zpoždění. Podle zjištění iDNES.cz se nově komplikuje příprava D35 kolem Litomyšle a také...  celý článek

Výcvik policistů na jihlavském polygonu.
Česko bude mít dva okruhy pro auta bez řidiče. Státní ve Velimi, druhý od BMW

Stát potřebuje vlastní polygon pro nezávislé testování takzvaných autonomních aut, kde úlohu řidiče přebírá v menší nebo větší míře technika. Myslí si to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.