Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Končí výroba limuzín Volha, jednoho ze symbolů SSSR

  12:35aktualizováno  12:35
Jeden ze symbolů někdejší sovětské moci má na kahánku. Po padesáti letech končí výroba limuzín Volha. Jejich výrobce se chce do budoucna zaměřit už jen na rentabilnější výrobu nákladních vozů.

Volhou z roku 1956 svezl ruský prezident Putin i amerického prezidenta Bushe. | foto: Profimedia.cz

Podle mluvčího automobilky GAZ Sergeje Lugovoje se Volhy budou vyrábět ještě příští rok, pak se ale podnik definitivně přeorientuje na nové modely. „Strategickou vizí rozvoje továrny je především produkce nákladních automobilů,“ řekl Lugovoj.

Od té doby, co plány automobilky vešly ve známost, dostává management denně dopisy a e-maily od fanoušků sovětských limuzín.

Některé názory ale jasně dokumentují příčinu úpadku kdysi slavných automobilů. například Tahir Jafarov jezdil s Volhou koncem 80. let v Ázerbajdžánu. „V sovětských časech to bylo dobré auto. Jenže tehdy nebyla žádná jiná volba. Dnes už bych si ho nekoupil.“

„Jeho předností byl vnitřní prostor, ale jinak to bylo pěkně zastaralé auto,“ dodává.

Někteří přezdívali Volze ruský Mercedes. Tahle přezdívka se ale postupem času získávala víc a víc nádech ironie. V devadesátých letech pak Volha neobstála v konkurenci modernějších vozů importovaných ze západní Evropy či z Asie.

Pokusy o modernizaci neuspěly. Při cenách kolem 9000 dolarů (225 000 Kč) se minulý rok prodalo zhruba 50 tisíc limuzín. Vozy těží především z nostalgie a vzpomínek na moc někdejšího Sovětského svazu v 60. a 70. letech, kdy se flotily volh proháněly na cestách mezi stranickými sekretariáty a velkými státními podniky.

Zatímco černá byla barva pro moskevské stranické špičky, ve střední Asii a na Kavkaze dávali byrokrati přednost bílé, která lépe odrážela spalující sluneční paprsky.

Autoři: ,


Nejčtenější

Bílí tygři budou muset pryč, říká ředitel liberecké zoo

Šéf liberecké zoo David Nejedlo prožívá těžké časy.

Ředitel Zoo Liberec David Nejedlo zastává názor, že zoo se nemá veřejnosti podbízet – s divokými zvířaty se na fotkách...

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Luxusní značka Burberry přestane pálit neprodané zboží. A končí s kožešinou

Cara Delevingne pro značku Burberry propaguje oblečení a je i jednou z tváří

Britský výrobce luxusního zboží Burberry nebude již dál pálit neprodané zboží v hodnotě milionů liber a přestane...

Pražané jsou hladoví a jídlo musí mít včas, říká šéf Uber Eats

Tomáš Peťovský, šéf Uber Eats.

Nejdůležitější je dodat zákazníkům jídlo včas, říká Tomáš Peťovský, šéf české pobočky Uber Eats. Americká firma nedávno...

Hrdá končí ve vedení české CEFC. Z představenstva odešla z vlastní vůle

Marcela Hrdá

Po dvou a půl letech skončila ve vedení české společnosti CEFC Group (Europe) Company čínské skupiny CEFC China...

Najdete na iDNES.cz