Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

  13:50aktualizováno  13:50
Na 300 kilometrů v hodině se vlak rozjíždí asi 11,5 kilometru. Brzdit mu pak trvá přes sedm kilometrů. Aby měl tedy rychlovlak v Česku smysl, nesměl by tu moc zastavovat. Rychlodráhu napříč Českem totiž nepotřebuje Česko, ale Evropa, píše v glose redaktor serveru Auto.iDNES.cz František Dvořák.

Rozlehlé Japonsko protíná síť vysokorychlostních tratí šinkanzen. Snímek ze stanice Kjóto. | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

V tak malé zemičce, jako je ta naše, je rychlodráha na víc než třístovkové rychlosti nesmysl. Na rychlodráhu je prostě Česko moc malé. V srdci Evropy jsme tranzitní zemí a do sítě superrychlých expresů prostě patřit budeme, nenechme si ale namluvit, že je nutně potřebujeme a že dopravě výrazně pomohou. Lepší bude zůstat nohama na zemi a dostavět pořádně koridory tak, aby se mohlo jezdit 200 km/h.

Peníze by na ni byly. Jenže trasu vysokorychlostní trať stále nezná

A uvažovat na trase superrychlovlaku mezi Prahou a Brnem o zastávkách Jihlava, Velké Meziříčí, Velká Bíteš, Pelhřimov je na hranici slabomyslnosti. Na druhou stranu by to byl první vysokorychlostní „courák“ na světě. Rozhodně by byl nejdražší, jak je v Česku dobrým zvykem.

Rychlodráhy jsou parádní věc, jenže jen tam, kde jsou od sebe zalidněné oblasti nebo velká centra hodně vzdálena. Třináct set kilometrů z Šanghaje do Pekingu zvládne rychlovlak za necelých 5 hodin.

Rychlodráha z Říma do Milána skoro vymazala ekvivalentní leteckou linku. Jenže tato dvě italská velkoměsta (jedno je politickým a druhé ekonomickým centrem země) jsou od sebe vzdálená šest set kilometrů. Velké Španělsko nebo Francie rychlodráhu taky využijí, zalidněné Česko je zkrátka malé.

A je tu ještě jedna nevýhoda rychlodrah. Jsou dost drahé. Nejen stavba a provoz, ale taky cena pro zákazníky. Zpáteční lístek z Milána do Říma stojí 90 eur, přibližně stejně jako letenka. Možnost zajet si z Jihlavy do Prahy na večeři a do divadla je sice lákavá představa, cena jízdenky by ale od takových plánů odradila.



Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Uber podepsal, že se zapojí do EET. Jeho stávající řidiči však nikoli

Ministryně financí Alena Schillerová a generální manažer společnosti Uber pro...

Generální manažer alternativní taxislužby Uber ve čtvrtek na ministerstvu financí podepsal dohodu o sdílení informací o...

Aerolinky v USA zdražují s cenou ropy, Čeští dopravci viní hlavní sezónu

Letadla aerolinek Delta Air Lines čekají na letiši Ronalda Reagana ve...

O dražších letenkách kvůli rostoucí ceně ropy se v Česku zatím spíše spekuluje, v Americe této skutečnosti už čelí...

Spojit Dunaj a Labe je sci-fi, smysl dává jen část kanálu, říká Ťok

Ministr dopravy Dan ťok

Staronový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zahájil další část mandátu oznámením o kompletní obměně vedení Českých drah....

Najdete na iDNES.cz