O obchodu informoval americký mediální koncern AOL, který ICQ dosud vlastnil, na svých internetových stránkách.
Za prodej služby utržil AOL méně, než očekával. Podle dřívějších odhadů měl nový vlastník zaplatit alespoň 300 milionů dolarů (5,79 miliardy korun). Více o plánovaném prodeji čtěte zde.
"Nákup ICQ strategicky posílí naší pozici v Rusku a východní Evropě," uvedl Jurij Milner, šéf ruské společnosti, která ICQ nyní vlastní. Peníze na nákup skupina získala prodejem 10 procent akcií čínskému internetovému holdingu Tencent za 300 milionů dolarů.
Uspěl investor, který vlastní část Facebooku
Právě na trhu Ruska a bývalých zemí postsovětského bloku má nyní ICQ největší členskou základnu a zůstává tu hlavním nástrojem internetové komunikace.
Podle ruského serveru Kommersant chtělo ICQ získat celkem šest společností, především provozovatelé internetových vyhledávačů. Kromě amerického portálu Yahoo! se ve výčtu Kommersantu objevil i český Seznam.cz.
Zástupci Seznamu však tuto informaci popírají. "Seznam neměl zájem o koupi ICQ a ani v současné době nepodniká žádné kroky směrem k jeho vlastníkům," řekla mluvčí firmy Rita Gabrielová.
Digital Sky Technologies působí na ruském trhu teprve od roku 2005, za tuto dobu však firma stihla získat významné postavení v Rusku i ve světě. Podíl drží například v ruské sociální síti Vkontakte.ru nebo v komunikační službě Mail.ru. K významným investicím patří také nákup dvou procent akcií populárního serveru Facebook, za který investor zaplatil 200 milionů dolarů.
Na Západě už ICQ není "in"
První textové zprávy přes ICQ si internetoví uživatelé vyměnili v roce 1996. AOL koupila aplikaci v roce 1998 od jeho izraelského výrobce Mirabilis za 407 milionů dolarů. Aktuálně má ICQ v celém světě 40 až 50 milionů zaregistrovaných uživatelů, nejvíce jich je v Německu, Izraeli, Rusku a dalších zemích východní Evropy.
Na západních trzích bylo ICQ populární do konce minulého desetiletí. Po splasknutí internetové bubliny, která spočívala v ohromných investicích do internetových firem a vysokém nadhodnocování jejich akcií, však tento zájem opadl.
K prodeji služby se AOL rozhodl kvůli finančním problémům. Podle březnových údajů se čistý zisk firmy meziročně propadl o 58 procent, výdělky z inzerce se snížily o 19 procent. Na počátku dubna AOL také oznámil, že se zbaví britské sociální sítě Bebo, kterou v roce 2008 pořídil za 850 milionů dolarů.