Rozkaz z Bruselu dopravcům: plaťte cestujícím i za zdržení autobusů

  11:02aktualizováno  11:02
Cestující v dálkových autobusech se po zásahu EU dostali od března na podobnou úroveň jako pasažéři v letadlech či vlacích. Od 1. března musí platit autobusoví dopravci kompenzace za zpoždění. Dopravci se obávají, že budou platit i za zpoždění, za která nemohou, například za zácpy.

Žlutý autobus společnosti Student Agency odjíždí z Chebu směrem na Prahu.Cestující do Karlových Varů nebo do Sokolova ale nabírat nesmí. | foto: Martin Stolař, MAFRA

V porovnání s aerolinkami, která za nezaviněná zpoždění neplatí, jsou však kompenzace řádově nižší. Na rozdíl od leteckých pravidel o kompenzacích se řeší zpoždění při odjezdu, nikoliv příjezdu spoje.

Nové nařízení bude platit pro všechny autobusy na pravidelných linkách se vzdáleností nad 250 kilometrů. Týkat se začne dopravců v případě, že má autobus při odjezdu zpoždění nejméně hodinu a půl: pak má cestující nárok na bezplatné občerstvení, pokud má před sebou cestu nad tři hodiny. Při delším zpoždění, a pokud je to nutné, musí nabídnout i ubytování.

Při více než dvouhodinovém zpoždění nebo při zrušení spoje musí být cestujícím ihned nabídnuta možnost rozhodnout se mezi pokračováním do cílového místa při nejbližší příležitosti, nebo náhradou jízdného.

"Pokud dopravce nenabídne cestujícímu možnost rozhodnutí, má cestující právo na náhradu škody ve výši 50 % ceny jízdného," říká šéf Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Roman Škrabánek.

"Autobusy v Evropě cestuje až 70 milionů lidí. Práva těchto pasažérů zatím nebyla nijak chráněna. Toto nařízení doplňuje předchozí úpravy práv cestujících v letecké, železniční nebo lodní dopravě a tvoří tak ucelený systém," tvrdí europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu, která na evropské úrovni stála u zrodu tohoto nařízení.

Kompenzace se platí už dnes

Největší tuzemští dopravci s mezinárodní dálkovou dopravou už dnes běžně takové kompenzace nabízí i bez nařízení, a to i na kratších cestách. Jen na rozdíl od evropských pravidel podle zpoždění v cíli.

"Doposud jsme řešili kompenzace pouze za zpoždění při příjezdu podle vlastního klíče formou vratky jízdného," řekla Pavla Lauermannová z Eurolines. Například při trase do pěti set kilometrů a zpoždění do dvou hodin cestující dostal čtvrtinu jízdného zpět. Firmu ročně takové kompenzace vyšly na zhruba dvacet tisíc korun. Stejný kompenzační program chtějí Eurolines zachovat.

Student Agency už nyní nabízí cestujícím odškodnění i u kratších jízd při více než hodinovém zpoždění. "Nemáme s tím problém, zachováme současnou výši kompenzací a upravíme naše pravidla ještě o nové nařízení," říká tiskový mluvčí Aleš Ondrůj.

Nařízení nově definuje například výši odškodnění za poškození nebo ztrátu zavazadel, případně úmrtí i zranění při nehodě. Maximálně jde o 220 tisíc eur, což je téměř dvakrát tolik, než kolik musí platit aerolinky za usmrceného pasažéra. Nově nařízení také dává větší nároky zdravotně postiženým: dopravce je musí přepravit, pokud to umožňuje konstrukce vozidla nebo infrastruktura zastávek. Lidé mohou o náhrady žádat do tří měsíců od cesty.

I když dopravci nemají s dodržováním nových nařízení problém, nad některými ustanoveními se podivují. "Nová směrnice vůbec neřeší případy, kdy zpoždění není zaviněné ani jakýmkoliv způsobem ovlivnitelné dopravcem, například z důvodu nepříznivého počasí nebo vzniklé dopravní situace. Na D1 to může být problém například pro linku Brno - Praha - Berlín," říká Pavla Lauermannová z Eurolines.

Podle šéfa Evropského spotřebitelského centra Tomáše Večla bude záležet na tom, jak nové nařízení budou vykládat soudy, podobně jako to bylo u nových pravidel pro cestující v letecké dopravě.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...



Najdete na iDNES.cz