Velká americká auta jsou už minulostí, říká autoopravář Martin Stein.

Velká americká auta jsou už minulostí, říká autoopravář Martin Stein. | foto: Vít Pohanka, ČRo

Konec jedné milostné aféry: láska Američanů ke korábům silnic vyhasíná

  • 24
Nekonečná silnice, která se táhne od obzoru po obzor. Silné auto, které vás doveze kam chcete, kdy chcete. To jsou nepochybně dva z tradičních symbolů Ameriky. Jenže výrobcům velkých silných aut nastaly těžké časy a láska Američanů k majestátním korábům silnic vyhasíná.

Jeden příklad za všechny: od začátku roku do dubna klesl prodej kdysi tak populárních vozů značky Hummer o 67 procent. Za celý rok 2008 se prodalo o polovinu méně hummerů než v roce 2007.

Právě tato značka představovala přitom donedávna pýchu flotily zkrachovalé společnosti General Motors. Teď ji automobilka prodala do Číny a budoucnost podobných typů aut je velmi nejistá. Američtí výrobci doplácejí samozřejmě na víc faktorů: dražší pracovní sílu a špatnou pověst co se týče kvality a designu interiérů. Ale především na to, že dlouhá desetiletí spoléhali příliš na odbyt velkých aut s enormní spotřebou.

Trend stoupajícího zájmu o menší, šetrnější auta vidí a zažívá na vlastní kůži i Martin Stein, český emigrant, který přišel do Spojených států jako šestnáctiletý s rodiči v roce 1969. Auta se pro něj stala nejen životní láskou, ale i obživou. Už 36 let provozuje autoopravnu na předměstí Washingtonu.

Martin Stein ve své kanceláři

"Velká americká auta jsou už věcí minulosti," říká Martin a jeho slova potvrzují i oficiální údaje americké Asociace prodejců aut. Láska Američanů ke korábům silnic podle všeho neodvratně vyhasíná.

Výrazně se na tom samozřejmě podepisují ceny benzinu. V posledním roce doslova divoce kolísaly. Loni v létě přesáhly v přepočtu asi 20 korun za litr. To je sice cena, o které si my Evropané můžeme nechat tak leda zdát, ale pro Američany to byl naprostý šok.

Po dramatickém podzimním poklesu se platilo jen asi 10 korun za litr, ale teď je cena zase někde kolem 15 korun. Každý výkyv podle prodejců aut znamenal změnu v chování zákazníků a pokles ceny pohonných hmot přinesl mírné zvýšení zájmu o velká auta. Ale trend je jednoznačný: benzin dlouhodobě zlevňovat nebude a to je rozhodující.

. ZÁPISNÍK ZAHRANIČNÍCH ZPRAVODAJŮ

ČRo1 - RadiožurnálTuto sobotu a neděli od 10:05 (repríza ve 22:10) na Radiožurnálu:

Sobota:
- Grónsko se vzdaluje od Dánska nejen geograficky
- V Srbsku otevřeli Muzeum chleba
- Soluň - rodiště velkého Atatürka

Neděle:
- Co půjčují v tibetské knihovně
- Jak se večeří ve Versailles
- Vývařovna ovčích hlav v Teheránu

Audio záznamy a přepisy všech reportáží naleznete na www.radiozurnal.cz/zzz

Většina Američanů nedbá totiž ani tolik na životní prostředí a stará se hlavně o svou kapsu, vysvětluje Martin Stein zcela prozaicky hlavní důvod ústupu od vozů, které s větší spotřebou také pochopitelně produkují více zplodin.

Nová americká vláda sice přišla nedávno s návrhem přísných standardů, podle které mají snížit emise u běžných nových aut asi o třetinu do roku 2016, ale v podstatě tak nutí automobilky jenom k tomu, co začíná tak jako tak žádat většina Američanů z čistě ekonomických důvodů: k výrobě spolehlivých menších úspornějších aut.

Průměrný nový vůz sice zamýšlená regulace prodraží podle odhadů asi o 1 500 dolarů, ale to se majiteli vrátí na ušetřeném benzínu. Motivace mnohých zájemců o menší auta, hybridy a elektromobily může být čistě ekologická, ale převažují ti, kteří prostě nechtějí platit čím dál víc za benzín. Jedno je jisté: "Velká auta jsou v Americe na ústupu a to už se nezmění,“ říká český emigrant Martin Stein, který autům zasvětil celý život.

Zápisník zahraničních zpravodajů


Elektromobil