Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Komunisté zákaz reklamy na alkohol neprosadili

  12:02aktualizováno  12:02
Kontroverzní plán zákazu televizní a rozhlasové reklamy na alkohol Sněmovnou neprošel. Prosazovala ho poslankyně KSČM Kateřina Konečná, podle které reklama vede k alkoholismu mládeže. Její návrh nejprve poslanci osekali o nejstriktnější pasáže, nakonec ale nepřijali ani mírné znění.
Pivo, hospoda, restaurace

Pivo, hospoda, restaurace | foto: Luděk Peřina

Podle novely by výrobci alkoholických nápojů nesměli sponzorovat sportovní, kulturní či jiné akce určené pro děti a mládež do 18 let. S tím většina poslanců neměla problém.

Mnohem zásadnější byla ale druhá změna. Ta firmám zakazovala reklamu na alkoholické nápoje u televizních a rozhlasových pořadů v době mezi 6 a 22 hodinou.

To by mohlo zkomplikovat například vysílání nejvyšší fotbalové soutěže, která nese název Gambrinus liga, nebo fotbalové Ligy Mistrů. V ní se zase angažuje nizozemský pivovarský kolos Heineken.

Konečná argumentovala tím, že alkoholismus mládeže je vážný společenský problém a že televizní reklama vede mladé lidi k pití. Podle ní může reklama vést „k zásadnímu narušování ochrany psychického a fyzického vývoje osob mladších 18 let“.

„Myslíme si, že tento zákon je potřebný, a je potřebný právě proto, abychom ochránili ty, které nikdo jiný v této republice neochrání,“ uvedla Konečná při obhajobě zákona.

Návrh zaujal i u některé lidovecké poslance, například Josefa Janečka. „Sport jsem vždycky vnímal jako jeden ze základních výchovných atributů dětí, že sportovec má být vzorem. Dnes nevím, jestli je hrdina sportovec, který na sobě pracuje, nebo zda je hrdinou ten pán, který si s druhým poťukává s půllitrem piva.“

Naopak schválení novely nedoporučila vláda, podle níž je rozsah zákazů příliš široký a mohl by mít negativní ekonomické dopady.

Kritici z řad ODS zase namítali, že reklama na množství vypitého alkoholu v Česku nemá vliv. Účinnější než omezování reklam a sponzoringu by bylo, kdyby obchodníci a hostinští dodržovali zákaz prodeje alkoholu nezletilým.

„Dopady tohoto zákona by byly dramatické, a to nejen tím, že by televize přišla o dosti podstatnou část zisku, kterou tvoří reklamy na alkoholické nápoje, ale především proto, že bychom zakázali právě přenos různých sportovních akcí. Gambrinus liga není sama, kde je používáno logo nebo je sponzorováno výrobcem alkoholických nápojů,“ řekl Petr Pleva z ODS.

Po zamítnutí návrhu si poslankyně Konečná ještě vzala závěrečné slovo. „Doufám, že všichni, kteří se tak rádi díváte na Gambrinus ligu, se přijdete podívat i do protialkoholní léčebny pro mladistvé,“ vzkázala svým kolegům.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Klienti zažalují Českou pojišťovnu. Vadí jim, že dělá mrtvého brouka

Česká pojišťovna

Naštvaní klienti pojišťoven zakládají spolek, aby mohli v kauze neplatných životních pojistek podat obdobu hromadné...

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Otevírací doba obchodů o svátcích

(Ilustrační snímek)

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 m² musí mít zavřeno...

Najdete na iDNES.cz